PracaGrupypl.praca.dyskusjeWypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy, czy nie? › Re: Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy, czy nie?
    From: "Adrian" <a...@p...remove-this.com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy, czy nie?
    Date: Tue, 29 Jul 2003 15:31:28 +0200

    news:sejbiv8junc2lbrp94bk9e8jat14ph6rlk@4ax.com...
    > Czesc,
    >
    > Byla sobie firma x która zorganizowala wyjazd integracyjny w osrodku (...)

    To ja sie moze wypowiem troche :) Nie napisales, co sie wlasciwie stalo. W
    czasie zabaw budujaych wiezi miedzy pracownikami doszlo do wypadku.
    Zakladam, ze chodzi o jakis uraz i ze bylo to zdarzenie "nagle, wywolane
    przyczyna zewnetrzna" i ze jdyne watpliwosci budzi kryterium "zwiazku z
    praca".
    Ja to widze jednoznacznie - na podstawie tego, co napisales mozna
    stwierdzic, ze zwiazek z praca byl. Sama obecnosc pracownikow na takim
    wyjezdzie, niejako obowiazkowym, byla "dzialaniem na rzecz zakladu pracy",
    co wlasciwie przesadza o wszystkim... Zdarzenie to wiec nosilo znamiona
    wypadku przy pracy. To moze teraz kilka przykladow...

    "Dla stwierdzenia istnienia lub braku zwiazku z praca (...) decydujace
    znaczenie ma zachowanie sie pracownika, ktory ulegl wypadkowi" - z wyroku SN
    z 11.08.1994

    "Udzial w pogrzebie bylego wspopracownika jest wykonywaniem przez
    zatrudnionego czynnosci w interesie zakladu pracy, (...) niezaleznie od tego
    czy poszkodowany reprezentowal zaklad, czy tez uczestniczyl w ceremonii jako
    czlonek zalogii" - art. 6 ust.1 i 2 ustawy z dnia 12.06.1975 o swiadczeniach
    z tytulu wypadku przy pracy i chorob zawodowych

    "Ochrona zagwarantowana pracownikowi bedacemu w podrozy sluzbowej (...) jest
    bardzo szeroka i wyklucza zwiazek zdarzenia z praca tylko wtedy, gdy wypadek
    zostal spowodowany postepowaniem pracownika, ktore nie pozostawalo w zwiazku
    z wykonywaniem powierzonych mu zadan" - Wyrok SN z 06.12.1990 II PRN 10/90

    Co do wypadkow traktowanych na rowni z wypadkami przy pracy... Sa to
    wypadki, ktorym ulegaja pracownicy w czasie trwania podrozy sluzbowej w
    okolicznosciach innych niz okreslone w art.6 ust.1 ustawy w definicji
    wypadku przy pracy. A wiec np. podczas pobytu w hotelu lub innym miejscu
    przeznaczonym na odpoczynek pracownika; chyba, ze wypadek zostal spowodowany
    postepowaniem pracownika, ktore nie pozostawalo w zwiazku z wykonywaniem
    powierzonych mu zadan (w tym przypadku zadania te, to udzial w spotkaniach
    integracyjnych itp.).

    Po zgloszeniu wypadku pracodawca ma obowiazek sporzadzenia protokolu, w
    ktorym stwierdza istnienie lub nie (plus uzasadnienie) wypadku przy pracy.
    Poszkodowany ma prawo do odwolania sie od postanowien protokolu
    powypadkowego, o ile ma w tym interes prawny. Rozstrzygniecie sadu jest
    wiazace dla pracodawcy i ZUS.

    Jesli moge jeszcze jakos pomoc, zrobie to z przyjemnoscia.
    Pozdrawiam,
    Adrian.
    www.inz-bezp.prv.pl