PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie - pierwsza wypłata i hm? jak się oblicza ten podatek

  • 1. Data: 2006-01-10 19:02:30
    Temat: Umowa zlecenie - pierwsza wypłata i hm? jak się oblicza ten podatek
    Od: "cheetah" <c...@o...pl>

    Witam
    Niedawno dostałem pierwszą wypłate a dziś jakby rachunek, i mam pytanko (to
    była moja pierwsza praca i to na 1/2 etatu :-) ) o co chodzi z tą kwotą
    uzysku ?? po pierwszy raz słysze o czymś takim, zawsze myślałem że jest
    wynagrodzenie brutto i od tego podatek (nio i gdyby to była stała praca zus
    itp.) a tu takie coś że dopiero od kwoty brutto pomniejszony o ten uzysk
    jest liczony podatek

    Kwota wynagrodzenia brutto 686zł
    Kwota uzysku 20% - 137zł <---------------co to jest ????
    Kwota do opodatkowania 549zł
    POdatek od wynagrodzenia 19%
    Kwota do wypłaty - 582zł

    cheetah ( BArTi )
    gg: 140572
    c...@o...pl

  • 2. Data: 2006-01-10 19:15:55
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Kwota uzysku 20% - 137zł <---------------co to jest ????
    to jest kwota o którą pomniejszany jest twój dochód brutto i od reszty
    liczony jest podatek. weź kalkulator do ręki i już będzie ci wychodzić z
    czego co wynika

    > zawsze myślałem że jest wynagrodzenie brutto i od tego
    > podatek (nio i gdyby to była stała praca zus itp.)

    gdyby to wszystko było takie proste to duzo mniej osób by pracowało w
    działach rachuby / płac :)
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 3. Data: 2006-01-10 19:19:09
    Od: "Monika Ramusiewicz" <k...@o...pl>

    Kwota uzysku, to jest taki ukłon państwa nakładającego podatki w stronę
    pracownika. Podatek płaci się od dochodu czyli od przychodu (kwota brutto z
    umowy) pomniejszonego o koszty jego uzyskania (koszty uzysku).

    Przy umowie o pracę kwota ta zależy od tego czy pracownik mieszka w tej
    samej miejscowości co zakład pracy oraz od tego w ilu zakładach pracy ma
    podpisaną umwę o pracę. W najpopularniejszym przypadku (jedna umowa, miejsce
    zamieszkania = miesce zakładu pracy) jest to kwota 102,25 pln miesięcznie.

    Przy umowie zleceniu kwota uzysku (uzyskania przychodu) to 20% kwoty brutto
    umowy zlecenia.

    Przy umowie o dzieło kwota uzysku to 50% kwoty brutto umowy o dzieło (jeśli
    wchodza w grę prawa autorskie lub pokrewne) lub 20% (w innych przypadkach).

    Z tego co widać poniżej, to masz podpisaną umowę zlecenia lub o dzieło (bez
    praw autorskich). Dlatego kwota uzysku (po zaokrągleniu) wynosi 20% x 686 =
    137, a zaliczkę na podatek płaci się od dochodu, czyli 19% x (686 - 137) =
    104.

    Jaśniej?

    M.

  • 4. Data: 2006-01-10 19:37:34
    Od: "cheetah" <c...@o...pl>

    Subject: Re: Umowa zlecenie - pierwsza wypłata i hm? jak się oblicza ten
    podatek

> [...]
    =
    > 137, a zaliczkę na podatek płaci się od dochodu, czyli 19% x (686 - 137) =

    Już rozumie, dzieki za dokładne objaśnienia :)) , nie wiedziałem ale teraz
    będe już poinformowany :)

    To ja mam jeszcze pytanie tym razem o rozliczenie roczne, hihi

    Jako że moje roczne dochody to te powyżej :D (jestem studentem, a w grudniu
    tak się złożyło że miałem czas więc postanowiłem go spożytkować i znalazłem
    sobie prace :-)) ) więc chciałbym w miare szybko rozliczyć się z urzędem
    podatkowym żeby dostać zwrot więc mam pytanie czy od pracodawcy musze dostać
    jakiś PIT albo coś w tym stylu że pracowałem, czy wystarczy że to co powyżej
    wpisze do PIT-u ?? Czy dobrze wyczytałem (w internecie) i obowiązuje mnie
    PIT-36 ??

    Pozdrawiam
    cheetah ( BArTi )
    gg: 140572
    c...@o...pl

  • 5. Data: 2006-01-10 19:42:10
    Od: "Piotr S." <psobk na wp pl>

    Użytkownik "cheetah" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zus
    > itp.) a tu takie coś że dopiero od kwoty brutto pomniejszony o ten uzysk

    Raczej koszt uzyskania przychodu. To sa Twoje koszta jakie poniosles aby ta
    prace wykonac np. moga to byc k. dojazdu ale to tak naprawde nie istotne.

    Piotrek ; GG# 3501692
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

  • 6. Data: 2006-01-10 20:06:24
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    cheetah wrote:

    rozliczenie dostałes w styczniu, tak że ono będzie ci się liczyć do roku
    2006.
    Chyba że pieniądze zostały zaksięgowane w roku 2005, to wtedy rozliczasz się
    za rok zeszły sumując wszystkie dochody, składki, podatki itp. te dane
    dostajesz z zakładów pracy w których pracowałeś na papierkach oznaczonych
    np. symbolem PIT8 albo PIT8B. Sciągasz sobie programik do rozliczenia pitu
    (hint: google+ "pit - rozliczenie roczne"), przepisujesz (lub sumujesz z
    kilku pitów od pracodawcy i wtedy wpisujesz w odpowiednie rubryki- zgodnie
    z opisem na PIT 37 (broszura na
    http://podatki.pl/roczne/broszury/pit37.php5 )
    --
    ---- to tylko moje zdanie ---