PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozwiązanie umowy o pracę

  • 1. Data: 2004-03-07 21:38:21
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę
    Od: Alex <a...@a...pl>

    Witam!

    Mam do szanownych grupowiczów takie pytanie: czy do rażącego zaniedbania
    obowiązków pracodawcy można zaliczyć brak okresowych badań lekarskich
    (pracuję już ponad 3 lata i nigdy takich badań nie miałem - szef
    załatwił sobie tylko pieczątkę i podpis znajomego lekarza), albo nie
    wypłacanie diet za zagraniczne podróże służbowe?
    A co z prowadzeniem systematycznym szkoleń pracowników w zakresie
    bezpieczeństwa i higieny pracy (miałem tylko 2 takie szkolenie jak
    zaczynałem pracę - 3 lata temu)?
    Mógłbym jeszcze zapytać o nieterminowe wypłacanie wynagrodzeń - zamiast
    ostatniego dnia miesiąca otrzymuję wynagrodzenie około 5 dnia miesiąca
    następnego - ale czy to jest też rażące naruszenie to nie wiem - chociaż
    podobno wystarczy jeden dzień spóźnienia.

    Dziękuję za wszystkie sugestie, acha pracuję na stanowisku programisty
    jeżeli miało by to jakieś znaczenie.

    Pozdrawiam
    Alex

  • 2. Data: 2004-03-07 21:46:56
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o pracę
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-07 22:38, osoba przedstawiająca się jako "Alex" napisała co
    następuje:

    > Mógłbym jeszcze zapytać o nieterminowe wypłacanie wynagrodzeń - zamiast
    > ostatniego dnia miesiąca otrzymuję wynagrodzenie około 5 dnia miesiąca

    W tym przypadku pracodawca ma jeszcze 5 dni zapasu. Wypłata może być
    dokonana do 10 następnego miesiąca.

    _ _ _
    _|_|_ //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\
    (o o) // / ICQ:288966854 // Mozilla 1.6PL // GG:2091615 // /
    ooO--(_)--Ooo--// /---------------//---------------//-------------// /-

  • 3. Data: 2004-03-07 22:00:51
    Temat: Re: Rozwiązanie umowy o prac
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 07 Mar 2004 22:46:56 +0100, "Pe.Ka"
    <c...@t...cy> zakodował:

    >W tym przypadku pracodawca ma jeszcze 5 dni zapasu. Wypłata może być
    >dokonana do 10 następnego miesiąca.

    To zależy. Jeżeli u danego pracodawcy jest ustalony ostatni dzień
    miesiąca - to jest to po terminie (zależy od regulaminu
    wynagradzania).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2004-03-07 22:34:53
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Pe.Ka" <c...@t...cy> napisał w wiadomości
    > Dnia 04-03-07 22:38, osoba przedstawiająca się jako "Alex" napisała co
    > następuje:

    > W tym przypadku pracodawca ma jeszcze 5 dni zapasu. Wypłata może być
    > dokonana do 10 następnego miesiąca.

    A czy nie jest przypadkiem tak, ze do dziesiatego, ale ma byc podany staly
    termin wyplaty, pomiedzy ostatnim dniem miesiaca a 10-ym, ktorego musi sie
    trzymac? Przyznam sie, ze nigdy nie mialem czegos takiego deklarowanego na
    pismie przez pracodawce(moze na umowie- nie zwrocilem nigdy na to uwagi),
    jedynie po zatrudnieniu informowano mnie, kiedy "placa'.

    ---

  • 5. Data: 2004-03-07 22:39:28
    Temat: Re: Rozwišzanie umowy o prac
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-07 23:00, osoba przedstawiająca się jako "Kaizen" napisała co
    następuje:

    > To zależy. Jeżeli u danego pracodawcy jest ustalony ostatni dzień
    > miesiąca - to jest to po terminie (zależy od regulaminu
    > wynagradzania).

    To niby fakt ale w takiej sytuacji ja nie zdecydowałbym się na pozywanie
    pracodawcy. Nie jestem pewien jak SP rozłożyłby wagę tych dwóch artykułów.

    Art. 85. § 1. Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej
    raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie.
    § 2. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu,
    niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż
    w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.
    (...)
    Art. 86. § 1. Pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w
    miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych
    przepisach prawa pracy.

    Nawet w przypadku stwierdzenia przez SP naruszenia regulaminu
    wynagrodzeń pracodawca ma duże szanse na wybronienie się twierdzeniem że
    kłopoty finansowe uniemożliwiły wypłatę w przewidzanym przez regulamin
    terminie ale udało się wyrobić się w terminie kodeksowym.

    _ _ _

  • 6. Data: 2004-03-07 22:42:14
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-03-07 23:34, osoba przedstawiająca się jako "krzysztofsf"
    napisała co następuje:

    > trzymac? Przyznam sie, ze nigdy nie mialem czegos takiego deklarowanego na
    > pismie przez pracodawce(moze na umowie- nie zwrocilem nigdy na to uwagi),
    > jedynie po zatrudnieniu informowano mnie, kiedy "placa'.

    A IMO powinieneś. Przy zawieraniu umowy pownieneś dostać do zapoznania
    się zakładowy regulamin pracy i wynagrodzeń i Twoje pokwitowanie
    zapoznania się z tymi pozycjami powinno trafić do Twojej teczki.

    _ _ _

  • 7. Data: 2004-03-07 22:57:08
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 07 Mar 2004 23:39:28 +0100, "Pe.Ka"
    <c...@t...cy> zakodował:

> [...]
    >kłopoty finansowe uniemożliwiły wypłatę w przewidzanym przez regulamin
    >terminie ale udało się wyrobić się w terminie kodeksowym.

    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowi?zkiem pracodawcy jest terminowe wyp-acanie wynagrodze˝, a nie
    uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp-aca w
    terminie wynagrodze˝ w pe-nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj
    podstawowy obowi?zek.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2004-03-08 07:29:16
    Od: Alex <a...@a...pl>

    Użytkownik Pe.Ka napisał:

    > A IMO powinieneś. Przy zawieraniu umowy pownieneś dostać do zapoznania
    > się zakładowy regulamin pracy i wynagrodzeń i Twoje pokwitowanie
    > zapoznania się z tymi pozycjami powinno trafić do Twojej teczki.

    właśnie, ja też nie mam napisane kiedy, tylko "od zawsze" wypłata była
    ostatniego, a przyszły kłopoty finansowe to czasami są opóźnienia nawet
    do dwóch tygodni...
    A co możecie mi powiedzieć na temat moich dwóch pierwszych pytań
    (badania lekarskie, szkolenia BHP, ew. diety)?

    Pozdrawiam
    Alek