PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop macierzynski pytanie

  • 1. Data: 2002-05-28 11:15:30
    Temat: Urlop macierzynski pytanie
    Od: "Harmonny Wroclaw" <h...@w...pl>

    Mam podpisaną umowę od marca do końca grudnia (na czas określony). W marcu
    zaszłam w ciążę. Czy w momencie porodu będzie mi przyslugiwal urlop
    wychowawczy? Co będzie, jeżeli urodzę np. 2 stycznia (po wygaśnięciu umowy)?
    Pozdr.
    Han

  • 2. Data: 2002-05-28 12:03:56
    Temat: Re: Urlop macierzynski pytanie
    Od: "Monika Pawska" <m...@e...pl>

    Czesc Wszystkim,
    Art. 177 par.3 Kodeksu Pracy mówi: umowa o prace zawarta na czas określony
    lub na czas wykonywania określonej pracy albo na okres próbny przekraczający
    jeden miesiąc, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ,
    ulega przedłużenia do dnia porodu.
    Innymi słowy po trzecim miesiącu ciązy przedstawiasz zaświadczenie, iż
    jesteś w ciązy i umowa Ci sie automatycznie przedłuża. Po porodzie piszesz
    pisemko o zasiłek macierzyński do pracodawcy,(ten zasiłek wypłacany jest
    trochę krócej niż trwa urlop), pracodawca komplet dokumentów przekazuje do
    Zus, który wyliczy Ci wysokość zasiłku na podstawie twoich zarobków z
    ostatnich 6 miesięcy(: druk Z-3 jesli sie nie mylę przygotowany przez
    pracodawcę). Zus przejmuje więc zobowiązanie wypłaty zasiłku. Urlop
    wychowawczy jest przydzielany przez pracodawcę dla zatrudnionej osoby,
    ponieważ nie będziesz juz pracownikiem to niestety nie przysługuje.
    Jeśli masz więcej pytań to śmiało, z chęcią odpowiem.
    Pozdrawiam,
    Monika
    m...@e...pl

  • 3. Data: 2002-05-29 11:03:00
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    Harmonny Wroclaw <h...@w...pl> wrote:
> [...]
    > zaszłam w ciążę. Czy w momencie porodu będzie mi przyslugiwal urlop
    > wychowawczy? Co będzie, jeżeli urodzę np. 2 stycznia (po wygaśnięciu umowy)?

    zrodla wiedzy:
    Kodeks Pracy: http://praca.interia.pl/kodeks (Art 176 i dalsze)
    ZUS: http://www.zus.pl -> witamy -> swiadczenia
    -> zasilki (rodzinny, wychowawczy)
    -> rehabilitacja (macierzynski)

    co z tego wynika z grubsza:
    1. Twoja umowa o prace zostanie automatycznie przedluzona do dnia porodu.
    2. Twoja praca podlega pewnym ograniczeniom:
    - nie wolno Cie zwolnic (w sumie wynika to z punktu 1.)
    - nie wolno Ci pracowac w godzinach nocnych i nadliczbowych
    - nie wolno Cie delegowac poza stale miejsce pracy
    - nie wolno Ci wykonywac prac niebezpiecznych dla ciazy
    (jakie to wynikac ma z jakiegos rozporzadzenia, ktorego trzebaby poszukac,
    interia to dobre miesjce do rozpoczecia poszukiwan)
    co wazne, jesli pracodawca nie moze skierowac Cie do pracy innej
    (bezpieznej) musi zwolnic Cie z obowiazku swiadczenia pracy (ale placic
    musi)
    - jesli bedziesz chorowac (albo przebywac na zwolnieniu) w zwiazku z ciaza,
    to nalezy Ci sie 100% sredniej zwolnienowej a nie 80% jak w wypadku
    nieciezarnej, ale na zwolnieniu lekarz musi postawic magiczny znaczek
    z ktorego bedzie wynikac, ze to 100% zwolnienie.
    z tego wynika, ze skoro Twoja umowa o prace i tak i tak wygasnie
    zaraz po porodzie (tzn. nie musisz sie nadmiernie podlizywac pracodawcy)
    to powinnas myslec tylko o sobie i swoim dziecku - korzystac ze zwolnien
    nie dac sobie w kasze dmuchac - finansowo nie stracisz.
    3. Przysluguje Ci 16/18/26/8 tygodni urlopu macierzynskiego
    z czego 2 tygodnie mozesz wykorzystac przed porodem.
    16 jesli to pierwsze dziecko, 18 jesli kolejne, 26 jesli ciaza mnoga
    8 jesli dziecko urodzi sie martwe (czego Ci zdecydowanie nie zycze)
    Na urlopie przysluguje Ci zasilek macierzynski w wysokosci 100%
    sredniej z 6 miesiecy poprzedzajaych miesiac kiedy zaczniesz urlop.

    potem byc moze (zalezy od dochodow w rodzinie) przysluguje Ci:
    - zasilek rodzinny
    42,5 na małżonka, pierwsze, drugie dziecko
    52,6 na 3cie dziecko
    65,7 na kazde kolejne
    ale tylko, jesli srednie dochody na glowe w rodzinie mniejsze niz 548 PLN
    jesli jestes matka samotna - mniejsze niz 612 / osobe
    - zasilek wychowawczy
    318,10 dla mezatek
    505,80 dla samotnych
    o ile dochod na glowe nie przekracza w rodzinie 548 PLN

    kiedys jeszcze byl zasilek porodowy (jednorazowa premia za wysilek wlozony
    w porod ;-)) w wysokosci jak na dzis ~200 czy ~400 PLN, ale hm zlikwidowali
    go czy co? a moze go przegapilem na stronach ZUSu.

    pozdrawiam

    romekk