PracaGrupypl.praca.dyskusjekoniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ? › Re: koniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ?
    From: "Kamil" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: koniec umowy a nakaz wykorzystania urlopu ?
    Date: Fri, 24 Oct 2003 14:23:34 +0200

    Nabralem watpiliwosci. KP mowi, ze pracodawca moze nakazac wykorzystanie
    urlopu - jesli jestes na wypowiedzeniu (proporcjonalnie do okresu
    wypowiedzenia) lub kiedy normalnie dalej pracujesz . Nie wiem jak to
    dokladnie jest, gdy stosunek pracy wygasa z racji konca umowy. PODEJRZEWAM
    ze jest analogicznie czyli musisz isc na urlop w dlugosci proporcjonalnej do
    czasu trwania umowy. Jezeli maszwiecej urlopu, to wtedy pewnie nalezy Ci sie
    ekwiwalentPonizej to, co znalazlem na ten temat

    Wypowiedzenie:

    W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany wykorzystać
    przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca udzieli mu urlopu. W
    takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu zaległego,
    nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art. 155 k.p.
    Jak z powyższego wynika, w okresie wypowiedzenia pracownik ma obowiązek
    wykorzystania urlopu wypoczynkowego, jeżeli pracodawca w tym czasie udzieli
    mu urlopu, a skorzystanie z tego urlopu nie zależy od wniosku czy też zgody
    pracownika. Wskazując na obowiązek wykorzystania urlopu, ustawodawca mówi o
    przysługującym pracownikowi urlopie, bez wskazywania, że chodzi o urlop
    bieżący, a urlop zaległy jest niewątpliwie urlopem należnym, czyli
    przysługującym pracownikowi. Odniesienie do urlopu zaległego pojawia się
    natomiast przy określaniu wymiaru tego urlopu - urlop ten "z wyłączeniem
    urlopu zaległego" powinien być udzielony w wymiarze proporcjonalnym do
    okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w roku kalendarzowym, w którym
    następuje rozwiązanie stosunku pracy. A zatem w okresie wypowiedzenia umowy
    o pracę pracodawca może udzielić pracownikowi całego przysługującego mu
    urlopu wypoczynkowego, tak bieżącego, jak i zaległego, z tym że urlop
    bieżący ma być udzielony w wymiarze proporcjonalnym do okresu
    przepracowanego u danego pracodawcy w roku rozwiązania stosunku pracy.

    Warto pamiętać, że przy obliczaniu wysokości ekwiwalentu za kolejny urlop
    wypoczynkowy w przypadku niewykorzystania urlopu w naturze z powodu
    rozwiązania umowy o pracę, pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za
    urlop proporcjonalny do okresu przepracowanego w danym roku. Ekwiwalent w
    takim wymiarze przysługuje również w sytuacji, gdy w okresie wypowiedzenia
    pracownik miał zaplanowany cały urlop, a pracodawca nie udzielił go z
    przyczyn określonych w art. 164 par. 2 k.p. Za urlop zaległy ekwiwalent
    przysługuje w wysokości uzależnionej od faktycznej liczby dni należnego
    urlopu za rok ubiegły.

    Wygasniecie:

    Sytuacje, w których pracownik zamiast urlopu wypoczynkowego w naturze może
    otrzymać ekwiwalent pieniężny, są ściśle określone i nie podlegają
    interpretacji rozszerzającej (art. 171 k.p.). Zgodnie z tym przepisem
    ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy przysługuje pracownikowi w razie
    niewykorzystania przez niego należnego mu urlopu w całości lub w części z
    powodu:
    . rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,
    . powołania pracownika do zasadniczej, okresowej lub zawodowej służby
    wojskowej, do służby wojskowej w charakterze kandydata na żołnierza
    zawodowego albo do odbycia przeszkolenia wojskowego trwającego dłużej niż 3
    miesiące,
    . niewykorzystania urlopu z powodu skierowania do pracy za granicą (jeżeli
    przepis szczególny nie stanowi inaczej).
    Prawo do ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, podobnie jak prawo do urlopu
    wypoczynkowego, przedawnia się z upływem 3 lat od momentu, kiedy roszczenie
    o ekwiwalent stało się wymagalne.
    Czasami można nie wypłacać
    Od 29 listopada ubiegłego roku pracodawca nie musi wypłacać ekwiwalentu za
    niewykorzystany urlop wypoczynkowy pracownikowi, z którym zawiera
    (bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej) kolejną umowę o
    pracę, jeśli razem postanowią o wykorzystaniu przez pracownika zaległego
    urlopu w czasie trwania kolejnej umowy o pracę. Rozwiązanie to nie tylko
    ułatwia pracodawcom zawieranie kolejnych umów z pracownikami zatrudnianymi
    na czas określony, ale także daje szansę takim pracownikom na wykorzystanie
    urlopu w naturze.