PracaGrupypl.praca.dyskusje › odprawa

  • 1. Data: 2003-03-07 14:01:40
    Temat: odprawa
    Od: "Marta" <m...@p...onet.pl>

    Mam pytanie dotyczące odprawy, mam nadzieję że pomogą mi Państwo rozwiać
    wątpliwości na ten temat.

    Moja znajoma pracuje w państwowym zakładzie pracy. Własnie niedługo mają
    ogłosić jego likwidację, wejdzie likwidator. I teraz kilka pytań:

    1. Czy obowiązuje normalne wypowiedzenie z pracy + odprawa??
    2. Jeżeli likwidowany pracodawca "przekazuje" swoich pracowników innemu
    zakładowi pracy, czy obowiązuje również wypowiedzenie i odprawa??
    3. Czy istnieje możliwość, że w przypadku "przekazania" pracowników innemu
    zakładowi pracy (zakładając brak wypowiedzenia i odprawy) nowy pracodawca
    może zwolnic pracowników na zasadach "nowych" pracowników, czy z zachowaniem
    stażu pracy z poprzedniego zakładu pracy (tzn. czy będzie ich obowiązywał
    "stary" okres wypowiedzenia i odprawa)??

    Jest to sprawa dość pilna i bardzo prosze o pomoc
    Dziekuje
    Marta

  • 2. Data: 2003-03-07 16:44:34
    Temat: Re: odprawa
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > ogłosić jego likwidację, wejdzie likwidator. I teraz kilka pytań:
    >
    > 1. Czy obowiązuje normalne wypowiedzenie z pracy + odprawa??
    PATRZ
    Ustawa z 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy
    Art. 7a. 1. W razie ogłoszenia upadłości lub zarządzenia likwidacji zakładu
    pracy i braku środków na wynagrodzenia dla pracowników syndyk lub likwidator
    może rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia pod warunkiem niezgłoszenia
    przez pracownika sprzeciwu w terminie 5 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o
    zamierzonym rozwiązaniu stosunku pracy. Pismo syndyka lub likwidatora powinno
    zawierać pouczenie w tej sprawie. Pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek
    pracy, przysługuje, niezależnie od odprawy przewidzianej w art. 8, dodatkowo
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.
    2. Rozwiązanie stosunku pracy w trybie, o którym mowa w ust. 1, traktuje się
    jak rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem dokonanym przez zakład pracy z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy.
    3. O zamiarze rozwiązania stosunku pracy w trybie określonym w ust. 1 syndyk
    lub likwidator zawiadamia na piśmie zakładową organizację związkową, która może
    w ciągu 5 dni od otrzymania zawiadomienia zgłosić na piśmie opinię w tej
    sprawie.
    4. Przy rozwiązywaniu stosunków pracy w trybie określonym w ust. 1 i 2 nie
    stosuje się przepisów art. 2-4.
    5. Wszelkie niezaspokojone należności pracownicze podlegają zaspokojeniu w
    trybie i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, z tym że syndyk lub
    likwidator z urzędu uwzględnia te należności w wykazie wierzytelności do
    upadłego lub likwidowanego zakładu pracy.
    Art. 8. 1. Pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn,
    o których mowa w art. 1, przysługuje odprawa pieniężna.
    2. Odprawa pieniężna przysługuje w wysokości:
    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie mniej
    niż 10 lat,
    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 10 lat,
    lecz mniej niż 20 lat,
    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 20 lat
    i więcej.
    Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu
    ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wydatki z tego tytułu są
    pokrywane ze środków zakładu pracy.