PracaGrupypl.praca.dyskusje › Renta inwalidzka grupa 2 i praca w kiosku

  • 1. Data: 2009-02-20 12:31:37
    Temat: Renta inwalidzka grupa 2 i praca w kiosku
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Witam.

    Moja przyjaciółka ma rentę inwalidzką grupy 2 - uszkodzone płuca i coś tam
    jeszcze (wynik błędu lekarzy). W dokumentach ma, iż nie może podejmować
    pracy.

    Jej dalsza rodzina prowadzi kiosk z gazetami. Z powodu choroby właścicieli
    przyjaciółka pracowała w tym kiosku - beż żadnych oficjalnych dokumentów (na
    czarno?). Przyszła do kiosku kontrola z U.S. (kontrola urządzeń fiskalnych)
    i spisali ją imiennie.

    Czy powinna się czegoś obawiać?
    Czy może stracić rentę? Jest tego bodajże nieco ponad 500 zł/miesiąc.

    Jeśli za mało informacji - proszę o dodatkowe pytania.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2009-02-20 12:37:19
    Temat: Re: Renta inwalidzka grupa 2 i praca w kiosku
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-20, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Moja przyjaciółka ma rentę inwalidzką grupy 2 - uszkodzone płuca i coś tam
    > jeszcze (wynik błędu lekarzy). W dokumentach ma, iż nie może podejmować
    > pracy.

    Może. Taki wpis w dokumentach nic nie znaczy.

> [...]
    > i spisali ją imiennie.
    >
    > Czy powinna się czegoś obawiać?
    > Czy może stracić rentę? Jest tego bodajże nieco ponad 500 zł/miesiąc.

    Bardziej bym się przejmował uznaniem jej za osobę współpracującą
    + dowaleniem ZUSu i PIT za nieodpłatne (czy odpłatne) swiadczenie
    usług.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-02-20 18:09:05
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    > On 2009-02-20, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Może. Taki wpis w dokumentach nic nie znaczy.

    To dobrze.

    > Bardziej bym się przejmował uznaniem jej za osobę współpracującą
    > + dowaleniem ZUSu i PIT za nieodpłatne (czy odpłatne) swiadczenie
    > usług.

    Czy da się udowodnić czas pracy? Chodzi o kilka dni zastępstwa...
    Czy może spisać jakąś umowę antydatowaną?

    Chodzi o "czyste" załatwienie sprawy, aby jej nie ciągali później po jakichś
    urzędach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 4. Data: 2009-02-20 18:10:13
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2009-02-21 12:13:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-20, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    >>> czarno?). Przyszła do kiosku kontrola z U.S. (kontrola urządzeń

    > Czy da się udowodnić czas pracy? Chodzi o kilka dni zastępstwa...
    > Czy może spisać jakąś umowę antydatowaną?

    Wszystko zależy, nie znam szczegółów m. in. kiedy to było, czy to osoba
    która zostanie uznana za współpracującą, co zostało powiedziane
    kontroli, itd. itp.

    Generalnie umowa może być w formie ustnej, tym niemniej powinny być
    wszystkie składki poodprowadzane w ZUSie.

    > Chodzi o "czyste" załatwienie sprawy, aby jej nie ciągali później po jakichś
    > urzędach.

    No to IMHO bardziej pomoże jakiś doradca prawny, czy podatkowy, a nie
    grupy. Za mało danych podajesz. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2009-02-22 20:21:09
    Od: a...@h...pl

    On 20 Lut, 13:31, "Adam" <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Czy może stracić rentę? Jest tego bodajże nieco ponad 500 zł/miesiąc.
    >
    > Jeśli za mało informacji - proszę o dodatkowe pytania.

    Witaj
    Odpowiadając na Twoje pytania:

    cytuję
> [...]
    > pracy.

    > Czy powinna się czegoś obawiać?
    > Czy może stracić rentę? Jest tego bodajże nieco ponad 500 zł/miesiąc.

    Twoja znajoma nie ma się czego obawiać - posiadając orzeczenie ZUS o
    całkowitej niezdolności do pracy (czyli grupa 2) nadal będzie
    otrzymywać rentę.
    Zabranie renty (jeżeli chodzi o rentę socjalną - właśnie kwota ok. 500
    zł) może mieć miejsce tylko PO komisji lekarskiej ZUS - jeżeli
    orzeczenie zostało wcześniej wydane na czas określony - i podczas
    komisji lekarz stwierdzi, że dana osoba może pracować - wtedy może
    zmienić dotychczasową 2 grupę na 3 lub stwierdzić, że osoba jest
    zdolna do pracy.

    Podejrzewam, że ewentualne problemy po kontroli może mieć właściciel
    kiosku w związku z "zatrudnieniem na czarno pracownika". Ale w tej
    kwestii nie jestem ekspertem, aby się wypowiedzieć.