PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje? › Re: praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?
    Date: Fri, 11 May 2007 11:30:49 +0200

    Maciej Ślużyński napisał(a):
    > Ale, jak rozumiem, nie dostatecznym?
    Jest warunkiem koniecznym. Zespół bez lidera to taka "trójka bez
    sternika". Łódź stoi w miejscu bo każdy wiosłuje w swoją stronę.

    > Czy lider poradzi sobie z
    > niedojrzałym, niedoświadczonym zespołem? Czy to raczej zespół "porobi"
    > lidera?
    Zależy od lidera. W skrócie, powinien umieć podejmować również
    niepopularne decyzje i przestrzegać własnych wytycznych i postanowień.
    To buduje autorytet.

    > Na małe podsumowanie czas; warunki udanej pracy zdalnej w zespole to:
    > 1. lider,
    > 2. doświadczony zespół...
    3. Przejrzyste wytyczne co do karania i nagradzania,
    jakości i czasu pracy. To buduje autorytet lidera
    i zmniejsza niepewność członków zespołu.
    Ludzie wiedzą czego się spodziewać.
    4. W przypadku niedoświadczonego, mało dojrzałego zespołu:
    a) Scentralizowana władza i autorytet lidera.
    b) Zanim zespół się nie wdroży, niski poziom autonomii
    członków zespołu. Chodzi oczywiście o skrupulatną
    kontrolę wykonania delegowanych zadań a nie o
    delegowanie zadań idiotoodpornych. I nie chodzi o
    kontrolę skupioną na wyłapaniu i wytknięciu błędów.
    c) Znajomość członków zespołu. Jeśli to możliwe - osobista.
    d) Lider powinien, przynajmniej z początku, asystować
    w kontaktach pojedynczych członków zespołu, poświęconych
    pracy koncepcyjnej.
    Nie powinien, o ile to możliwe, narzucać swoich
    rozwiązań tylko moderować rozmowę, tak by członkowie
    uczyli się w rozmowie dochodzić do porozumienia
    i by w rozmowie poruszone zostały wszystkie ważne
    z punktu zadania kwestie.
    5. Praca koncepcyjna wykonywana wspólnie, najlepiej
    w bezpośrednim kontakcie. Ktoś tu pisał o zespołach
    rozsianych po całym kontynencie. Kamerki?
    Telekonferencje? W pracy koncepcyjnej wszyscy mogą
    zgłaszać swoje pomysły. Lider jest koordynatorem
    i selekcjonerem pomysłów. Zasady uczestnictwa
    w spotkaniach są jasno określone. Nie oznacza to,
    że lider przed pierwszym spotkaniem ma odczytać
    memorandum co wolno a czego nie. Zasady określa
    poprzez odpowiednie interwencje, np. gdy wszyscy
    mówią naraz lub ktoś z kimś zaczyna się kłócić.
    6. Przejrzyste, na bieżąco określane podczas spotkań,
    zależności pomiędzy członkami zespołu: Zdzisiek pisze
    kod i przekazuje Frankowi do poniedziałku. Ten wraz
    z Jurkiem dorabiają grafikę i dają do sprawdzenia
    Krzyśkowi do środy, bo ten całość musi przedstawić
    klientowi do czwartku <- Coś w ten deseń. By ludzie
    wiedzieli i czuli swój wkład w powodzenie całego
    zespołu. To motywuje.
    7. To wszystko pozostałe, co powoduje, że zespół
    postrzegany jest przez członków jako system naczyń
    połączonych.
    7. Jasne wytyczne co do czasu pracy. Członkowie powinni
    wiedzieć z wyprzedzeniem, że praca koncepcyjna nad
    zagadnieniem X odbywa się np. w poniedziałek.
    Zaczynamy o 12:00. Kończymy o 14:00 Czyli
    do poniedziałku trzeba się wyrobić a w poniedziałek
    sensownie zaplanować czas.
    9. Przejrzysty system feedbacku, zarówno pozytywnego
    jak i negatywnego.
    10. Słowny lider - dotrzymuje słowa co do wynagradzania
    i karania. Przestrzega terminów spotkań i czasu ich
    trwania.

    Tyle mi przychodzi na myśl w pierwszej kolejności. W dużej mierze
    opieram się na własnych doświadczeniach w pracy na odległość w opisanej
    wcześniej firmie. I trochę na teorii zarządzania, bo część punktów
    dotyczy standardowego zespołu.

    Pozdrawiam
    I.M.

    --