PracaGrupypl.praca.dyskusje › Sposób na zmniejszenie kosztów pracy

  • 1. Data: 2003-03-07 17:13:49
    Temat: Sposób na zmniejszenie kosztów pracy
    Od: "MG" <m...@w...pl>

    Pracuję w firmie zatrudniejącej ponad 300 osób. Za duże koszty pracy nie
    pozwalają by firma dalej utrzymała się na rynku. W związku z tym, by ratować
    sytuację, zaproponowano nowe warumki w systemie zatrudniania. Postanowiono,
    za porozumieniem stron, rozwiązać umowę o pracę z WSZYSTKIMI pracownikami
    zatrudniając ich ponownie (podobno na tych samych warunkach) lecz jako
    firmy. Każdy zakłada swoją działalność gospodarczą - jednoosobową i w tej
    postaci świadczy usługi. Wówczas pominąć można wysokie opłaty ZUZowskie i
    inne świadczenia, które to właśnie nie pozwalają przedsiębiorstwom
    egzystować normalnie na rynku i często muszą uciekać się do np. takich
    rozwiązań. Nieulega wątpliwości fakt, że głównie dzięki temu mamy taki
    współczynnik bezrobocia, a nie inny. Pracodawcy nie opłaca się zatrudniać
    pracowników. Niestety nic się nie robi w tym kraju by koszty pracy obniżyć,
    a nawet jest wręcz przeciwnie.
    Z tego co wiem to w wielu firmach przeprowadzono podobne operacje. Czy
    ktoś spodkał się może z taką sytuacją? Jak to się sprawdziło w praktyce?
    Podobno miała wejść ustawa, która miała zapobiec tego typu praktykom - czy
    ktoś coś wie na ten temat?

  • 2. Data: 2003-03-07 17:37:56
    Temat: Re: Sposób na zmniejszenie kosztów pracy
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "MG" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Podobno miała wejść ustawa, która miała zapobiec tego typu praktykom - czy

    Jesli sprawa dotyczy tylu osob, to wydaje mi sie, ze dobrze byloby wspolnie
    wynajac prawnika, ktory zredaguje wam wzor umowy o wspolpracy, podpisywanej
    przez wasze firmy z pracodawca.
    Tam okresy wypowiedzenia umowy, platnosc za urlop, sposob fakturowania za
    tenze..itp.

    Jesli sytuacja ma trwac pare lat, to dobrze byloby rowniez skontaktowac sie
    z jakas firma ubezpieczeniowa i zawrzec jakies ubezpieczenie grupowe (sa
    takie dla zbiorowosci ;) zatrudnionej w jednym miejscu) poniewaz inaczej
    wyglada wypadek w miejscu pracy pracownika, a inaczej osoby z firmy
    wspolpracujacej.

    Doradzam tez, jesli jest to mozliwe finansowo, uzupelnic obnizone wplaty na
    ZUS III-im filarem. Przejscie na DG moze trwac ladnych pare lat, a emerytury
    w nowym systemie sa scisle powiazane z wplaconymi kwotami, a nie
    wynagrodzeniem w wskazanym okresie. Wazne zwlaszcza dla osob 20-30 letnich
    bo dla nich skladki sa najnizsze.

    O ustawie nic nie wiem, ale kazda ustawe mozna obejsc jesli sie chce.Jesli
    postanowili, zwlaszcza, ze jest to warunkiem dalszego funkcjonowania
    pracodawcy, to w jakis sposob to przeprowadza. Kiedys pracowalem w firmie, w
    ktorej co miesiac platnosc dostawalem z innej "firmy". W sumie byly trzy
    "firmy", a biurko caly czas te same w tym samym miejscu :)

    Pzdr
    Krzysztof

  • 3. Data: 2003-03-07 20:15:32
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "MG" <m...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > Podobno miała wejść ustawa, która miała zapobiec tego typu praktykom - czy

    Pamiętaj, że to teraz ty będziesz musiał za siebie płacić zus, więc nie
    zapomnij o sporej "podwyżce"

  • 4. Data: 2003-03-07 22:54:21
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

    > Pracuję w firmie zatrudniejącej ponad 300 osób. Za duże koszty pracy nie
    > pozwalają by firma dalej utrzymała się na rynku.

    Czy mógłbyś napisać w jakich widełkach mieściło się wynagrodzenie
    dotychczasowych etatowych pracowników w tej firmie ?

    Pzdr BogdanK

  • 5. Data: 2003-03-08 21:23:50
    Od: No Name <v...@w...pl>

    > Czy mógłbyś napisać w jakich widełkach mieściło się wynagrodzenie
    > dotychczasowych etatowych pracowników w tej firmie ?

    Bardzo konkretne i na miejscu pytanie. Przejście na DG przy
    wynagrodzeniu mniejszym niż 4-6 k to nieporozumienie.
    Jeżeli koszty pracy dotyczą 300 osób to można je obniżyć zwalniając 50 -
    przykro mi, albo wylatuje 50 albo za jakiś czas wszyscy.
    Jako DG masz:
    - zwiększoną odpowiedzialność materialną - w praktyce przy debilnści
    w.s. nieograniczoną
    - nie stajesz się bezrobotnym z chwilą wypieprzenia z roboty
    - nie chronią cię żadne zapisy K.P. - i taki jest prawdopodobnie cel
    zmiany charakteru umów - wypierdolić jak najwięcej bez płacenia odpraw
    (dowiesz się o tym z punktu o terminie i sposobie rozwiązania umowy z
    prowadzącycm DG)
    - stajesz się wspólnikiem w zawarciu umowy dla pozoru, w celu uniknięcia
    płacenia należnych danin (umowa o pracę zależy od jej charakteru, nie nazwy)
    - formalnie jesteś partnerem pracodawcy,tzn. sam określasz co robisz,
    kiedy i dlaczego - w praktyce - nie.

    Obecnie coraz większe grono pracodawców uważa, że ZUS na DG i pewne
    minimum kosztów, które trzeba pokryć to nie ich sprawa - być może Twój
    piękny też już dojrzał do tej śmiałej decyzji - możesz go zapytać, czy o
    przeprowadzanym eksperymencie gospodarczym zostaniesz poinformowany
    pisemnie, czy masz się zadowolić odpowiedzią ustną.

    Pzdr: Dogbert

    Pzdr: Dogbert