PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje? › Re: praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?
  • Data: 2007-05-11 13:33:11
    Temat: Re: praca zdalna a zespół - czemu nie zawsze się udaje?
    Od: "MaReK" <M...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ale przez te parę lat brałem udział w kilku projektach, które wymagały
    > pracy zdalnej W ZESPOLE. I - ku mojemu zdziwieniu - żadna z tych form
    > nigdy nie wypaliła. Zacząłem się zastanawiać i analizować poszczególne
    > przypadki i doszedłem do kilku wniosków.
    >
    > Po pierwsze - w pracy tego typu kluczowym zagadnieniem jest określenie
    > obowiązków, kompetencji i wynagrodzeń. Zwłaszcza z tym ostatnim bywa
    > różnie (delikatnie mówiąc), co moim zdaniem sprawia, że zespół w pewnym
    > momencie "staje".

    Po pierwsze każdy zespół powinien mieć osobę nadzorującą - coś jak menadżer
    projektu (czy jak się to nazwie), określającą co każdy dokładnie ma zrobić,
    odpowiedzialną za gonienie wszystkich z terminami i odpowiednim wykonaniem
    poleconych zadań. Oczywiście trzeba jeszcze na to stanowisko przyjąć kogoś
    kompetentnego (a co za tym idzie wydać nieco kasy na takiego człowieka), kto
    potrafi "czytać" kod napisany przez innych, odpowiednio go przetestować itd.
    itp. Osobiście trafiłem już w swojej praktyce na filologa rosyjskiego, czy
    siostrę szefa danej firmy, co spisywało projekt na straty przy samym
    starcie.

    > Po drugie - wszystkie "wady pracowników najemnych" w systemie zdalnej
    > pracy zespołowej multiplikują się; ogólne "spychanie" na innych swoich
    > zadań, zwlekanie z przesyłaniem materiałów, z przekazywaniem materiałów, z
    > podejmowaniem decyzji, ze wszystkim praktycznie...

    Dlatego wszystko powinno przechodzić przez nadzorującego projekt, to on
    powinien wiedzieć kto, kiedy, jak i co powinien zrobić, dzięki temu nie ma
    sytuacji: a ja mu wysłałem a pewnie nie odebrał, a może mail gdzieś umarł
    po drodze. Ogólnie zauważyłem że w przypadku projektów zespołowych
    niezawodność sieci Internet stanowczo spada :) maile nie dochodzą, ftp'y nie
    działają, cvs wyrzucają nie to co trzeba. A tak po mojemu to główną wadą
    jest brak wymuszenia stosowania jednego standardu kodowania i
    dokumentowania. Taki dokument powinien być przekazywany wraz z umową do
    podpisania.

    > Po trzecie - wydaje mi się, że aby skutecznie pracować w zespole zdalnie,
    > trzeba najpierw mieć spore doświadczenie w takiej pracy w realu. A
    > niestety większość osób tak pracujących to ludzie młodzi (siebie do nich
    > nie zaliczam ;-) ), którzy po prostu nie mają żadnego doświadczenia
    > "życiowego" i dlatego najnormalniej w świecie nie są przystosowani do
    > pracy zadaniowej w zespole nie tylko zdalnie (co jest bez wątpienia
    > trudniejsze), ale i realnie.

    O dziwo miałem nawet coś takiego na uczelni jak projekt zespołowy, dało to
    trochę do myślenia. Potem za każdym razem było już łatwiej.

    Marek