PracaGrupypl.praca.dyskusjeZabezpieczenie pensji › Re: Zabezpieczenie pensji
  • Data: 2006-06-14 21:59:45
    Temat: Re: Zabezpieczenie pensji
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Wojciech Bańcer napisał(a):

    > No właśnie chodzi o to, że wystarczy dużo mniejsza kwota (myślę, że jakieś
    > 300/400 zł miesięcznie), by w wieku emerytalnym całkiem bezstresowo żyć
    > z procentów od zgromadzonego kapitału.

    Nie trzeba gdybac. Mozna policzyc.

    Zakladajac, ze:
    - co miesiac odkladasz na konto 500 zl (skladka emerytalna od obecnego
    przecietnego wynagrodzenia),
    - okres oszczedzania wynosi 40 lat,
    - oprocentowanie (stale przez caly okres oszczedzania) wynosi 3%,
    - kapitalizacja odsetek jest miesieczna

    zgromadzisz na koncie ok 460 tys zl.

    Jesli chcesz wyplacac je w postaci odsetek mcznych bez naruszania
    kapitalu - to jest to poziom 1160 zl/m-c. Przy malejacym kapitale, przy
    zalozonym okresie wyplat na poziomie np 25 lat - od 2700 do 1160 (przy
    zalozeniu wyplat malejacych), srednio ok 1950.

    Model jest oczywiscie mocno ulomny i ma charakter czysto dydaktyczny:
    - nie uwzgledniono ew. dodatkowych kosztow (prowadzenie r-ku)
    - przyjeto stale oprocentowanie
    - przyjeto stale wynagrodzenie przez okres oszczedzania na poziomie
    obecnej "sredniej krajowej"
    - nie uwzgledniono ew. podatku od zyskow, wynikajacych z oprocentowania
    - obliczenia prowadzone sa w wartosciach nominalnych (nie uwzgledniono
    inflacji)

    tym niemniej, stanowi pewien material pogladowy.

    I co najwazniejsze w w/w modelu - oszczedzajac w ZUSie nie masz
    kontroli nad swoimi srodkami (panstwo moze je w dowolnym momencie
    zawlaszczyc w imie np "solidarnosci spolecznej").

    Poza tym - istnieja przeciez inne metody oszczedzania (mniej
    bezpieczne, choc potencjalnie bardziej zyskowne).

    --

    glos