PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa o dzielo - pare pytan › Re: umowa o dzielo - pare pytan
    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzielo - pare pytan
    Date: Tue, 25 Jun 2002 00:55:02 +0200

    Użytkownik Agnieszka <a...@p...fm> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:af4e1n$2lc$...@n...onet.pl...
    > Witajcie!
    >
    > Postanowilam napisac osobnego posta z pytaniami, bo pomimo przeszukania
    > archiwum, nie znalazlam odpowiedzi na moje pytania.
    > Sytuacja taka:
    > 1. Mam juz podpisana umowe o dzielo poczawszy od dnia 1 pazdziernika na 9
    > miesiecy, umowe podpisalam w czerwcu, w czerwcu rowniez koncze studia.
    Moge
    > czy nie moge sie zarejestrowac jako bezrobotna? Z tego, co przeczytalam,
    > nie moge. Czy wynika z tego, ze sama sobie do pazdziernika powinnam placic
    > ubezpieczenie zdrowotne?

    Moim zdaniem nie możesz być bezrobotna bo uzyskujesz przychód.
    Nie można samemu płacić sobie zdrowotnego. Może Cię za to objąć
    ubezpieczeniem zdrowotnym członek rodziny (mąż, matka, ojciec...) Muszą
    tylko złożyć wniosek w zakładzie pracy.

    > 2. Slyszalam, ze ponoc nie mozna podpisac tak dlugiej umowy o dzielo - na
    9
    > miesiecy - ze to juz powinna byc umowa zlecenie. Czy sa jakies przepisy
    > regulujace to? A co, jesli pracodawca juz taka umowe podpisal?

    To napisałem już w innej odpowiedzi. Jak jest już taka umowa i wypłaty były
    dokonywane to nic się nie da zmienić. Pozostaje miec nadzieję że US się nie
    doczepi jeżeli zrobi kontrolę pracodawcy (jezeli zrobi). Ale więcej kłopotów
    będzie miał pracodawca.

    > 3. Jesli nie znajde innego pracodawcy, ktory mnie zechce zatrudnic na
    umowe
    > o prace i zechce placic wszelkie swiadczenia i skladki, to co ja sobie
    sama
    > powinnam placic? Zaznaczam, ze bym miala wtedy wylacznie te umowe o
    dzielo,
    > lub do tego jakas inna umowe, ale rowniez typ umowy o dzielo.
    > 4. Czy w takim wypadku powinnam sobie zalozyc sama dzialalnosc gospodarcza
    > placic w ten sposob wszelkie skladki?

    Daj spokój z płaceniem składek do ZUS. To zmarnowane pieniądze. Samemu nie
    można płaciś składek chyba że masz DG. Ale szkoda kasy, obecnie tylko ok 50
    zł ze składki 500 zł idzie na Twoje konto. Resztę ZUS przepuszcza na renty i
    emerytury.
    Jeżeli chodzi o koszty leczenia to jak pisałem wyżej. Nich Cię ktoś obejmie
    swoim ubezpieczeniem
    Jeżeli chodzi o emeryturę to podpisz umowę z jakimś Funduszem Emerytalnym.
    Ja płacę już od ponad czterech lat do Nationale Nederlanden (Obecnie ING).
    Płacisz po prostu co miesiąc składkę, jaką sobie z nimi ustalisz (może być
    100zł, może być 200). I całe Twoje pieniądze idą na Twoje konto
    ubezpieczeniowe z którego potem będziesz miała wypłacaną emeryturę. Plus
    jeszcze masz ubzepieczenie na życie.
    Wiem, starsi ludzie dalej myślą, że "ciągłość pracy, lata pracy itd.." Nic z
    tego. Emerytura tylko ze zgromadzonych składek powiększonych o zarobione
    procenty przez fundusz. Płacąc składki do ZUS też płacisz do OFE tylko na
    około i ZUS zabiera Ci 80% składki. JA ZUSu nie płacę prawie przez całe
    życie. I nie zmarnowałem przez to kupy pieniędzy.
    Na pewno nie będzie z tego majątku ale lepsze to niż nic.

    > Jak widac, wysylam tego posta na kilka grup dyskusyjnych. Mam nadzieje, ze
    > stali ich bywalcy mnie nie zjedza za ewentualne OT.
    > Wszelkie sugestie, pytania, odpowiedzi dotyczace powyzszego tematu,czyli
    > moich pytan, mile i chetnie widziane :)
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Agnieszka

    pozdrawiam również