PracaGrupypl.praca.dyskusje › wychowawczy po tygodniu pracy???

  • 1. Data: 2003-12-12 00:17:05
    Temat: wychowawczy po tygodniu pracy???
    Od: m...@p...onet.pl

    Witam i proszę o rade w imieniu mojej przyjaciolki, jest pracodawca w malej
    firmie.
    W skrocie opisze czego dotyczy problem:
    Pracownica zatrudniona była na czas okreslony 3 lata ( do 30.11.2003).
    W okresie zatrudnienia zaszla w ciaze, po porodzie urlop macierzynski i
    wychowawczy do 30.11.03. Pod koniec wychowawczego, zglasza się do pracodawcy i
    wyraza chec podjecia pracy (dzieckiem ma się zajac jej mama). Jest samotna
    matka, pracodawca zgadza się podpisac nowa umowe od 1.12.2003 na czas
    okreslony na rok. Po pierwszym tygodniu pracy ( na koniec dnia pracy)
    pracownica przedstawia pracodawcy podanie o urlop wychowawczy(roczne dziecko),
    mowiac ze jej mama nie daje sobie rady z dzieckiem. Na drugi dzień dzwoni,
    mowiac, ze dziecko zachorowalo i ma tydzien zwolnienia lekarskiego które
    wyslala poczta. Czy pracodawca musi udzielic urlop wychowawczy ? Czy tez może
    po zakonczeniu zwolnienia lekarskiego rozwiazac z pracownica umowe o prace ?
    Z gory dziekuje za wszelkie wskazowki i porady.Mark

  • 2. Data: 2003-12-13 01:06:02
    Temat: Re: wychowawczy po tygodniu pracy???
    Od: "Alina Czekajowska" <a...@p...one_nospam_t.pl>

> [...]
    ?
    > Z gory dziekuje za wszelkie wskazowki i porady.Mark

    Szanowna Pani,

    Na podstawie art. 186 Kodeksu pracy, na wniosek pracownicy/pracownika,
    pracodawca jest obowiązany do udzielenia jej/mu urlopu wychowawczego w celu
    sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.
    Zasady udzielania urlopów wychowawczych określają przepisy rozporządzenia
    Rady Ministrów z dnia 28.05.1996 r. w sprawie urlopów wychowawczych i
    zasiłków wychowawczych (Dz. U. Nr 60, poz. 277 z późn. zm.). Podstawowe
    zasady: z urlopu wychowawczego może skorzystać pracownica (lub pracownik)
    zatrudniona co najmniej 6 miesięcy. Okres urlopu wychowawczego wynosi 3 lata
    i może być udzielony nie dłużej niż do ukończenia przez dziecko 4 lat życia.
    Urlop wychowawczy może być wykorzystany najwyżej w 4 częściach.
    Opisana przez Panią pracownica przepracowała już co najmniej 3 lata (a nie,
    jak Pani twierdzi, jeden tydzień), wobec czego pracodawca winien udzielić
    jej urlopu wychowawczego na wnioskowany przez nią okres, ale nie dłużej niż
    do 30.11.2004 r. (wtedy kończy się umowa na czas określony zawarta na 1
    rok), przestrzegając nieprzekroczenia 3 lat urlopu wychowawczego na to
    dziecko (chyba że byłyby wskazania lekarskie do przedłużenia urlopu
    wychowawczego).
    Urlop wychowawczy jest urlopem bezpłatnym i pracodawca praktycznie nic nie
    traci udzielając takiego urlopu w małej firmie samotnej matce. Jedyny trud
    dla pracodawcy to comiesięczne deklaracje dla ZUS, ale jedna więcej, jedna
    mniej - to chyba nie jest problem.
    Ze swej strony zachęcałabym Pani przyjaciółkę do większej wyrozumiałości
    przy zetknięciu się z życiowymi problemami swych pracowników. Sympatyczna
    atmosfera i poczucie bezpieczeństwa u pracowników z pewnością zaowocują
    większymi zyskami firmy.

    Łączę pozdrowienia

    agata

  • 3. Data: 2003-12-13 11:54:10
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > po zakonczeniu zwolnienia lekarskiego rozwiazac z pracownica umowe o prace ?
    > Z gory dziekuje za wszelkie wskazowki i porady.Mark

    Witam
    1. Art.186 kp dot. urlopu wychowawczego jest przepisem obligatoryjnym.
    2. Przeczytaj Rozp. Rady Ministrów z dnia 28.05 1996 r w sprawie urlopów
    wychowawczych ( Dz.U. Nr 60, poz. 277, zm. Dz.U. z 1998 r. Nr 25, poz. 131 )tam
    znajdziesz odp. na nurtujące pytania. Pozdrawiam.