PracaGrupypl.praca.dyskusje › poręczenie wekslowe, weksel

  • 1. Data: 2004-12-06 10:15:50
    Temat: poręczenie wekslowe, weksel
    Od: "jatzeck" <jatzeck[tnij]@interia.pl>

    Witam,

    Temat poręczenia wekslowego był już poruszany, jednak zawsze w kontekście
    zabezpieczenia towaru w magazynie, sklepie itd. Co z robić w sytuacji, kiedy
    pracodawca wymaga podpisania weksla jako zabezpieczenia tzw. dóbr
    intelektualnych, tajemnicy handlowej itp.? Przy braku ścisłych definicji w/w
    pojęć, taki weksel może być narzędziem wymuszeń, szantażowania itp. Co o tym
    sądzicie?

    Firma, w której pracuje moja siostra wymaga podpisania weksla jako
    poręczenia np. tego, że pracownicy nie będą rozmawiać na temat firmy z
    osobami niezatrudnionymi w przedsiębiorstwie, nie będą udzielać informacji
    na temat składu produkowanych substancji (ten skład jest zresztą
    wyszczególniony na opakowaniach) itp. Osoby, które nie godzą się na
    podpisanie weksla są zmuszane do wypowiedzenia umowy o pracy za
    porozumieniem stron.

    Moje pytania:

    1. Czy podpisanie weksla bez pokrycia (zawsze opiewa on na dość wysokie
    kwoty) nie jest już przestępstwem?
    2. Czy zwolnienie pracownika, który nie godzi się na poręczenie wekslowe
    jest zgodne z kodeksem pracy? Jak się przed tym bronić?
    3. Co sądzicie o tym, że umowy dołączanej do weksla przed podpisaniem nie
    można wynosić z firmy, a konsultować się w tej sprawie można jedynie z
    prawnikiem zatrudnionym przez zarząd?
    4. Czy spotkaliście się już z takimi praktykami? Proszę o wszelkie
    komentarze.

    Pozdrawiam, Jatz.

  • 2. Data: 2004-12-06 10:21:13
    Temat: Re: poręczenie wekslowe, weksel
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Firma, w której pracuje moja siostra wymaga podpisania weksla jako
    > poręczenia np. tego, że pracownicy nie będ? rozmawiać na temat firmy z
    > osobami niezatrudnionymi w przedsiębiorstwie, nie będ? udzielać informacji
    > na temat składu produkowanych substancji (ten skład jest zreszt?
    > wyszczególniony na opakowaniach) itp. Osoby, które nie godz? się na
    > podpisanie weksla s? zmuszane do wypowiedzenia umowy o pracy za
    > porozumieniem stron.

    Zglos to po prostu do PIP ...

    Weksel to weksel ... to zobowiazanie do wyplacenia okreslonej kwoty.
    Niewazne z jakiego powodu. Podpisujac weksel wydajesz na siebie wyrok.
    Firma moze wyciagnac z ciebie kase nawet nie majac zadnego powodu.

  • 3. Data: 2004-12-06 12:06:40
    Od: "jatzeck" <jatzeck[tnij]@interia.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zglos to po prostu do PIP ...

    Ale co mam zgłosić? Żadnych dowodów - w momencie, kiedy pracownik nie zgadza
    się na weksel, dostaje wylot. Inni, ci którzy juz podpisali, przecież nie
    będą świadczyć z wiadomych względów.... Sytuacja chyba patowa?

    Jatz.

  • 4. Data: 2004-12-06 12:47:31
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Ale co mam zgłosić? Żadnych dowodów - w momencie, kiedy pracownik nie zgadza
    > się na weksel, dostaje wylot. Inni, ci którzy juz podpisali, przecież nie
    > będ? ?wiadczyć z wiadomych względów.... Sytuacja chyba patowa?

    Nie ma swiadkow, nie ma dowodow, nie ma sprawy.

  • 5. Data: 2004-12-06 13:36:36
    Od: "jatzeck" <jatzeck[tnij]@interia.pl>

    > Nie ma swiadkow, nie ma dowodow, nie ma sprawy.

    No tak, ale mi chodziło o to, czy jest to sytuacja częsta, norma, czy jakaś
    patologia? Czy ktoś się spotkał z zabezpieczaniem się przez pracodawcę
    wekslami pracowników (zaznaczam: żadnego mienia powierzonego, żadnych
    pożyczek itd.)?

    Jatz.

  • 6. Data: 2004-12-06 13:45:30
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 6 Dec 2004 14:36:36 +0100, jatzeck <jatzeck[tnij]@interia.pl>
    napisał:

> [...]
    > patologia? Czy ktoś się spotkał z zabezpieczaniem się przez pracodawcę
    > wekslami pracowników (zaznaczam: żadnego mienia powierzonego, żadnych

    Pierwsze slysze, ale mozliwe, ze jest to efektem coraz wiekszej
    swiadomosci pracownikow odnosnie dotyczczas popularnych umow o zakazie
    konkurecji.
    Uwazam taki weksel za bardzo niebezpieczny, poniewaz pracownik czy byly
    pracownik moze zostac poddany egzekucji a dopiero potem moze oddac sprawe
    do sadu i zadac zwrotu itp.

    Jak wyglada umowa wekslowa do takiego weksla ? Bez umowy kazdy weksel in
    blanko mozna z tego co sie orientuje poddac egzekucji.

    pzdr
    Krzysztof

  • 7. Data: 2004-12-06 14:12:46
    Od: "jatzeck" <jatzeck[tnij]@interia.pl>

    Użytkownik "Krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    pl...
    > Jak wyglada umowa wekslowa do takiego weksla ? Bez umowy kazdy weksel in
    > blanko mozna z tego co sie orientuje poddac egzekucji.

    No właśnie, to jest pytanie kluczowe. Niestety pozostaje bez odpowiedzi,
    ponieważ umowa wekslowa jest owiana absolutną tajemnicą. Dostajesz ją tuż
    przed podpisaniem i nie możesz wynieść jej z firmy. Wszyscy współpracownicy,
    którzy już podpisali weksel mówią, że nie mogą umowy pokazać, co sugeruje,
    że jej po prostu nie mają.

    Dlatego moje pytania są tak ogólnikowe.

    Wg mnie wystawianie weksla jest w tej sytuacji bardzo ryzykowne. Jednak
    odmowa podpisania weksla jest jednoznaczna z utratą pracy. Dlatego chciałbym
    wiedzieć, czy jest jakieś trzecie wyjście.

    Pozdrawiam, Jatz.

  • 8. Data: 2004-12-06 14:22:33
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > Wg mnie wystawianie weksla jest w tej sytuacji bardzo ryzykowne. Jednak
    > odmowa podpisania weksla jest jednoznaczna z utrat? pracy. Dlatego chciałbym
    > wiedzieć, czy jest jakie? trzecie wyj?cie.

    Oczywiscie ze jest ... sąd. Powinienes skontaktowac sie z prawnikiem
    specjalizujacym sie w prawie pracy. Bo to co robicie ... to jest po
    prostu podpisanie zobowiazania finansowego w zamian za pozostanie w
    pracy.

  • 9. Data: 2004-12-06 15:15:32
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    On 2004-12-06, jatzeck <jatzeck> wrote:
> [...]
    > patologia? Czy ktoś się spotkał z zabezpieczaniem się przez pracodawcę
    > wekslami pracowników (zaznaczam: żadnego mienia powierzonego, żadnych
    Ja się spotkałem pośrednio. W firmie, gdzie kiedyś pracowałem pracownicy
    zatrudnieni wcześniej podpisywali weksle i NDA. Ja już miałem tylko NDA.
    Szczegółów prawnych nie znam, informuję tylko, że spotkałem się ze zjawiskiem.
    Mienia powierzonego nie było. Weksel był jako zabezpieczenie "własności
    intelektualnej".

    A co do Twoich dalszych poczynań to najważniejsze pytanie, na które musisz
    odpowiedzieć: czy chcesz dalej tam pracować?

    Masz do wyboru kilka rozwiązań.

    1. Na pewno warto skonsultować się z prawnikiem i omówić z nim tę kwestię.
    Jeżeli będziesz się stawiał pracodawcy, to prawdopodobnie pracę stracisz.
    Rzecz w tym, żebyś wiedział jak się sensownie stawiać i co możesz
    uzyskać, jeżeli pracodawca Cię wywali. Myślę, że spokojnie możesz dostać
    jakieś odszkodowanie. Zarówno z tytułu naruszenia prawa pracy
    (bezpodstawne żądanie podpisania weksla możnaby podciągnąć pod mobbing),
    jak i w drodze cywilnej (za brak możliwości konsultacji umowy wekslowej
    z prawnikiem z zewnątrz). Może bredzę, może nie - najlepiej spytaj
    prawnika.

    2. Podpisać weksel i żyć w stresie, że pracodawcy coś odwali i weksel
    wykorzysta.

    3. Możesz zażyczyć sobie, aby pracodawca przedstawił Ci na piśmie żądanie
    podpisania weksla wraz z ograniczeniem, iż umowy wekslowej nie można
    konsultować poza firmą.

    4. Możesz po prostu nie dać mu tego weksla i czekać, co będzie dalej :]

    5. Możesz wreszcie odejść z pracy i po ptokach.

    Jeżeli zdecydujesz się na 3. lub 4. to zachęcam, żeby jednak wcześniej
    odbębnić 1.

    A przy okazji - gdzieś po drodze padł wątek świadków. Rzecz w tym, że Ty
    wiesz już, kto podpisał te weksle. Co znaczy, że jeżeli wezwiesz te osoby
    na świadków, to przynajmniej na to jedno pytanie będą musiały odpowiedzieć
    zgodnie z prawdą. Lub narazić się na zarzut o składanie fałszywych zeznań.
    A reszta należy już do dobrego adwokata.

    Niezależnie od tego jaką decyzję podejmiesz wiedz, że włóczenie się po
    sądach wymaga sporo nerwów, cierpliwości i pieniędzy. Dlatego jeszcze
    raz zachęcam do p.1 - o wiele lepiej będziesz wiedział na czym stoisz, co
    możesz zyskać, a co stracić. I da Ci to lepsze przesłanki do podjęcia
    właściwej decyzji.

    Pozdrawiam
    Czesiu
    --
    Gdzie dysków sześć, tam dużo formatowania
    /z pamiętnika administratora/

  • 10. Data: 2004-12-06 16:49:56

    On Mon, 06 Dec 2004 15:12:46 +0100, jatzeck wrote:

    > Wg mnie wystawianie weksla jest w tej sytuacji bardzo ryzykowne. Jednak
    > odmowa podpisania weksla jest jednoznaczna z utratą pracy. Dlatego chciałbym
    > wiedzieć, czy jest jakieś trzecie wyjście.

    A nie możesz powiedzieć pracodawcy że podpiszesz weksel pod warunkiem
    że on Ci wystawi podobny? :)

    Rygel