PracaGrupypl.praca.dyskusje › koniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ?

  • 1. Data: 2003-10-23 14:39:02
    Temat: koniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ?
    Od: "Baba Jagaa" <j...@w...pl>

    Witajcie,
    moze ktos z Was sie orientuje, konczy mi sie umowa o prace na czas
    okreslony, pracodawca zapowiedzial, ze nie podpisze ze mna nowej umowy ze
    wzgledu na to ze nie ma nowych zlecen.
    Kaze mi natomiast wybrac przyslugujacy mi urlop, twierdzac ze przeciez nie
    bedzie mi wyplacal ekwiwalentu. A ten ekwiwalent to dla mnie duzo kasy, wiec
    wolalabym urlopu nie brac.
    Czy musze isc na ten urlop bo on tak chce ?
    Szukalam info w KP, jedyne co znalazlam to punkt ze pracownik musi isc na
    urlop jesli jest w okresie wypowiedzenia. A ja przeciez nie jestem ...

    Bardzo prosze o porade. Musze isc na urlop czy nie musze ???

    Pozdrawiam, Jagaa

  • 2. Data: 2003-10-23 21:18:21
    Temat: Re: koniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ?
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    To pracodawca wybiera czy wyplaci ci ekwiwalent czy nakaze pojscna urlop....
    ma wiec rawo Ci tak powiedziec....

  • 3. Data: 2003-10-24 05:10:06
    Od: "Baba Jagaa" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Kamil" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    > To pracodawca wybiera czy wyplaci ci ekwiwalent czy nakaze pojscna
    urlop....
    > ma wiec rawo Ci tak powiedziec....

    A jakas podstawe prawna mozesz podac, bo KP o czyms takim nie mowi ...

    Jagaa

  • 4. Data: 2003-10-24 12:23:34
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    Nabralem watpiliwosci. KP mowi, ze pracodawca moze nakazac wykorzystanie
    urlopu - jesli jestes na wypowiedzeniu (proporcjonalnie do okresu
    wypowiedzenia) lub kiedy normalnie dalej pracujesz . Nie wiem jak to
    dokladnie jest, gdy stosunek pracy wygasa z racji konca umowy. PODEJRZEWAM
    ze jest analogicznie czyli musisz isc na urlop w dlugosci proporcjonalnej do
    czasu trwania umowy. Jezeli maszwiecej urlopu, to wtedy pewnie nalezy Ci sie
    ekwiwalentPonizej to, co znalazlem na ten temat

    Wypowiedzenie:

    W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany wykorzystać
    przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca udzieli mu urlopu. W
    takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu zaległego,
    nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art. 155 k.p.
    Jak z powyższego wynika, w okresie wypowiedzenia pracownik ma obowiązek
    wykorzystania urlopu wypoczynkowego, jeżeli pracodawca w tym czasie udzieli
    mu urlopu, a skorzystanie z tego urlopu nie zależy od wniosku czy też zgody
    pracownika. Wskazując na obowiązek wykorzystania urlopu, ustawodawca mówi o
    przysługującym pracownikowi urlopie, bez wskazywania, że chodzi o urlop
    bieżący, a urlop zaległy jest niewątpliwie urlopem należnym, czyli
    przysługującym pracownikowi. Odniesienie do urlopu zaległego pojawia się
    natomiast przy określaniu wymiaru tego urlopu - urlop ten "z wyłączeniem
    urlopu zaległego" powinien być udzielony w wymiarze proporcjonalnym do
    okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w roku kalendarzowym, w którym
    następuje rozwiązanie stosunku pracy. A zatem w okresie wypowiedzenia umowy
    o pracę pracodawca może udzielić pracownikowi całego przysługującego mu
    urlopu wypoczynkowego, tak bieżącego, jak i zaległego, z tym że urlop
    bieżący ma być udzielony w wymiarze proporcjonalnym do okresu
    przepracowanego u danego pracodawcy w roku rozwiązania stosunku pracy.

    Warto pamiętać, że przy obliczaniu wysokości ekwiwalentu za kolejny urlop
    wypoczynkowy w przypadku niewykorzystania urlopu w naturze z powodu
    rozwiązania umowy o pracę, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za
    urlop proporcjonalny do okresu przepracowanego w danym roku. Ekwiwalent w
    takim wymiarze przysługuje również w sytuacji, gdy w okresie wypowiedzenia
    pracownik miał zaplanowany cały urlop, a pracodawca nie udzielił go z
    przyczyn określonych w art. 164 par. 2 k.p. Za urlop zaległy ekwiwalent
    przysługuje w wysokości uzależnionej od faktycznej liczby dni należnego
    urlopu za rok ubiegły.

    Wygasniecie:

    Sytuacje, w których pracownik zamiast urlopu wypoczynkowego w naturze może
    otrzymać ekwiwalent pieniężny, są ściśle określone i nie podlegają
    interpretacji rozszerzającej (art. 171 k.p.). Zgodnie z tym przepisem
    ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy przysługuje pracownikowi w razie
    niewykorzystania przez niego należnego mu urlopu w całości lub w części z
    powodu:
    . rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
    . powołania pracownika do zasadniczej, okresowej lub zawodowej służby
    wojskowej, do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza
    zawodowego albo do odbycia przeszkolenia wojskowego trwającego dłużej niż 3
    miesiące,
    . niewykorzystania urlopu z powodu skierowania do pracy za granicą (jeżeli
    przepis szczególny nie stanowi inaczej).
    Prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, podobnie jak prawo do urlopu
    wypoczynkowego, przedawnia się z upływem 3 lat od momentu, kiedy roszczenie
    o ekwiwalent stało się wymagalne.
    Czasami można nie wypłacać
    Od 29 listopada ubiegłego roku pracodawca nie musi wypłacać ekwiwalentu za
    niewykorzystany urlop wypoczynkowy pracownikowi, z którym zawiera
    (bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej) kolejną umowę o
    pracę, jeśli razem postanowią o wykorzystaniu przez pracownika zaległego
    urlopu w czasie trwania kolejnej umowy o pracę. Rozwiązanie to nie tylko
    ułatwia pracodawcom zawieranie kolejnych umów z pracownikami zatrudnianymi
    na czas określony, ale także daje szansę takim pracownikom na wykorzystanie
    urlopu w naturze.