PracaGrupypl.praca.dyskusje › Swiadectwo pracy etc.

  • 1. Data: 2009-10-06 14:44:01
    Temat: Swiadectwo pracy etc.
    Od: "Adam" <n...@a...com>

    Nutruje mnie takie zagadnienie. Jesli jestem zatrudniony na etat przez jakas
    firme na umowe o prace (np. od 5 lat), potem zwalniam sie, dostaje
    swiadectwo pracy, potem przez np. 2 miesiace nigdzie nie pracuje a potem
    dostaje prace w innej firmie na umowe o dzielo, pracuje tam 2x po 2 tygodnie
    z przerwa co kilka tygodni a potem znajduje nastepna prace ale juz ponownie
    na etat, to w tym momenie ten nowy pracodawca co dostaje? Swiadectwo pracy z
    poprzedniej firmy gdzie bylem zatrudniony na etat? Czy mam pokazac umowe o
    dzielo z ostatniej pracy? Jak sie ma umowe o dzielo na jakies male zlecenia
    to przeciez nie ma chyba swiadectwa pracy?
    Jak ktos sie orientuje to prosba o podpowiedz.
    Chodzi o to, ze w cv potem umieszczam info przeciez ze dla takich i takich
    firm tez pracowalem (ale tylko na umowe o dzielo), wiec jaki dokument
    pozniej interesuje mojego przyszlego pracodawce? Jako potwierdzenie ze
    delikwent nie sciemnia. Kopia ostatniej umowy o dzielo? A jesli w ciagu roku
    mialem zlecen np. 4, to 4 umowy?

    Adaś

  • 2. Data: 2009-10-06 18:39:29
    Temat: Re: Swiadectwo pracy etc.
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hafln7$j2v$1@nemesis.news.neostrada.pl Adam
    <n...@a...com> pisze:

> [...]
    > juz ponownie na etat, to w tym momenie ten nowy pracodawca co dostaje?
    > Swiadectwo pracy z poprzedniej firmy gdzie bylem zatrudniony na etat?
    Nie tylko z ostatniej.
    Art. 22^1 pkt 6 KP.
    To oczywiście tylko przepis, i to w dużym stopniu podatny na martwicę. ;)

    > Czy mam pokazac umowe o dzielo z ostatniej pracy?
    Twoja rzecz. Umowy cywilno-prawne nie są zatrudnieniem w rozumieniu prawa
    pracy.
    Możesz wspomnieć o realizacji dzieł czy zleceń w CV, ale przyszły pracodawca
    nie ma prawa oczekiwać ani tym bardziej żądać okazywania jakichkolwiek umów
    (w tym tych o pracę).

    > Jak sie ma umowe o
    > dzielo na jakies male zlecenia to przeciez nie ma chyba swiadectwa pracy?
    Oczywiście, że nie. Możesz najwyżej poprosić zleceniodawcę czy zamawiajacego
    dzieło o jakiś rodzaj referencji i potem się nimi chwalić.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2009-10-06 18:48:53
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    po pierwsze masz rację, że UoD (umowa o dzieło) to nie KP (kodeks
    pracy), tylko KC (kodeks cywilny)
    po drugie świadectwo pracy potrzebne jest wyłacznie do obliczania stażu
    pracy w kolejnej firmie, np. do urlopu
    Czemu nowy pracodawca miałby zaprzątać sobie głowę czy byłeś sprzedawcą
    "etatowym" czy nie? istotne jest, że umiesz sprzedawać samochody, znasz
    rynek itp (oczywiście zamiast sprzedawania mozesz sobie podłozyc dowolną
    branżę). No i potem tę informację umieszczasz w cefałce -
    zrobiłem/utworzyłem/pomagałem /w okresie/w zakresie itp.
    to są informacje które interesują potencjalnego pracodawcę, jak będzie
    potrzebował potwierdzić czy dla danej firmy coś robiłeś to po prostu do
    niej zadzwoni i się zapyta, albo poprosi ciebie o referencje (a na nich
    na ogół znajduje się imię i nazwisko osoby potwierdzającej twoje
    umiejętności). IMHO formą współpracy bym sie zupełnie nie przejmował

  • 4. Data: 2009-10-06 18:55:47
    Od: Marcin <k...@o...pl>

    Adam pisze:
    > Jak ktos sie orientuje to prosba o podpowiedz.

    cześć
    Dajesz przyszłemu pracodawcy swoje CV w którym zapisałeś że pracowałeś
    to tu, to tam i na różne formy zatrudnienia (umowa o pracę, umowę
    zlecenie/dzieło). Zostałeś zatrudniony, nowy pracodawca potrzebuje tylko
    Twoich świadectw pracy z wszystkich poprzednich zatrudnień na umowę o
    pracę aby prawidłowo wyliczyć Ci urlop (czy masz już prawo do 26 dni czy
    tylko do 20 dni) ewentualnie do wyliczenia stażu. Okresy wykonywania
    umów o dzieło/zlecenie nie wliczają się do niczego, chyba że były od
    nich liczone składki ZUS to do 30x (interesuje go przychód ozusowany
    osiągnięty w bieżącym roku). Mogą mieć wpływ jeszcze na przekroczenie
    progu podatkowego w danym roku.

    Świadectwa pracy, umowy zlecenia/o dzieło nie są do końca dowodem, że
    pracowałeś, wykonywałeś jakie zlecenie bądź dzieło. Jak pracodawca
    będzie chciał naprawdę sprawdzić czy pracowałeś i wykonywałeś dane
    czynności, jak je wykonywałeś, poprosi Cię o referencje i sam
    skontaktuje się Twoimi poprzednimi pracodawcami/zleceniodawcami. Uważam
    że jest to jedyny sposób na sprawdzenie kandydata na pracownika. Owszem,
    raczej pracodawcy nie chce się tego sprawdzać i wierzy danym zawartym w
    CV. Tylko że w ciągu kilku minut każdy może sobie zrobić świadectwo
    pracy, czy umowę zlecenie/dzieło - problem trochę z pieczątką, ale
    pewnie i to da się obejść.

    Podsumowując - nowego pracodawce interesują świadectwa pracy aby
    wyliczyć kartę urlopową/staż. Świadectwo jest pewnym potwierdzeniem
    Twojego doświadczenia a po stanowisku jakie zajmowałeś miej więcej wie
    co robiłeś ale nie jest potwierdzeniem że wykonywałeś te czynności
    dobrze. Jak chce potwierdzić że jesteś coś wart to poprosi o referencje
    i kontakt do Twojego poprzedniego pracodawcy.

    Marcin