PracaGrupypl.praca.dyskusje › hasło do komputera, lustracja stanowiska pracy

  • 1. Data: 2003-07-28 22:21:06
    Temat: hasło do komputera, lustracja stanowiska pracy
    Od: "Somee" <s...@p...pl>

    Problem pojawił się taki. Kierownik chce uzyskać hasło do komputera który
    stanowi stanowisko pracy pracownika.
    Na komputerze tym jest zainstalowany system Linux, który opiera się na
    systemie haseł i praw. Komputer stanowi miejsce pracy jednej osoby.
    Zainstalowane jest na nim odpowiednie oprogramowanie Open Source. Pracownik
    przechowuje na dysku kody źródłowe programów swego autorstwa, zarówno
    wykonywanych w czasie trwania umowy o prace jak i z czasów gdy nie był on
    jeszcze pracownikiem firmy. Fragmenty swych dawnych projektów wykorzystuje w
    pracy dla pracodawcy.

    Czy kierownik ma prawo do uzyskania hasła dostępu do komputera pracownika?
    Jeśli tak, to w jakim stopniu? Czy podczas sprawdzania zawartości komputera
    powinien znajdować się przy nim pracownik? Czy jest to w jakimś stopniu
    normowane jakimiś przepisami prawnymi?

    Argumentacja kierownika to fakt, że wszystkie dane zawarte na dysku są
    własnością firmy. W umowie o prace jednak jest zawarty punkt mówiący że
    własnością firmy są dane, oprogramowanie wytworzone przez pracownika, a nie
    cała zawartość komputera.

    Punkt ten głosi że:
    "Wszelkie prawa majątkowe do programów komputerowych i wszystkich innych
    utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
    stworzonych przez pracownika w miejscu pracy lub poza nim są obowiązkiem
    wynikającym ze stosunku pracy i stanowią wyłaczną własność pracodawcy.
    Autorskie prawa majątkowe do wszelkich utworów przysługiwać będą pracodawcy
    od chwili rozpoczęcia stworzenia utworu przez pracownika, bez konieczności
    zapłaty dodatkowego wynagrodzenia i dokonywania jakichkolwiek czynności
    prawnych"

    Prosze o pomoc, jest to dla mnie nowość. Nie wiem jak zareagować.

    Somee

  • 2. Data: 2003-07-28 22:38:04
    Od: "Da:-\)Za" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Somee" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > własnością firmy. W umowie o prace jednak jest zawarty punkt mówiący że
    > własnością firmy są dane, oprogramowanie wytworzone przez pracownika, a

    Trudna sprawa - komputer jest jego wlasnoscia - lepiej to obejsc i nosic
    swoj dysk do pracy ;)dasz mu haselka - bedzie szczesliwy a twoje dane beda
    na dysku wymiennym.

    --
    Pozdro
    Da:-)Za
    GG#2164759
    d...@w...pl

  • 3. Data: 2003-07-28 22:47:44
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Da:-)Za" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    > swoj dysk do pracy ;)dasz mu haselka - bedzie szczesliwy a twoje dane beda
    > na dysku wymiennym.

    Nie wszedzie sa kieszenie...predzej plytki ze swoimi aplikacjami.

    Ale....nie chce krakac, lecz powyzsza akcja wydaje mi sie skorelowana z
    biezaca data...koniec miesiaca sie zbliza i nadciaga nowa fala
    "absolwentow".Mozliwe, ze kierownik chce "zarchiwizowac" dane przed ........

    --
    pzdr. Krzysztof

    ## Szczecin - popracowalbym juz sobie gdzies:##
    ## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

  • 4. Data: 2003-07-28 22:55:26
    Od: "Da:-\)Za" <d...@w...pl>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Nie wszedzie sa kieszenie...predzej plytki ze swoimi aplikacjami.

    Tez moze byc - przeciez

    > Ale....nie chce krakac, lecz powyzsza akcja wydaje mi sie skorelowana z
    > biezaca data...koniec miesiaca sie zbliza i nadciaga nowa fala
    > "absolwentow".Mozliwe, ze kierownik chce "zarchiwizowac" dane przed

    Moze nie bedzie tak zle - chociaz .... powinienes sam wiedziec lepiej.

    --
    Pozdro
    Da:-)Za
    GG#2164759
    d...@w...pl

  • 5. Data: 2003-07-28 22:56:05
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    > Moze nie bedzie tak zle - chociaz .... powinienes sam wiedziec lepiej.

    Raczej autor posta.
    Tfu..odpukac...moze zbyt wielkim pesymista jestem...

  • 6. Data: 2003-07-29 00:04:24
    Od: "Da:-\)Za" <d...@w...pl>

    > Raczej autor posta.

    Ups - masz racje

    --
    Pozdro
    Da:-)Za
    GG#2164759
    d...@w...pl

  • 7. Data: 2003-07-29 00:23:21
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Somee" <s...@p...pl> writes:

> [...]
    > własnością firmy są dane, oprogramowanie wytworzone przez pracownika, a nie

    a czy ten komputer jest wlasnoscia pracodawcy? jesli tak, to
    niewatpliwie wszystkie dane z dysku sa wlasnoscia firmy.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 8. Data: 2003-07-29 05:44:38
    Od: "Marcin" <s...@p...onet.pl>

    "Bez wiedzy pracownika nie można dokonywać kontroli jakościowej i ilościowej
    jego pracy"
    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1.12.1998 r., Dz.U. Nr
    148, poz. 973. pkt. 10.e

    Marcin

  • 9. Data: 2003-07-29 05:49:54
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net> wrote in message
    > "Somee" <s...@p...pl> writes:
    >

    > a czy ten komputer jest wlasnoscia pracodawcy? jesli tak, to
    > niewatpliwie wszystkie dane z dysku sa wlasnoscia firmy.

    Zaraz zaraz z tą własnością danych to nie tak szybko, przecierz nie nalerzą
    do właściciela komputera programy do których ma jedynie prawo do
    urzytkowania, jak chodź by system operacyjny czy inne zakupione aplikacje.
    Nie należą równierz do niego źródła aplikacji napisanych nie dla niego, co
    naj wyżej pracodawca morze się nie zgodzić na ich przechowywanie na firmowym
    komputerze.
    Jeśli chodzi o samo hasło to mam niestety dość nieprzyjemne doświadczenia,
    wprost absurdalne gdy jeden z urzytkowników komputera w firmie zarządał
    hasła administratora. Nie zagłębiając się w szczegóły skończyło się na tym
    że zwolniłem się z firmy bo niewidziałem możliwości administrowania systemem
    do którego ma pełen dostęp kompetny laik.

    ---

  • 10. Data: 2003-07-29 17:01:12
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    > a czy ten komputer jest wlasnoscia pracodawcy? jesli tak, to
    > niewatpliwie wszystkie dane z dysku sa wlasnoscia firmy.

    Nie. Nonsens. Jego wlasnoscia jest komputer, oprogramowanie, ktore zakupil
    oraz to, co pracownik stworzyl w ramach umowy.
    A moze (idac tym torem "rozumowania") jesli jakakolwiek rzecz stanowiaca
    moja wlasnosc poloze na biurku, ktore jest wlasnoscia pracodawcy to nastapi
    jej przewlaszczenie na jego korzysc?

    Jarek