PracaGrupypl.praca.dyskusjeŻona w ciąży i L-4 proszę o porade › Re: Żona w ciąży i L-4 proszę o porade
  • Date: Mon, 27 Feb 2006 15:28:50 +0100
    From: Kuba Panas <K...@l...waw.pl.UsunTo>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Żona w ciąży i L-4 proszę o porade

    n...@v...pl napisał(a):
    > Witam mam takie zapytanie. Moja żona do konca roku 2005 miała umowe na 1/4
    > (czas określony) etetu. Od 1 stycznia 2006 ma umowe na 1/2 etatu (na czas
    > nieokreślony). Jest w ciąży. Jeśli od 1 marca pójdzie na L-4 to jakie dostanie
    > wynagrodzenie na chorobowym ? , takie jak ma teraz na angażu ( 420zł) czy jest
    > brana jakas średnia np z rok wstecz.Proszę osoby znające temat o podpowiedz i
    > dziękuje

    Witam,
    1) nie ma już L-4, (chyba, że używamy tego pojecia jako skrótu myślowego
    oznaczającego zwolnienie lekarskie);
    2) jeśli pracodawca wie o ciąży, to za okres zwolnienia lekarskiego
    przysługuje 100% wynagrodzenia (normalnie jest to 80%);
    3) ZUS lubi ostatni sprawdzać zasadność wydawania zwolnień, szczególnie
    jeśli ma za nie płacić i są długotrwałe. Trzeba uważać, żeby nie
    wyjechać za daleko jak jest się na zwolnieniu z którego wynika, że chora
    powinna leżeć. I mieć zaświadczenie o pobycie u lekarza jak w czasie
    wypadu wpadnie komisja weryfikująca;
    4) lekarz prowadzący (a także żaden inny położnik i ginekolog) nie ma
    prawa wystawić zwolnienia na okres obejmujący dwa tygodnie przed
    planowanym terminem rozwiązania - ZUS prubuje w ten sposób zmusić do
    brania przez kobiety urlopu macierzyńskiego - jak ma fart (a chłopcy
    zazwyczaj się nie śpieszą i ich poród bywa opóźniony), to ma 1 miesiąc
    płacenia krócej. Nie potrafię podac tutaj odpowiednigo paragrafu, może
    ktoś to zweryfikuje. Ustalono na podstawie doświadczeń kilku znajomych
    rodzących w ostatnim czasie.

    Pozdrawiam

    Kuba