PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zasiłek macierzyński

  • 1. Data: 2002-09-09 16:46:02
    Temat: Zasiłek macierzyński
    Od: Marcin Zdunek <m...@p...onet.pl>

    Czy ktoś spotkał się z takim problemem ?

    Do ZUS zostały złorzone papiery o przyznanie zasiłku macierzyńskiego, w tym
    zaswiadczenie ze szpitala o urodzniu dziecka ( specjalnie w tym celu
    wystawiane przez szpital).
    Jednak ZUS odpisał, po terminie wypłaty ;), że podstawą do przyznania jest
    skrócony odpis aktu urodzenia dziecka.
    Moim zdaniem to bzdura mająca na celu przytrzymanie pieniedzy, można
    sprawdzic DZ. U Nr. 65, poz 742 par. 12.1, dodatkowo moja żona nie jest
    pierwszą osobą w zakładzie która ubiega się o taki zasiłek i 2 miesiące
    temu nie było potrzeby dostarczania aktu urodzenia.

    Pytania:
    1. Czy nasz przypadek jest odosobniony, czy to świadoma zmiana polityki ZUS
    gdześ od sierpnia tego roku, majaca na celu "oszczedzanie" pieniędzy.
    2. Czy od końca 1999 te panie które dostały zasiałek składały zaświadczenie
    ze szpitala czy odpis aktu urodzenia (orginał !!!)

    MArcin

  • 2. Data: 2002-09-10 07:45:37
    Temat: Re: Zasiłek macierzyński
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Marcin Zdunek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    tym
    > zaswiadczenie ze szpitala o urodzniu dziecka ( specjalnie w tym celu

    Zaświadczenie wystawiane przez szpital służy tylko i wyłącznie do
    zarejestrowania dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego. Troche dziwne to co
    piszesz bo osoba prowadząca kadry w Zakładzie Pracy powinna to wiedzieć i
    nie przyjąć od Ciebie takiego zaświadczenia, to jej obowiązek dopilnowac aby
    papiery były OK.

    Wiesiek

  • 3. Data: 2002-09-10 08:00:17
    Od: Marcin Zdunek <m...@p...onet.pl>

    Wiesław Wronowicz wrote:

> [...]
    > nie przyjąć od Ciebie takiego zaświadczenia, to jej obowiązek dopilnowac

    Ok, może masz racje, problem w tym, że ZUS dawał zasiłek macierzyński na
    podstawie zaświadczenia, np mam wszystkie trzy odpisy aktów urodzenia
    pierwszego dziecka. Dlatego się pytam na grupie czy to mnie wyjątkowo
    zdarzyła sie taki wypadek - czytaj kadry coś zawaliły, czy ZUS usztywnił
    stanowisko.

    ps. Odnośny przepis:
    § 12. 1. Dowodem do przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego jest:

    1) zaświadczenie lekarskie stwierdzające przewidywaną datę porodu lub
    skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,

    2) zaświadczenie pracodawcy o okresie udzielonego urlopu macierzyńskiego - w
    razie wypłaty zasiłku macierzyńskiego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.