PracaGrupypl.praca.dyskusje › Refundacja okularów przez pracodawcę

  • 1. Data: 2002-09-26 07:40:09
    Temat: Refundacja okularów przez pracodawcę
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@p...onet.pl>

    Jakie są przepisy regulujące kwestię refundacji okularów i kosztów badań
    okulistycznych pracownikowi, dla którego komputer stanowi podstawowe
    narzędzie pracy. Szukałem w KP, ale nic na ten temat nie znalazłem. Może
    macie jakiegoś linka?

    Z góry dzięki
    Jakub

  • 2. Data: 2002-09-26 08:15:47
    Temat: Re: Refundacja okularów przez pracodawcę
    Od: b...@p...onet.pl

    > Jakie są przepisy regulujące kwestię refundacji okularów i kosztów badań
    > okulistycznych pracownikowi, dla którego komputer stanowi podstawowe
    > narzędzie pracy. Szukałem w KP, ale nic na ten temat nie znalazłem.

    Tego nie reguluje Kp, tylko rozporządzenie Ministra Pracy ws. bhp na
    stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (tytuł cytuję z pamięci, data
    rozporządzenia to bodajże 1 stycznia 1998 - znajdziesz w bazie aktów prawnych
    na www.sejm.gov.pl na przykład). Co do praktyki, pracodawcy do refundacji
    kosztów okularów podchodzą b. różnie - od zwrotu za całość, włącznie z b.
    drogimi designerskimi oprawkami, do zwrotu np. 100 zł. Ekspert z Min. Pracy, do
    którego zadzwoniłam, nie mogąc się dogadać z pracodawcą, wyjaśnił mi, że:
    1) okulary muszą być okularami korekcyjnymi, tzn. trzeba mieć wadę wzroku
    potwierdzoną przez lekarza i wbitą pieczątkę w badaniach pracowniczych: "praca
    przy monitorze - w okularach"
    2) pracodawca jest zobowiązany pokryć koszt szkieł - w każdym przypadku - oraz
    najtańszej oprawy. Tzn. może np. ustalić, że za oprawę zwraca 20 zł, o ile jest
    w stanie wskazać zakład, gdzie można ją za taką sumę nabyć ;)
    Z jednym z moich pracodawców wojowałam dość ostro w tej sprawie (mam
    skomplikowaną wadę wzroku i najtańsze szkła, jakie udało mi się znaleźć,
    kosztowały 380 zł), ostatecznie zwrócił mi za szkła ok. 75% kosztów.
    No a potem mnie zwolnił :]
    Powodzenia
    Ste

  • 3. Data: 2002-09-26 09:02:20
    Od: jarekg <h...@p...onet.pl>

    witam

    wiadomo, okulary jak wszystko niszcza sie, czy jesli moj pracodawca
    zrefundowal mi poniesione koszty na zakup okolarow - a bylo to okolo 1,5
    roku temu - to czy jest zobowiazany po jakims wyznaczonym czasie znow
    zrefundowac ponowny zakup ?

    pozdr
    jarekg

  • 4. Data: 2002-09-26 09:26:24
    Od: "Christo" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub Zysnarski" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:amudoh$bck$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > okulistycznych pracownikowi, dla którego komputer stanowi podstawowe
    > narzędzie pracy. Szukałem w KP, ale nic na ten temat nie znalazłem. Może

    Ja bedac na badaniach wstepnych przed podpisaniem umowy o prace
    dosatalem od okulisty zaswiadczenie dla zakladu pracy o zrefundowaniu
    okularow antyrefleksyjnych do pracy przy komputerze
    Dodam ze byly to "zerowki" - wzrok mam prawidlowy.
    W firmie okazalo sie ze refunduja szkla do 360 PLN i oprawki do 70 PLN
    (za drozsze placisz sam)
    Nie wiem czy jest to ogolna tendencja czy zwyczaj w mojej firmie

  • 5. Data: 2002-09-26 13:26:43
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przy monitorze - w okularach"
    > 2) pracodawca jest zobowiązany pokryć koszt szkieł - w każdym przypadku -

    Potrzebowałbym jakiś konkretny przepis, który mógłbym podsunąc pod nos
    pracodawcy. Obawiam się, że zbyt chętny na refundacje to on nie będzie...

    Jakub Z.

  • 6. Data: 2002-09-26 14:48:58
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > (za drozsze placisz sam)
    > Nie wiem czy jest to ogolna tendencja czy zwyczaj w mojej firmie

    Gdzie ta firma? Już wysyłam CV :)))
    A tak poważnie, pracodawca jest obowiązany zwrócić pracownikowi pracującemu
    przy monitorze za okulary _korekcyjne_, zgodnie z zaleceniem lekarskim.
    Nie znalazłam linka do tego rozporządzenia (mam je gdzieś w wersji papierowej)
    znajduje się ono w Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973: Rozporządzenie Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny
    pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
    Warto też zadzwonić do Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie (i nie dać
    się zbyć) oraz zasięgnąć porady (każdy może) w PIP.
    Powodzenia
    Ste

  • 7. Data: 2002-09-26 17:20:06
    Od: "Monique" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jarekg" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zrefundowal mi poniesione koszty na zakup okolarow - a bylo to okolo 1,5
    > roku temu - to czy jest zobowiazany po jakims wyznaczonym czasie znow

    To zależy chyba od ustaleń wewnątrz firmowych - u mnie prawo do refundacji
    kosztów zakupu okularów przysłuduje co dwa lata.

    Pozdr.
    Monika

  • 8. Data: 2002-09-27 13:26:19
    Od: "Magda" <m...@p...pl>

> [...]
    higieny
    > pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

    http://www.bhp.com.pl/Prawo/dzial_VII/305.htm
    to chyba o to chodzi ?
    sama też będę walczyć o zwrot za okulary :)
    Magda

  • 9. Data: 2002-09-27 14:55:28
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Magda" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > http://www.bhp.com.pl/Prawo/dzial_VII/305.htm
    > to chyba o to chodzi ?
    > sama też będę walczyć o zwrot za okulary :)

    Dzięki wielkie. Mniej więcej o to mnie chodziło. Co prawda nie ma
    wymienionych kwot, ale jest czarno na białym napisane, że musi zapewnić
    okulary do takiej pracy. (par. 8 pkt 2).

    Jeszcze raz dzięki

    Jakub Z.

  • 10. Data: 2002-09-29 08:11:39
    Od: Wojciech <u...@k...pl>

    On Fri, 27 Sep 2002 16:55:28 +0200, Jakub Zysnarski
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wymienionych kwot, ale jest czarno na białym napisane, że musi zapewnić
    > okulary do takiej pracy. (par. 8 pkt 2).

    walczyc trzeba, ale zaden pracodawca nie zwroci ci za oprawki np. pierre cardin.
    za szkla nie ma zadnego problemu - o ile lekarz da ci zaswiadczenie
    ze "praca w szklach z powloka".

    --
    Wojciech Zukowski AIX & ADSM administrator PGP KeyID 1024/C27D2715
    Dobrze jest ufać ludziom, a jeszcze lepiej nie ufać nikomu.