PracaGrupypl.praca.dyskusje › otwarcie firmy

  • 1. Data: 2005-04-05 23:09:25
    Temat: otwarcie firmy
    Od: "Neverhood" <a...@n...pl>

    Witam.

    Otóż mam 20 lat i w tym miesiącu kończe szkołę średnią, czyli jestem świeżym
    absolwentem.

    Chciałbym otworzyć własną firmę zajmującą się projektowaniem witryn
    internetowych, broszur, ulotek, itp.
    Czy muszę płacić ZUS? Dodam, że nikogo nie zamierzam zatrudniać i będzie to
    działalność jednoosobowa.

    Kiedys słyszałem o czymś takim, że absolwenci przez rok nie płacą ZUSu.
    Prawda to, czy nie?

    Czy jest jakiś sposób, abym mógł założyć legalnie firmę? Czy pozostaje mi
    tylko praca na umowę zlecenie?

    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź.

  • 2. Data: 2005-04-06 05:34:26
    Temat: Re: otwarcie firmy
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Neverhood" <a...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Czy muszę płacić ZUS? Dodam, że nikogo nie zamierzam zatrudniać i będzie
    > działalność jednoosobowa.

    Jednososobowe dzialalnosci gospodarcze placa ok 700 zł ZUS co miesiąc.

    > Kiedys słyszałem o czymś takim, że absolwenci przez rok nie płacą ZUSu.
    > Prawda to, czy nie?

    Ja też słyszałem, ale jaki jest stan aktualny to może tu będą wiedzieć
    http://www.1praca.gov.pl/ ale rada na przyszłość, abyś zawsze pytał u
    żródła, bo na liście dyskusyjnej możesz się "przejechać".

    > Czy jest jakiś sposób, abym mógł założyć legalnie firmę? Czy pozostaje mi
    > tylko praca na umowę zlecenie?

    Nikt ci nie broni założyć firme na kilka sposobów. Niektóre z nich wymagaja
    po prostu większej kasy.

    vertret

  • 3. Data: 2005-04-06 07:38:35
    Od: "dc" <d...@p...onet.pl>

    > Czy jest jakiś sposób, abym mógł założyć legalnie firmę? Czy pozostaje mi
    > tylko praca na umowę zlecenie?

    Założyć firmę - na prawdę nic prostszego.
    Idziesz do (w zależności gdzie mieszkasz) Urzędu Miasta, Urzędu Gminy i tam
    jest coś takiego,
    co się nazywa Rejestr Działalności Gospodarczej - spytaj w okienku portiera,
    który pokój.
    Idziesz tam, prosisz o wniosek, dostajesz druczek, który wypełniasz w ciągu
    paru minut.
    Musisz mieć dowód osobisty. Piszesz tam od kiedy, nazwa firmy (wymyśl
    sobie), Twoje dane itd.
    Kupujesz znaczek skarbowy (chyba za 50 zł) i oddajesz wniosek w pokoju.
    Po dwóch tygodniach (albo krócej) znów tam idziesz i odbierasz Decyzję o
    wpisie do Rejestru...
    Gratulacje - jesteś właścicielem firmy.
    Teraz z tą decyzją jedziesz do Głównego Urzędu Statystycznego - GUS, tam
    wypełniasz parę papierków
    i dostajesz regon. Też coś się płaci, ale nie dużo.
    Potem jedziesz do Urzędu Skarbowego i na miejscu wypełniasz zgłoszenie.
    Musisz się zastanowić, czy chcesz być płatnikiem VAT, czy nie. To zależy od
    tego, jakich będziesz miał
    klientów. Indywidualni nie, ale firmy będą chciały, żebyś był płatnikiem, bo
    chcą dostawać faktury VAT.
    I wybierasz też formę rozliczania się z podatku. Łatwo jest ryczałtem. Co
    miesiąc płacisz stałą kwotę.
    Ale Tobie proponuję kupić w księgarni w tymże Urzędzie Skarbowym informator,
    jak to robić
    i rozliczać się na podstawie Książki Przychodów i Rozchodów. Prowadzenie
    czegoś takiego jest bardzo
    proste, a pozwala na płacenie podatku tylko od dochodu - od pieniędzy
    zarobionych "na czysto".
    Wybierając ten sposób przez jakiś czas powinieneś w ogóle nie płacić
    składek. Od zarobionych
    pieniędzy w księdze odejmujesz wszystkie swoje koszta. Toner, zakup części
    komputerowych, papieru
    ... ... ... ...
    Inna sprawa z ZUS. Od momentu odebrania Decyzji o wpisie liczy Ci się czas
    ubezpieczenia i musisz
    płacić składki. Jak już ktoś napisał wyżej - około 700 zł/miesięcznie.
    W ZUSie też się rejestrujesz podobnie jak w Urzędzie Skarbowym.
    Powodzenia.
    dc

  • 4. Data: 2005-04-06 08:19:20
    Od: "butel" <l...@d...pl>

    dc:

    > płacić składki. Jak już ktoś napisał wyżej - około 700 zł/miesięcznie.

    a haracz placi sie po to m.in aby potem otrzymywac jakies smieszne
    pieniadze, ktore moze starcza na paliwo do samochodu lub aby byc
    ubezpieczonym, tzn w razie choroby mozesz miec bezplatna wizyte u
    specjalisty w ciagu pol roku od zgloszenia - specjalsta jest bardzo
    oszczedny w slowach, szybko Cie przebada, najczesciej jest nieprzyjemny
    a Ty czujesz sie jak intruz

    no chyba, ze idziesz do specjalisty na prywatna wizyte - diametralna
    przemiana

    chory kraj....ale to chyba OT

  • 5. Data: 2005-04-06 08:25:34
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > Założyć firmę - na prawdę nic prostszego.
    > Kupujesz znaczek skarbowy (chyba za 50 zł) i oddajesz wniosek w
    > pokoju.

    lub 100zł?

    > Teraz z tą decyzją jedziesz do Głównego Urzędu Statystycznego - GUS,
    > tam wypełniasz parę papierków i dostajesz regon. Też coś się płaci,
    > ale nie dużo.

    0zł

    > Indywidualni nie, ale firmy będą chciały, żebyś był płatnikiem, bo
    > chcą dostawać faktury VAT.

    Nie zawsze. Jeśli to "czysta" usługa i vat powoduje wzrost ceny brutto
    o 22%, to niekoniecznie. Zwłaszcza, jak sprzedaż będzie dla firm, co
    mają np. większość sprzedaży "zw".

    > Prowadzenie czegoś takiego jest bardzo proste

    W dobie zmieniających się co moment przepisów lepiej np. za pomocą
    jednego z serwisów księgowości on-line, albo ok. 200zł (zależy od
    regionu) kosztuje miesięcznie biuro rachunkowe dla "maleńkich" firm z
    małą ilością dokumentów, będących płatnikiem vat i zatrudniających 1-2
    osoby. Ten sposób jest wygodny i bezpieczny.

    > Wybierając ten sposób przez jakiś czas powinieneś w ogóle nie płacić
    > składek.

    Nonsens. Chyba, że miało być "podatków", to tak.

    > Inna sprawa z ZUS. Od momentu odebrania Decyzji o wpisie liczy Ci
    > się czas ubezpieczenia i musisz płacić składki.

    Od momentu rozpoczęcia działalności, co wcale nie jest równoznaczne z
    odebraniem wpisu! Termin rozpoczęcia podaje się do wpisu, ale potem
    ZUS uznaje zwykłą informację, że działalność jednak rozpocznie się np.
    miesiąc później. Byleby to było zgodne z faktyczną działalnością.

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/

  • 6. Data: 2005-04-06 08:32:17
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > jak intruz
    > no chyba, ze idziesz do specjalisty na prywatna wizyte - diametralna

    Zawsze tak było. Przykład: dentysta. W komunie były te same hasła co i
    dzisiaj
    - "państwowo" (dawniej) "na kasę" (dzisiaj) robimy, czy prywatnie?
    Czy plomba ma być kilka lat czy kilka tygodni zależy od prawidłowej
    odpowiedzi. Ot taki teleturniej. Tyle, że jak nie zgadniesz, to
    potem boli. :)

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/

  • 7. Data: 2005-04-06 09:20:40
    Od: "Maciek" <m...@g...pl>

    Wpis do Ewidencji - 100 PLN (przy zakladaniu firmy). Kazda zmiana we wpisie
    (np. adres, zakres dzialalnosci) - 50 PLN
    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

    :::: Polecam ::::
    http://www.aidemart.com/E-biznesPortal - Praktyczne Rady Dla Biznesmenów,
    Którzy Chcą Robić Pieniądze W Internecie

  • 8. Data: 2005-04-06 20:23:40
    Od: "Neverhood" <a...@n...pl>

    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.

    Niestety macie rację... jednoosobowa firma płaci ZUS - 700 zł.
    To są zbyt duże koszty jak dla mnie, więc dla siebie (po opłaceniu rachunku
    za internet i telefon) nic mi nie zostanie.
    Szkoda, że Polska to chory kraj. Zebym jeszcze wiedział, że te 700 zł
    faktycznie pomoże mi w ciągu jednego dnia dostać się do lekarza specjalisty
    lub dentysty.

    Pozdrawiam :(

  • 9. Data: 2005-04-07 19:11:28
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

    > Szkoda, że Polska to chory kraj. Zebym jeszcze wiedział, że te 700
    > zł faktycznie pomoże mi w ciągu jednego dnia dostać się do lekarza
    > specjalisty lub dentysty.

    Pomoże. Dopiero na miejscu się dowiesz ile płacisz :)

    J.K.
    --
    kilka ofert na www.zapraszam.pl/praca/