PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa

  • 1. Data: 2008-09-25 12:36:10
    Temat: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    Chciałbym zweryfikować pomysł, jaki przyszedł mi niedawno do głowy:

    Otóż firma X podpisuje z pracownikiem Janem Kowalskim umowę
    cywilno-prawną (nazwijmy ją roboczo "zakazem konkurencji").

    Umowa ta nie jest przy tym dodatkiem do innej umowy, ale całkiem
    samodzielną umową, w ramach której Jan Kowalski dostaje kasę za samo jej
    przestrzeganie.

    Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd., z wyjątkiem wymienionych
    w załączniku podmiotów gospodarczych. W przypadku naruszenia umowy Jan
    Kowalski zobowiązuje się do zapłaty kary umownej w wysokości 100.000 PLN
    (tutaj opcja: weksel in blanco jako kolejny załącznik do umowy).

    Termin tego zakazu jest zgodny z okresem obowiązywania umowy - 3 lata od
    jej podpisania. Nie jest więc w żaden sposób związany z ewentualnym
    rozpoczęciem lub zakończeniem pracy w firmie X na umowy umowy o pracę i
    wyjątku we wspomnianej umowie, określonym w załączniku.

    Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    czegoś tutaj przyczepić?

    --
    Wielka kompromitacja w Pekinie:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 2. Data: 2008-09-25 13:08:03
    Temat: Re: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Od: Smook <s...@a...pl>

    Patryk Włos pisze:

    > Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    > czegoś tutaj przyczepić?

    Jak rozumiem po roku odchodzisz z pracy, albo nawet niech Cię wyrzucą.
    Za 100zł miesięcznie przez kolejne dwa lata nie możesz podjąć innej pracy
    pod groźbą kary.

    Uważasz, że nie można się do tego przyczepić?

    --
    Smook

  • 3. Data: 2008-09-25 13:10:06
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > Jak rozumiem po roku odchodzisz z pracy, albo nawet niech Cię wyrzucą.
    > Za 100zł miesięcznie przez kolejne dwa lata nie możesz podjąć innej pracy
    > pod groźbą kary.

    Ale cały czas dostajesz wynagrodzenie z tego tytułu.

    > Uważasz, że nie można się do tego przyczepić?

    Od strony etyki jasne, ale mi chodzi o aspekt czysto prawny.

  • 4. Data: 2008-09-25 13:16:35
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "Patryk Włos" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    > 100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    > pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd.,

    Moim zdaniem "jakiekolwiek" powoduje, że taka umowa nie ma mocy prawnej.
    Nie można w Polsce zakazać człowiekowi pracy.

    --
    Paweł
    wszytkie posty z hotmail.com yahoo.com, lycos.com, gmail.com i

  • 5. Data: 2008-09-25 13:18:31
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Patryk Włos wrote:
> [...]
    > wyjątku we wspomnianej umowie, określonym w załączniku.
    >
    > Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do

    nie moze byc tak ogolnego zakazu
    kara niewspolmierna do winy - a wiec zapis podwazy kazdy sad
    nie ma szkody dla firmy - nie ma "kary umownej"
    tylko idiota takie cos podpisze

    --
    Regards,
    Maverick

  • 6. Data: 2008-09-25 13:19:03
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > Moim zdaniem "jakiekolwiek" powoduje, że taka umowa nie ma mocy prawnej.
    > Nie można w Polsce zakazać człowiekowi pracy.

    Ale umowa nie zakazuje człowiekowi pracy, tylko wstępowania w umowy, w
    dodatku dobrowolnie i za wynagrodzeniem.

  • 7. Data: 2008-09-25 13:20:39
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > nie moze byc tak ogolnego zakazu
    > kara niewspolmierna do winy - a wiec zapis podwazy kazdy sad
    > nie ma szkody dla firmy - nie ma "kary umownej"

    No właśnie - umowa jest osobną całością i nie mówi o żadnej szkodzie dla
    żadnej firmy - po prostu pracownik świadczy usługę polegającą na
    niewstępowaniu w inne umowy, za normalnym wynagrodzeniem.

    > tylko idiota takie cos podpisze

    A to inna sprawa.

  • 8. Data: 2008-09-25 13:39:23
    Od: "PioPio" <e...@N...gazeta.pl>

    > No właśnie - umowa jest osobną całością i nie mówi o żadnej szkodzie dla
    > żadnej firmy - po prostu pracownik świadczy usługę polegającą na
    > niewstępowaniu w inne umowy, za normalnym wynagrodzeniem.

    To chyba nie podlega pod cos co się u nas nazywa zakazem konkurencji.
    Nie można zakazywac pracy w innych firmach.
    Zakaz konkurencji dotyczy sytuacji, gdy po okresie obowiązywania umowy o pracę
    w związku z przejściem do konkurencji w poprzedniej firmie powstały z tego
    powodu straty.
    I tylko takiej sytuacji!
    Nawet praca w konkurencyjnej firmie nie jest złamaniem zakazu konkurencji
    jeśli nie wystąpiła szkoda lub nie da sie jej wykazać.
    Według mnie taki zakaz nie ma mocy prawnej tzn nie obliguje do niepodejmowanie
    pracy w konkurencyjnych firmach a mimo to firma taka musiałaby płacić
    odszkodowanie w wysokości zawartej w umowie - przysłowiowe 100zł miesięcznie.
    PioPio

  • 9. Data: 2008-09-25 13:44:25
    Od: "PioPio" <e...@N...gazeta.pl>

    W przypadku

    A i tutaj jest jeszcze jeden haczyk. Weksel inblanco opiewa na 100.000 zł ale
    pracodawca może zażądać tylko i wyłącznie pokrycia strat powstałych w wyniku
    złamania zakazu ale nie więcej. W przypadku, kiedy straty są większe niż
    100.000 zł jest to maksymalna kwota jaką uzyska.
    Weksel in blanco na taką kwotę można zrealizowac tylko w całości co eliminuje
    taką formę zabezpieczenia.

    PioPio

  • 10. Data: 2008-09-25 13:45:29
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 25 Sep 2008 14:36:10 +0200, Patryk Włos <a...@o...pl>
    wrote:

    >Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    >czegoś tutaj przyczepić?

    No poza ty, że taką umowę pracownik może w każdej chwili wypowiedzieć,
    to nie...
    --
    _______/ /_ E-6 http://trzypion.oldfield.org.pl/trzypion/