PracaGrupypl.praca.dyskusjepytanie do informatyków i "informatyków" › Re: pytanie do informatyków i
    From: "leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: pytanie do informatyków i
    Date: Wed, 21 Aug 2002 15:54:29 +0000 (UTC)

    t...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > tam jest zapotrzebowanie w tej branży. Dlatego też jest bardzo dużo różnych
    > kursów,studiów podyplomowych trwających po dwa, trzy semestry za za od 1500
    do
    > 2000 zł za semestr.
    > Co ktoś taki jak ja ma robić?
    > Czy jest sens wydawać pieniądze i czas na takie kursy i studia, czy po
    prostu
    > są to kursy dla naiwnych, jakie ma się szanse w przyszłości na znalezienie
    > pracy w tym zawodzie nawet nie wysoko jako super profesjonalista
    > programista,ale powiedzmy ktoś kto zajmuje się bazami danych.

    Pierwsza i podstawowa rzecz to jest taka, czy taki zawód Ciebie interesuje,
    bo z twojego listu wcale to nie wynika ! Nie osiągniesz sukcesu w zawodzie,
    jeśli praca którą wykonujesz nie jest twoją pasją.

    Praca informatyka (programisty) wbrem pozorom to nie jest przyjemne siedzenie
    przy komputerze. Tworzenie programów (znam to z autopsji) to bardzo żmudne i
    katorżnicze zajęcie, wymagające dużego zaangażowania. Na ogół jest to praca w
    ciągłym stresie i pod presją czasu. Wszystko na wczoraj. Jeśli chcesz w tym
    wytrzymać (a tym bardziej mieć pewną pracę), to musisz to lubić. Programy
    komputerowe to bardzo złożone struktury. Ktoś kiedyś powiedział o systemie
    operacyjnym IBM z lat 70-cych (nie pamiętam dokładnie nazwy), że to
    najbardziej złożona struktura jaką stworzył człowiek. Trzeba dużo czytać,
    gdyż branża bez przerwy się rozwija. Współczesne komputery i narzędzia
    informatyczne są już mocno zmienione w stosunku do tego, co było na przykład
    5 lat temu.

    Rynek pracy dla informatyków jest dużo trudniejszy niż miało to miejsce kilka
    lat temu, stał się rynkiem pracodawcy i tak już chyba zostanie. Niemniej
    jednak bezrobocie wśród informatyków jest na pewno mniejsze niż wśród innych
    zawodów i tak chyba też zostanie. Informatyce także lepiej zarabiają i tak
    będzie.

    Ukończenie szkoły nie gwarantuje Ci automatycznie pracy, zapomnij o tym.
    Temat - co się bardziej liczy: doświadczenie czy dyplom, co jakiś czas
    przewija się na tej liście bez wyraźnych efektów. Na ogół jednak w mniejszych
    firmach, gdzie szuka się konkretnego faceta do konkretnej pracy wystarczy
    doświadczenie. W większych (gdzie lepiej płacą) często są stosowane formalne
    procedury i na ogół warunkiem jest wyższe wykształcenie.

    Na twoim miejscu nie zapisywał bym się od razu do jakiejś szkoły, bo stracisz
    pieniądze i pozyskasz bezwartościowy papier. Najpierw spróbuj samodzielnie.
    Mówisz, że pracujesz na jakiejś bazie danych. Ustal jaka to baza danych,
    spróbuj ją zdobyć (często producenci dają wersje demo lub ewaluacyjnie) i
    spróbuj samodzielnie poszerzyć wiedzę na ten temat. Jest dużo literatury na
    ten temat i to także w języku polskim. Spróbuj zdefiniowanie i samodzielnie
    rozwiązać jakiś problem. Zacznij czytać literaturę informatyczną. Jest ocean
    wiadomości w internecie. Wtedy zorientujesz się, czy taka wiedza wchodzi ci
    do głowy i czy w ogóle tego typu tematyka ciebie interesuje. Rozejrzyj się w
    swoim obecnym miejscu pracy, może tutaj będziesz mógł robić coś innego. Gdy
    zdobędziesz (i co ważne bezgotówkowo) tego typu wiedzę, będzie ci łatwiej
    zdecydować, co robić dalej.

    Pozdrawiam.