PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?

  • 11. Data: 2003-01-03 13:56:02
    Temat: Re: czy pracodawca moze wogole odmowic refundacji okularów ?
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

    Janusz 'Kali' Kaliszczak wrote:

    > Żona pytała się dzisiaj w swojej pracy czy zrefundują jej okulary
    > korekcyjne. Dostała odpowiedź odmowną.
    > Jak to teraz rozegrać?

    A rzeczywiscie jest takie prawo?
    Ze pracodawca ma mi refundowac okulary?
    Ja wprawdzie tez mam dosc duza wade wzroku - chyba nawet wieksza niz
    wiekszosc skarzacych sie (-4 i -8), tez pracuje 8-9 przed kompem, ale jakos
    na refundacje nie wpadlam.
    Za to ostatnio strasznie boli mnie kregoslup, nie wiem wiec czy pracodawca
    nie powinien mi zrefundowac jakis cwiczen, czy plywalni???

    olga
    --
    http://olga.fm.interia.pl
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • 12. Data: 2003-01-03 14:12:33
    Od: Aleksandra <a...@u...com.pl>

    "
    > Ta sparwa jest już nie aktualne, jednak na przyszłość chciałabym wiedzieć. Z
    > tego co piszesz pracodawca miał obowiązek zrefundować mi zakup okularów,
    > jednak lekarz med. pracy napisał w opini co innego: nie do pracy a do
    > chodzenia.

    Pracownik powinien zgłosić się do pracodawcy po
    skierowanie na badania (wst epne lub okresowe, ew.
    kontrolne). Jesli po badaniach profilaktycznych
    okulista wyda papierek z zaznaczona opcją "wymaga
    okularów korekcyjnych do pracy ...." i taki
    papierek przedstawisz pracodawcy, (zakładając
    oczywiscie, że spełniasz warunki pracy przy kompie
    itd.) ten zwróci koszty zakupu okularów z
    odpowiednimi szkłami.
    UWAGA: wysokosc refundacji ustala pracodawca, więc
    czy będzie to 100,200 czy 500 zł. - jego wola.

    Aleksandra

  • 13. Data: 2003-01-03 16:24:38
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Wilhelmina" <o...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > Za to ostatnio strasznie boli mnie kregoslup, nie wiem wiec czy pracodawca
    > nie powinien mi zrefundowac jakis cwiczen, czy plywalni???

    Hehe....
    Urodziłaś się dopiero czy co???
    Przecież jest tajemnicą poliszynela że po 10 latach pracy przed kompem masz
    pewne okulary, oraz nieodwracalne zmiany w kregosłupie szyjnym i lędźwiowym.
    Dlatego profesjonaliści pracują przy niepromieniujacych monitorach LCD.
    Dlatego np. programiści Microsoftu mają w czasie pracy 2-godzinną
    obowiązkową przerwę na uprawianie sportu (nie lancz) - odszkodowania za
    utracone zdrowie mogą być zbyt duże.

    Wiesiek

  • 14. Data: 2003-01-06 11:14:00
    Od: Wilhelmina <o...@p...fm>

> [...]
    > Dlatego np. programiści Microsoftu mają w czasie pracy 2-godzinną
    > obowiązkową przerwę na uprawianie sportu (nie lancz) - odszkodowania za

    No tak, ale badzmy realistami!

    olga

  • 15. Data: 2003-01-11 11:24:40
    Od: s...@p...onet.pl

    Nic nie rozgrywaj daj im do przeczytania odp. MPiPS na takie pytanie. Powyższą
    odp przesyłam w załączeniu.Z pozdrowieniami
    >Wyślij swój list do ministerstwa<
    Czy pracodawca zwraca część kosztów zakupu okularów, jeśli pracownik - osoba
    niepełnosprawna - jest zatrudniony na stanowisku związanym z obsługą
    komputera? - pyta internauta.

    Departament Warunków Pracy informuje, że w sprawie bezpieczeństwa i higieny
    pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wydane zostało
    rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r.(Dz.
    U. Nr 148, poz. 973).

    Z przepisów § 8 tego rozporządzenia wynika, że pracodawca ma obowiązek
    zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok, jeśli potrzebę ich
    stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego stwierdzi lekarz
    przeprowadzający badania okulistyczne przeprowadzane w ramach profilaktycznej
    opieki zdrowotnej, o której mowa w Kodeksie pracy i przepisach wykonawczych.
    Powinny to być zatem okulary zgodne z zaleceniem lekarza - o określonych
    parametrach (odpowiednich do stanu wzroku pracownika) - przeznaczone do pracy
    przy monitorze.

    Może to dotyczyć sytuacji, kiedy zwykle noszone przez pracownika okulary
    (używane w jego życiu codziennym) nie mogą być, zgodnie z opinią lekarza
    przeprowadzającego badania, stosowane przy obsłudze monitora ekranowego.
    Obowiązek zapewnienia okularów powstaje po wydaniu zalecenia lekarza, o którym
    mowa wyżej. W § 8 ust. 2 rozporządzenia określono, że ww. okulary zapewnia
    pracodawca. Oznacza to, że wysokość środków finansowych przeznaczonych na ten
    cel określa pracodawca, przy czym środki te powinny umożliwiać zakup okularów
    korygujących wzrok zgodnych z zaleceniem lekarza.

    Spełnieniem obowiązku wynikającego z tego przepisu będzie przeznaczenie nawet
    najmniejszej kwoty, za którą można kupić okulary (z tanią oprawką); celowe jest
    zatem ustalenie przez pracodawcę kwoty przeznaczonej na omawiane okulary (po
    dokonaniu rozpoznania w zakładach optycznych w danym rejonie) i poinformowanie
    o tym zainteresowanych pracowników. Przepisy omawianego rozporządzenia mają
    zastosowanie do pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy co
    najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (chodzi tu o czas pracy
    faktycznie przepracowany przy obsłudze monitora).

    wiadomości bieżące

    Informacje prasowe
    Kalendarium
    Biuletyn prasowy
    Listy do ministerstwa
    Biuro prasowe

    o ministerstwie

    zadania ministerstwa

    programy

    wydawnictwa

    praca w MPiPS

    praktyki studenckie

    prawo

    linki

    szukaj

    Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
    Warszawa, Ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa
    tel. centrala: 661-01-00,
    fax. 621-49-42
    e-mail: B...@m...gov.pl