PracaGrupypl.praca.dyskusje › netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą

  • 31. Data: 2006-07-27 06:46:01
    Temat: Re: netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą
    Od: Jacek Wojaczyński <k...@a...w.sigu.invalid>

    Jacek M. napisal(a):

    > Moim zdaniem "pozdrawiam" jest zbyt poufałe.

    Czy ja wiem? W firmie jakoś używam tego często w korespondencji.

    Pozdro :>

    --
    Jacek Wojaczyński

    E-mail: http://cerbermail.com/?DYfRj6emBv

  • 32. Data: 2006-07-27 08:59:03
    Od: "fotech" <w...@p...onet.pl>

    > Aaaa bo widzisz, do Kanclerza pisze "Szanowny Panie Kanclerzu" a do
    > wlascicielki biura podrozy "Witam Tereso" ;)

    A jezeli jestem szefem Marketingu Dużego Hotelu??

    Wojtek

  • 33. Data: 2006-07-27 09:09:38
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Jacek Wojaczyński [Thu, 27 Jul 2006 06:38:15 +0000 (UTC)]:

    > Wg mnie żadne uchybienie. Forma "witam" może ciut mniej oficjalna
    > od "dzień dobry", ale nie przejmowałbym się. Są różni ludzie.

    Też bym się nie przejmowała. Po prostu zrobiłabym forwarda
    do szefa w/w panienki i sprawę zostawiła. Jak facet mądry,
    to panienka równie oficjalnie by przepraszała. Jak nie- to
    trochę szkoda czasu na dyskusję.

    Kira

  • 34. Data: 2006-07-27 09:22:00
    Od: "Reduktor" <l...@t...pl>

    mirka napisał(a):
    > 1. Czy naprawdę to takie uchybienie, że napisałam "Witam" a nie "Witam Pana"?

    Nie. Ten asystent to debil. Zatrudniają takich buraków, którzy nie
    mają o niczym pojęcia tylko czepiają się głupot.

    > 2. Czy nie sądzicie, że owa asystentka jeszcze bardziej się skompromitowała
    > pisząc dwukrotnie "pani" z małej i popełniając błąd w słowie "pracę"?

    Sama żąda szacunku a go nie okazuje. To debilka.

    > Rozumiem, że pisząc na komputerze często nie stosuje się polskich liter,
    > jednak jak już się komuś zwraca uwagę to należy samemu być bez skazy.

    Nie zwracaj na to uwagi, czepianie się w mailu literówek,
    poprawności gramatyczno-stylistycznej to głupota. Czasami pisze się
    maila w pośpiechu, z cudzego komputera, z innymi niż standardowymi
    ustawieniami klawiatury i trzeba być wyrozumiałym. Należy jednak
    pamiętać o konwenansach w oficjalnych dokumentach np. w liście
    motywacyjnym, tam musi być "Szanowni Państwo" itd.

  • 35. Data: 2006-07-27 09:33:31
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Jacek M. [Thu, 27 Jul 2006 08:22:31 +0200]:

    > A ja proponuje, jako najlepszy zwrot już przez kogos
    > tutaj zaproponowany "Szanowni Państwo". Przecież to oczywiste.

    Ja wiem? Dla mnie jakoś nie. Standardowo zaczynam zawsze właśnie
    od "witam" i jakoś nikt do tej pory focha nie strzelał. A miałam
    kumpla, który w ogóle rozmowy telefoniczne zaczynał zawsze od
    "aloha!"- i ani kontrahenci, ani klienci nie mieli nic przeciwko
    (a paru nawet ten nawyk przejęło).

    Nie popadajmy w paranoję. "Szanownych Państwa" IMO wymaga jak
    najbardziej korespondencja mocno oficjalna, typu list (taki
    papierowy) gdzieś do konsulatu czy cuś ;) Ale w zwykłej,
    codziennej korespondencji mailowej, uważam to jednak za ciut
    przesadzony formalizm.

    Kira

  • 36. Data: 2006-07-27 09:56:30
    Od: Irving Washington <m...@d...doPLer>

    aga.p napisał(a):
    > Użytkownik "Irving Washington" napisał w wiadomości
    > Raczej odchodzące w zapomnienie zasady dobrego wychowania. Wbrew pozorom
    > znane wielu osobom i przez wiele osób stosowane.
    Dokładnie tak - odchodzące. Odchodzą w zapomnienie dlatego, że ulegają
    zmianom. To, co parę lat temu było nie do pomyślenia, dziś jest
    normalne. To, co napisałaś, jest po prostu przestarzałe.

    > W granicach i po jakimś czasie może tak.
    Czemu po jakimś czasie? Kontakt buduje się od pierwszej chwili a nie po
    jakimś czasie.

    > Jak sam piszesz - na pewnym etapie zażyłości. Ja mówię o oficjalnej
    > korespondencji, w tym, konkretnie, o wysyłaniu CV.
    Zgadza się. W cytowanym liście emotów nie było. Gdyby były, byłyby nie
    na miejscu. Jednak stosowanie emotów, znow w pewnych granicach jest do
    przyjęcia.

    > organizacji.
    > Tzn, że jak piszę "Szanowna Pani" to gadam z trybikiem, a jak "Siema
    > Dyrektorko" to z człowiekiem? Nonsens.
    Nie. Chodzi mi o to, by do człowieka podchodzic jak do człowieka a nie
    jak do elementu machinterii firmowej.

    > Widzisz, Ty to odbierasz jako nadmierny dystans, a dla mnie to normalne
    > zachowanie. A przynajmniej na początku tworzenia relacji. Bo potem to już
    > faktycznie kwestia wyczucia jak daleko można się posunąć, żeby nie zrobić z
    > siebie idioty i żeby nie obrazić drugiej strony.
    Ale nie napisałaś, że Ciebie by to uraziło, lecz zacytowalaś pewne
    zasady. To różnica.

    pozdr.
    m.

  • 37. Data: 2006-07-27 09:58:49
    Od: Irving Washington <m...@d...doPLer>

    aga.p napisał(a):
    > Załóżmy, że pracujesz w międzynarodowej firmie, która robi interesy z
    > Japończykami. Czy do kontaktów z ichniejszą delegacją zatrudnisz kogoś, kto
    > potrafi się zachować w formalnych sytuacjach, czy pierwszą lepszą osobę,
    > która będzie miała na to ochotę?
    Tutaj w grę nie wchodzi tylko savoir vivre, ale różnice kulturowe. I to
    je należy mieć na uwadze w pierwszej kolejności, bo z nich wynikają
    różnice w savoir vivre.
    pozdr.
    m.

  • 38. Data: 2006-07-27 10:01:57
    Od: Irving Washington <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):

    > Awanturowanie sie przez maila po natknieciu sie na nieprofesjonalizm lub
    > chamstwo w trakcie rekrutacji jest infantylne.
    A czemu sądzisz, że namawiam do awanturowania się? Ot, zwyczajna
    informacja zwrotna, nie agresywna, asertywna, szczera i pełna - to
    wszsytko, co powoduje, iż nie mam dalszej ochoty brać udziału w
    rekrutacji. Jest różnica.
    Jak chcesz, to naskrobię na szybko dwa pisma - awanturujacy się (w
    białcyh rękawiczkach) i zwykły feedback.

    pozdr.
    m.

  • 39. Data: 2006-07-27 16:53:39
    Od: "mirka" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Irving Washington" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości

    > W oczekiwaniu na przedstawienie miażdżącej riposty, jaką jej
    > przedstawisz - pozdrawiam :)
    > m.

    Do owej pani asystentki odpisałam jeszcze zanim wysłałam posta na grupę z
    pytaniami. Mail był treści:

    "Szanowna Pani M,

    Świadomie użyłam zwrotu "Witam" i tym samym nie określiłam konkretnego
    odbiorcy swojego maila, gdyż miałam świadomość, tego że Pan Imię Nazwisko
    Prezesa osobiście rekrutacją się nie zajmuje. Zadanie to powierzy
    odpowiedzialnemu za to pracownikowi kadr, zaś jego korespondencję odbiera
    asystent/asystentka (płeć kadrowca/asystenta wówczas pozostawała dla mnie
    tajemnicą zatem zastosowałam taki a nie inny zwrot grzecznościowy).
    Ponadto chciałam Pani zwrócić uwagę w jeszcze jednej kwestii. Zarzuciła mi
    Pani niestosowność użycia pewnego zwrotu, a sama dopuściła się znacznie
    większych wad.
    Po pierwsze podstawowa zasada savoir vivre jasno określa zwroty grzecznościowe
    w korespondencji. Zwracając się do kogoś per Pan/Pani piszemy te zwroty wielką
    literą. Tak nakazuje etykieta.
    Po drugie w dobie komputerów i Internetu obowiązuje ponadto netykieta. A ta
    jasno określa, że odpowiedź na maila powinna znajdować się zawsze pod
    cytowanym mailem.

    pozdrawiam
    Imię Nazwisko

    PS. O korzystaniu z opcji "pisownia" bądź klawisza F7 nie wspomnę."

    Wydaje mi się, że zrobiłam to w sposób kulturalny. Zatem miażdżąca riposta,
    jak oczekujesz, to chyba nie jest. Chociaż znajoma twierdzi, że wyszło
    bardziej ironicznie niż kulturalnie. Asystentka nie odpowiedziała, czemu się
    specjalnie nie dziwię. Nie zamierzałam sie z nikim kłócić bo to bez sensu.
    Maila do szefa też chyba sobie odpuszczę. Jeżeli pracuje z takimi nadętymi
    bufonami i mu to odpowiada to po pierwsze ja tam nie pasuję, a po drugie
    możliwe, że sam nadętym bufonem jest i spłynęłoby to po nim jak woda po
    tłustej gęsi oraz przypiąłby mi łatę rozgoryczonej frustratki.

    pozdrawiam
    mirka

  • 40. Data: 2006-07-27 16:56:47
    Od: "mirka" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Wojaczyński" <k...@a...w.sigu.invalid> napisał w
    wiadomości news:slrn.pl.ecgnob.3vvptln.kocurek@www.slrn.z.pl...

    > Z ciekawości - co to za firma?

    firma consultingowa, tak o sobie piszą na swojej stronie:
    "Zajmujemy się doradztwem gospodarczym, pozyskiwaniem funduszy unijnych oraz
    doradztwem prawnym.
    Firma posiada akredytacje wydane przez PARP. Jesteśmy instytucją szkoleniową
    zarejestrowaną Firma działa na polskim rynku od 11 lat."

    mirka