PracaGrupypl.praca.dyskusje › prawo do wynagrodzenia chorobowego - ciąża

  • 1. Data: 2003-08-07 09:55:53
    Temat: prawo do wynagrodzenia chorobowego - ciąża
    Od: "Marcin W." <m...@i...pl>

    Witam,

    Mam następujące pytanie: czy żona ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia
    chorobowego?

    Żona wcześniej nie pracowała, a obecną pracę (umowa na czas niekreślony,
    cały etat) zaczęła niecałe 2 miesiące temu. Niedawno dowiedzieliśmy się, że
    jest w ciąży (pierwszy miesiąc). Ponieważ żona czuje się źle, więc pójdzie
    do lekarza i prawdopodobnie dostanie zwolnienie. Czy w takim przypadku
    bedzie otrzymywać z ZUS'u (przez pierwsze 33 dni zwolnienia od pracodawcy)
    wynagrodzenie chorobowe? Czy też nic nie otrzyma, ponieważ nie przepracowała
    (i nie płaciła składek) 180 dni?
    Natomiast ja (mąż) pracuję i płacę składki dłużej niż 180 dni - jeśli ma to
    jakiś wpływ na tą sytuację.

    O ile wiem wynagrodzenie chorobowe w przypadku kobiety w ciąży wynosi 100%
    wynagrodzenia, czyli jeśli żona zarabia 1300 zł netto, to tyle dostawałaby
    chorobowego (o ile jej się w ogóle należy)?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc,
    Pozdrowienia,
    Marcin

  • 2. Data: 2003-08-10 08:20:41
    Temat: Re: prawo do wynagrodzenia chorobowego - ciąża
    Od: "" <s...@W...onet.pl>

> [...]
    > wynagrodzenia, czyli jeśli żona zarabia 1300 zł netto, to tyle dostawałaby
    > chorobowego (o ile jej się w ogóle należy)?

    Witam
    Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa z 1999 r. nr 60, poz. 636; nr 110,
    poz. 1256,&#61623; z 2000 r. nr 53, poz. 633,&#61623; z 2001 r. nr 99, poz. 1075;
    nr 154,
    poz. 1791,&#61623; z 2002 r. nr 199, poz. 1673.

    Art. 4. 1. Ubezpieczony nabywa prawo do zasiłku chorobowego:
    1) po upływie 30 dni nieprzerwanego ubezpieczenia chorobowego - jeżeli podlega
    obowiązkowo temu ubezpieczeniu,
    Art. 11. 1. Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, wynosi
    80 proc. podstawy wymiaru zasiłku.
    1a. Miesięczny zasiłek chorobowy, z zastrzeżeniem ust. 2, za okres pobytu w
    szpitalu wynosi 70 proc. podstawy wymiaru zasiłku.
    2. Miesięczny zasiłek chorobowy wynosi 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku,
    jeżeli niezdolność do pracy:
    1) przypada w okresie ciąży,
    2) powstała wskutek wypadku w drodze do pracy lub z pracy,
    3) trwa nieprzerwanie ponad 90 dni, począwszy od 91 dnia tej niezdolności.
    3. Do 90 dni, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie wlicza się okresu niezdolności
    do pracy przypadającego w okresach, o których mowa w art. 4 ust. 1.
    4. Zasiłek chorobowy przysługuje za każdy dzień niezdolności do pracy, nie
    wyłączając dni wolnych od pracy.
    5. Ilekroć przy ustalaniu prawa do zasiłku chorobowego lub jego wysokości okres
    jest oznaczony w miesiącach, za miesiąc uważa się 30 dni.

    Z tego co napisałeś, żona nic nie straci. Patrz przepisy wyżej. Pozdrawiam.