PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zatrudnienie osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza vs umowa o prace...

  • 1. Data: 2002-02-12 01:20:00
    Temat: Zatrudnienie osoby prowadzacej dzialalnosc gospodarcza vs umowa o prace...
    Od: "Marta Marciniszyn" <n...@m...pl>

    Witam!

    Mam dosc nietypowy problem, szukalam na grupie (pobieznie) ale nie znalazlam
    odpowedzi...

    Jestem zatrudniona na okres probny i za jakies 2 tyg. termin ten uplynie.
    Pracodawca "wspomnial" cos o mozliwosci dalszego zatrudnienia, ale tylko
    wtedy gdy prowadzi sie wlasna dzialalnosc gospodarcza... wspomnial rowniez o
    tym, ze dzieki mojej DG bedzie mial mniejsze obciazenia zwiazane z VAT, ale
    moglam zle zapamietac (firma jest zwizana z branza internetowa, serwery,
    lacza, kafejki, itd...)

    Mam nadzieje, ze ktos spotkal sie z taka sytuacja albo slyszal o czymkolwiek
    podobnym (o ile pamietam cos podobnego spotkalo osoby pracujace w/dla
    szpitali, chyba sprzataczki, bycmoze pielegniarki, ale nie znam szczegolow).
    Bylabym tez wdzieczna, gdyby ktos, w przystepny sposob mogl mi wytlumaczyc
    co oznacza dla mnie prowadzenie DG i jakie sie z tym wiaza
    obowiazki/obciazenia/moze jakies zalety???. Moze jest to jednak lepsze
    rozwiazanie w stosunku do standardowej umowy o prace? A moze jednak postarac
    sie o umowe na czas nieokreslony, ze wzgledu na dosc trudny rynek pracy
    (Walbrzych).

    bede wdzieczna za jakiekolwiek pomysly
    Marta M.

  • 2. Data: 2002-02-12 07:47:21
    Od: "macso" <p...@a...pl>

    Użytkownik "Marta Marciniszyn" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Mam dosc nietypowy problem, szukalam na grupie (pobieznie) ale nie
    znalazlam
    > odpowedzi...
    temat wałkowany wielokrotnie więc poszukaj dobrze

    generalnie oszczędność pracodawcy nie jest związana z VATem ( wręcz
    przeciwnie, bo go musi zapłacić) tylko z ZUSem, bo go za ciebie nie placi
    płacić musisz sama ).

    macso

  • 3. Data: 2002-02-12 07:56:15
    Od: Wojtek <W...@e...szczecin.pl>

    Jeśli masz działalność co miesiąc musisz odprowadzać sama składki ZUS
    (ok 600zł) i zaliczki na podatek dochodowy, oraz rozliczać VAT (pewnie
    chcą żebyś była VATowcem).
    Zalety własnej DG to to że zawsze możesz wykonywać usługi dla kogoś
    jeszcze (chyba że twoj "zleceniodawca" oczekuje że będziesz pracowała
    tylko dla niego - wtedy jest to wada,traktują Cię jak swojego
    pracownika, lecz nie masz żadnych praw do urlopów itd.)
    Założenie własnej działalności trochę kosztuje (coś ponad 100 zł
    wszystkie koszty)

    Ja tak pracuję.Jestem powiedzmy programistą. Nie narzekam,ale już mam
    pierwsze dylematy z tego powodu.
    Niewiem jak to będzie wyglądało w przyszłości ,starając się o pracę w
    solidnej firmie może ich nie interesować takie doświadczenie (w Polsce).
    Generalnie taka jest praktyka u nas. Jeśli masz dobry zawód to mając
    działalność możesz mieć zlecenia z wielu źródeł, jesteś "na swoim".Jeśli
    nie,to jesteś po prostu wykorzystana,bo nie obowiązują cie przepisy
    prawa pracy takie jak dla prawdziwych pracowników a dochodzą obowiązki.
    W branży komputerowej to może nie być złe.
    Jeśli jednak czujesz się dosyć pewnie powinnaś starać się wymóc na nich
    umowę o pracę.

    Pozdrawiam

    Wojtek

  • 4. Data: 2002-02-12 08:50:25
    Od: "Jacoo" <p...@p...pl>

> [...]
    >
    > generalnie oszczędność pracodawcy nie jest związana z VATem ( wręcz
    > przeciwnie, bo go musi zapłacić) tylko z ZUSem, bo go za ciebie nie

    Jesteś pewien z tym VAT-em?? Jak tak - to zmień zdanie. Pracodawca (a
    raczej zleceniodawca) odliczy sobie VAT z faktury którą wystawi
    zleceniobiorca. A poza tym nie musi dawać urlopów, socjalu, wysyłać na
    badania, płacić na GFŚS itp, itd

    Pozdrawiam
    Jacoo

  • 5. Data: 2002-02-12 09:33:23
    Od: RZ <r...@g...pl>

    > Założenie własnej działalności trochę kosztuje (coś ponad 100 zł
    > wszystkie koszty)

    114 zł rejestracja u Urzędzie Miejskim ( w Krajowym Rejestrze Sądowym
    jeszcze drożej)
    ok 150 zł rejestarcja VAT
    + pieczątka i konto firmowe

    Renata

  • 6. Data: 2002-02-12 09:55:59
    Od: "Marta Marciniszyn" <n...@m...pl>

    Użytkownik "macso" <p...@a...pl> napisał w wiadomości

    > znalazlam
    > temat wałkowany wielokrotnie więc poszukaj dobrze

    Dziekuje. Co prawda na vogelu sa tylko posty z konca grudnia, ale przejze
    niusy.onet.pl. Moze jest gdzies jakies wieksze archiwum albo ktos pamieta
    jakie byly tematy w naglowkach? :)

    Marta

  • 7. Data: 2002-02-12 10:09:51
    Od: Michal Mokosa <m...@2...com.pl>

    > bede wdzieczna za jakiekolwiek pomysly
    > Marta M.

    Skrobnij do mnie prywatnie, bo Twoj mail (nie_mam@maila) nie dziala, a
    chcialby Ci co nieco napisac w tej sprawie.

    Pozdrawiam
    MM
    m...@2...com.pl

  • 8. Data: 2002-02-12 21:24:31
    Od: "Paweł" <k...@p...onet.pl>

    www.deja.com

  • 9. Data: 2002-02-13 10:41:15
    Od: PatryCCCja <k...@s...pl>

    Do 15 marca pracodawca musi dostarczyc pracownikowi PIT-8B z tytulu
    umowy-zlecenia lub umowy o dzielo. Kopia idzie do Urzedu Skarbowego.
    Pzdr,
    Wojtek

  • 10. Data: 2002-02-14 16:10:19
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com> napisał w
    wiadomości news:a4gohv$7o0$1@news.tpi.pl...
    > Nieprawda. Bedzie że stosunek pracy został rozwiązany w wyniku
    porzucenia
    > pracy przez pracownika.

    Nie ma możliwości wpisania czegoś takiego do świadectwa pracy.
    Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z powodu naruszenia podstawowych
    obowiązków pracownika (AFAIK).

    > Swiadectwo to bedzie musiało byc przedkładane w

    Bo co? Przeprowadzą dochodzenie i jak się okaże, że nie przedłożył
    świadectwa, to pójdzie do więzienia?

    > każdej nastepnej firmie w celu udowodnienia prawa do urlopu (zależnego
    od
    > ilości lat pracy),

    A jak komuś:
    a. nie robi to różnicy, bo nauka+inne świadectwa >= 10 lat pracy
    b. nie zależy na urlopie?

    > więc każdy nastepny pracodowaca bedzie to wiedział.

    I co z tego?
    Świadectwo dajesz po podpisaniu umowy, więc nie ma wpływu na decyzję o
    zatrudnieniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz zanim zapytasz "gdzie" go to www.google.com