PracaGrupypl.praca.dyskusjeskąd strach przed zatrudnieniem kobiety w ciąży › Re: skąd strach przed zatrudnieniem kobiety w ciąży
    From: "Kaizen" <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: skąd strach przed zatrudnieniem kobiety w ciąży
    Date: Mon, 1 Jul 2002 10:22:22 +0200

    Użytkownik "Justyna" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:afi52f$aa9$1@news.tpi.pl...
    > Nie wiem skąd się wzięło ze nie chcą zatrudniać kobiety w ciąży a jeśli
    już
    > są zatrudnione na czas określony to pracodawca nie chce przedłużyć na czas
    > nieokreślony tak aby kobiecie pomóc by miała możliwość pójść na
    wychowawczy.
    > Czy istnieje jakieś prawo, które zabrania zatrudniać takie kobiety ?

    Zatrudniać jak najbardziej można, za to zwalniać - raczej ciężko. Dlaczego
    pracodawcy nie chcą zatrudniać - wynika ze zdrowego rozsądku. Za pierwszy
    miesiąc zwolnienia w roku płaci pracodawca, są ograniczenia co do pracy,
    którą może wykonywać kobieta w ciąży, nieobecność w pracy dezorganizuje
    organizację firmy, jak kobieta uda się na urlop wychowawczy to trzeba
    zatrudnić kogoś na zastępstwo, a jej wdrożenie do pracy po powrocie też
    będzie kosztowało. Tak się przyjęło w nasza kraj, że jak dziecko choruje, to
    opiekuje się nim matka. Generalnie sporo kosztów względem zatrudnienia
    mężczyzny (stąd ogólna niechęć do zatrudniania kobiet).

    Art. 177. Par. 1. Pracodawca pracy nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy
    o pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego
    pracownicy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
    Par. 2. Przepisu Par. 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczającym jednego miesiąca.
    Par. 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu
    do dnia porodu.
    Art. 178. Par. 1. Kobiety w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach
    nadliczbowych ani w porze nocnej. Kobiety w ciąży nie wolno bez jej zgody
    delegować poza stałe miejsce pracy.
    Par. 2. Kobiety opiekujące się dzieckiem w wieku do czterech lat nie wolno
    bez jej zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej, jak
    również delegować poza stałe miejsce pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775