PracaGrupypl.praca.dyskusjeZakaz konkurencji jako samodzielna umowa › Re: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
  • Data: 2008-09-25 17:50:21
    Temat: Re: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Od: Molikk <m...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > Chciałbym zweryfikować pomysł, jaki przyszedł mi niedawno do głowy:
    >
    > Otóż firma X podpisuje z pracownikiem Janem Kowalskim umowę
    > cywilno-prawną (nazwijmy ją roboczo "zakazem konkurencji").
    >
    > Umowa ta nie jest przy tym dodatkiem do innej umowy, ale całkiem
    > samodzielną umową, w ramach której Jan Kowalski dostaje kasę za samo jej
    > przestrzeganie.
    >
    > Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    > 100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    > pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd., z wyjątkiem wymienionych
> [...]

    Zacznijmy od tego, że sa dwa podstawowe rodzaje umow o zakazie
    konkurencji:
    Jedna mowi o tym, że w czasie pracy w firmie X, pracownik zobowiązuje się
    do:
    - nie prowadzić działalności konkurencyjnej
    - nie pracować u konkurencji (czyli nie zawierania umów o pracę,
    zlecenie, działo - nie wiem jak jest z wolontariatem i działalnościa
    charytatywną)
    Czyli w tym momencie pracujemy tylko i wyłącznie w i dla firmy X.

    Druga sprawa to umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy:
    teoretycznie taka umowe można podpisać tylko wtedy gdy pracownik ma
    dostęp do ważnych informacji (ale jak wiadomo każda informacja jest
    cenna, więc to takie trochę niejednoznaczne)
    umowa musi mieć jasno określony okres obowiązywania, no i ustalone tzw
    odszkodowanie >=25% wynagrodzenia i odszkodowanie w przypadku złamania
    tejże umowy. Umowa ta dotyczy tak jak powyższa zakazu zakładania
    działalności konkurencyjnej i pracy u konkurencji.

    W Twoim przypadku podważona na 100% może być kwota wynagrodzenia (100zl),
    która jest nieadekwatna do kary umownej.
    Najczęściej jest tak, że pierwszy rodzaj umowy jest wpisany w umowe o
    pracę i dodatkowo jest klauzula na przyszłość. Aczkolwiek jeśli rozchodzi
    sie o dużą kasę warto zasięgnąć rady prawnika.

    Molikk