PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wymiar urlopu

  • 1. Data: 2005-01-10 22:06:32
    Temat: Re: Wymiar urlopu
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Sulami <s...@o...pl>
    wystukał[a]:
    > z dniem 1.01.2003r.? Nabyłby prawo do pierwszego pełnego urlopu z
    > dniem 31.12.2003r., a 1.01.2004r. nabyłby prawo do następnego
    > urlopu? Coś chyba nie tak ://// Późno już, więc życzę miłych snów.
    > Jak się wyśpicie, rozwiejcie moje wątpliwości. Mam nadzieję, że

    Niedawno na grupie było pytanie o to czy umowa podpisana 30 kwietnia
    2004, gdzie pracownik rozpoczynał pracę od któregoś maja i było pytanie
    czy to liczy się jako ta pierwsza umowa /z 3 na czas określonych/.
    Odpowiedz taka, że liczy się dzień nawiązania stosunku pracy, tzn dzień
    rozpoczęcia świadczenia pracy.

    btw. a nie jest tak, że np. 2.01, czyli urlop może wykorzystac dopiero
    od 2.07 ? Jest zapis, po przepracowaniu 6 miesięcy, czyli kończy
    przepracowywać te 6 mies 1.07, więc 'po' to będzie dopiero 2.07.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 2. Data: 2005-01-10 22:23:47
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Sulami <s...@o...pl>
    wystukał[a]:
    > Mam wątpliwość, kiedy nabędzie prawo do urlopu w penym wymiarze i w
    > jakim :) Co do tych dat wykorzystania urlopu: nabywa się prawo do
    > urlopu z ostatnim dniem roku/miesiąca pracy (bo teraz przy
    > pierwszej pracy już po pierwszym miesiącu masz prawo do urlopu),
    > nie mówiłam o wykorzystywaniu go, bo właściwie nie nteresuje mnie,
    > czy on ten urlop wykorzystał, aż do 31.03 :) hi hi hi :)

    No tak, faktycznie, masz rację.
    Chyba też z tym, że jakby od 1.1 miał umowę wtedy juz w 2004 roku by
    miał cały urlop ( i urlop z 2003 roku praktycznie cały).
    Najlepiej zapytać się w Inspekcji Pracy - może mają stronę, gdzie można
    maila im wysłać.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-01-10 22:31:10
    Od: Pajączek <p...@o...pl>

    Użytkownik "Sulami" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witaj, dzięki za odpowiedź, myślałam, że grupowicze już śpią... :)

    Może dlatego, że masz zegarek trochę do przodu:)))

  • 4. Data: 2005-01-10 22:59:49
    Temat: Wymiar urlopu
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów.
    Mam małe zapytanie. Jeden z pracowników rozpoczął pracę 2.01.2003r. (od
    wtedy jest ubezpieczony). Jest to jego pierwsza praca. Mam wątpliwości
    odnośnie jego urlopu wypoczynkowego. Otóż wydaje mi się, że prawo do
    pierwszego urlopu (w wymiarze 9 dni) nabył z dniem 1.07.03r., natomiast
    prawo do urlopu w pełnym wymiarze (20 dni, czyli dodatkowe 11 dni)-
    1.01.2004r. W związku z tym wymiar urlopu, jaki przysługuje mu w nowym, 2004
    r., wynosi 20 dni (o ile nie wykorzystał przysługującego mu urlopu). I
    kolejne 20 dni urlopu nabędzie dopiero w 2005r. od 1.01 (czyli jak Bóg
    przykazuje, z początkiem nowego roku)
    A co by było, gdyby ta umowa była podpisana z dniem 1.01.2003r.? Nabyłby
    prawo do pierwszego pełnego urlopu z dniem 31.12.2003r., a 1.01.2004r.
    nabyłby prawo do następnego urlopu? Coś chyba nie tak :////

    Późno już, więc życzę miłych snów. Jak się wyśpicie, rozwiejcie moje
    wątpliwości. Mam nadzieję, że jasno się wyraziłam.
    Pzdr., L.

  • 5. Data: 2005-01-10 23:15:15
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Witaj, dzięki za odpowiedź, myślałam, że grupowicze już śpią... :)
    Widzisz, dla mnie kwestią wątpliwą nie jest dzień nawiązania stosunku pracy,
    bo jest nim bez żadnych wątpliwości 2.01 (niestety:/ - nawet od wtedy
    płacone są składki, więc nie mogę niczego naciągnąć :/ dla dobra pracownika,
    oczywiście).
[...]

    Muszę ustalić, jaki wymiar urlopu mu przysługiwał i kiedy nabył do niego
    prawo. Kiedy go zechce wykorzystać- jest już odrębną kwestią. Zresztą już
    wykorzystał :)

    :) L.

  • 6. Data: 2005-01-10 23:26:48
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Mają stronę. Najlepiej będzie jednak chyba do nich zadzwonić :)
    Wiesz, nie lubię urzędów, wolałam dlatego zapytać grupowiczów. Ale jeśli
    nikt mi tu nie pomoże, poszukam pomocy w PIP-ie :) jak to ładnie brzmi :)))
    kolorowych snów. L.

  • 7. Data: 2005-01-10 23:27:57
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 10 Jan 2005 22:59:49 -0000, "Sulami"
    <s...@o...pl> zakodował:

    >Mam małe zapytanie. Jeden z pracowników rozpoczął pracę 2.01.2003r. (od

    Gdyby umowa była od 1 stycznia - sprawa byłaby jasna. 31 grudnia
    nabywa prawo do pierwszego pełnego urlopu a następnego dnia do
    kolejnego.

    W przypadku zawarcia umowy od 2 stycznia sytuacja jest sporna -
    spotkałem się zarówno z interpretacją, że w związku z tym, że 1
    stycznia zawsze jest wolny prawo do pierwszego pełnego urlopu
    przysługuje 31 grudnia (a wtedy prawo do kolejnego już następnego
    dnia) ale też że prawo do pierwszego pełnego urlopu przysługuje
    dopiero 1 stycznia (a wtedy prawo do kolejnego dopiero za rok - 1
    stycznia następnego roku).

    Co do dzwonienia do PIP - odradzam. Na telefon potrafią niezłe bzdury
    gadać, a tu sytuacja jest, jak pisałem, sporna. Jeżeli już, to na
    piśmie (wielu ludzikom myślenie włącza się dopiero jak mają coś
    napisać i się pod tym podpisać).

    Ale bardziej bym ufał dobremu prawnikowi który w uzasadnieniu poda
    jakieś orzeczenia (ewentualnie dotrzyj do kogoś, kto ma leksa i sam go
    przeszukaj).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 8. Data: 2005-01-10 23:34:55
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Wiesz, nie potrafię tego wyjaśnić... ale faktycznie mój czas jest inny niż
    Wasz :)
    No cóż, tak bywa...
    pomyślę o tym jutro, czyli o godzinę wcześniej niż Wy :)
    Takie przesunięcie czasu ma swoje dobre strony (szkoda tylko, że urodziny
    przychodzą też wcześniej :/)

    Pzdr. L.

  • 9. Data: 2005-01-10 23:49:53
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    1.01.2004r.
    > nabyłby prawo do następnego urlopu? Coś chyba nie tak :////

    Pracownik, który podjął pierwszą pracę w dniu 02.01.2003 r., czyli w
    pierwszym dniu roboczym 2003 r., nabył prawo do pełnego urlopu
    wypoczynkowego w wymiarze 18 (lub 20) dni w dniu 31.12.2003 r. (do
    wykorzystania w 2004 r. lub wypłata ekwiwalentu, jeżeli umowa o pracę
    została rozwiązana z dniem 31.12.2003 r.). Połowę z tego urlopu mógł
    wykorzystać zaliczkowo od lipca 2003 r. Taka interpretacja przepisów
    była prezentowana w komentarzach przez specjalistów prawa pracy, więc
    nie przytoczę konkretnych artykułów czy paragrafów.

    Do następnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 20 dni pracownik nabył
    prawo w dniu 01.01.2004 r., a do kolejnego w dniu 01.01.2005 r. (w
    wymiarze 20 dni lub 26 dni).

    W latach kalendarzowych, w których Nowy Rok przypadał w piątek a 2
    stycznia był wolną sobotą, wystarczało zatrudnienie nawet od 4
    stycznia, aby nabyć prawo do pełnego pierwszego urlopu w dniu 31
    grudnia tego roku.

    Ponadto, według opinii specjalistów, umowy o pracę z pracownikami,
    których wynagrodzenie jest określone w stawce miesięcznej,
    rozpoczynającymi pracę w pierwszym dniu roboczym miesiąca, powinny być
    zawierane od pierwszego dnia miesiąca, ponieważ takie osoby
    przepracują w danym miesiącu tyle samo dni (godzin), co pozostali
    pracownicy.
    Jako przykład: zatrudnieni od stycznia 2005 r., którzy po raz pierwszy
    byli w pracy 03.01.2005 r. powinni mieć umowę o pracę od 01.01.2005
    r., ponieważ przepracują w tym miesiącu tyle samo dni, co pracownicy
    zatrudnieni wcześniej. Wpisanie daty zatrudnienia 03.01.2005 r.
    sprawi, że mimo przepracowania wszystkich dni roboczych miesiąca będą
    mieć staż ubezpieczeniowy tylko 29 dni zamiast pełnego miesiąca. Gdy
    się często zmienia pracę, może braknąć te kilka dni do uprawnień do
    renty lub emerytury.

    wa

  • 10. Data: 2005-01-11 08:47:06
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Dziękuję za odpowiedzi. Bardzo mi to rozjaśniło sytuację.
    Widać jeszcze trochę muszę poczytać :)

    Pzdr., L.

    P.S. Jestem kobietą ;)