PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa zlecenie - jakie składki ?

  • 1. Data: 2005-08-08 12:14:42
    Temat: Umowa zlecenie - jakie składki ?
    Od: "Maciek" <x...@x...com>

    Osoba A zawiera umowę zlecenie z firmą B,która nie jest jej pracodawcą (
    osoba A jest bezrobotna),dla osoby A umowa zlecenie to jedyne źródło
    utrzymania,
    osoba A nie jestem studentem i ma skonczone 26 lat,osoba A będzie wykonywać
    zlecenie w miejscu prowadzenia działalności pracodawcy B.

    1)jakie trzeba płacić składki (zleceniodawca i zleceniobiorca)
    2)czy składki płaci sie od kwoty tej na umowie zleceniu? (np. umowa na 100zł
    miesięcznie to od 100zł) ?
    3)czy ZUS albo inna instytucja nie zakwestionuje takiej umowy i nie uzna jej
    za umowę o pracę ?

    pozdrawiam

    Maciek

  • 2. Data: 2005-08-08 15:29:00
    Temat: Re: Umowa zlecenie - jakie składki ?
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    Użytkownik "Maciek" <x...@x...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wykonywać zlecenie w miejscu prowadzenia działalności pracodawcy B.
    > 1)jakie trzeba płacić składki (zleceniodawca i zleceniobiorca)

    Pracodawca ma o to zadbać - od ustalonej kwoty pobierana jest
    tylko zaliczna na podatek dochodowy (21%)

    > 2)czy składki płaci sie od kwoty tej na umowie zleceniu? (np. umowa na
    > 100zł miesięcznie to od 100zł) ?

    Od tej kwoty pobierana jest tylko zaliczka na podatek. Jak nie masz
    26lat i nie płacisz ZUSu pracując na umowę o pracę - jesteś (powinieneś być...)
    'podpięty' pod któregoś rodzica.

    > 3)czy ZUS albo inna instytucja nie zakwestionuje takiej umowy i nie uzna
    > jej za umowę o pracę ?

    Nie ma podstaw aby coś takiego zrobić.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 3. Data: 2005-08-08 16:21:15
    Od: "Maciek" <x...@x...com>

    > Pracodawca ma o to zadbać - od ustalonej kwoty pobierana jest
    > tylko zaliczna na podatek dochodowy (21%)

    a zdrowotne,emerytalne rentowe ?

    pozdrawiam

    Maciek

  • 4. Data: 2005-08-08 17:27:19
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    1). Bezrobotny, który podejmie umowę zlecenie, przestaje być osobą
    bezrobotną. Zarówno zleceniobiorca, jak i zleceniodawca są obowiązani
    zawiadomić urząd pracy o zawarciu umowy zlecenia (do 5 dni).
    2). Od kwoty (brutto) umowy zlecenia obowiązują następujące składki
    ZUS:
    - zleceniobiorca:
    obowiązkowe: Emeryt. 9,76%, Rentowa 6,50%,
    dobrowolne: Chorobowa 2,45%.
    - zleceniodawca:
    obowiązkowe: Emeryt. 9,76%, Rentowa 6,50%, Wypadkowa ok. 1-2% (zależy
    od wypadkowości w branży lub firmie).
    Ponadto zleceniodawca obowiązkowo płaci składkę na Fundusz pracy oraz
    FGŚP (łącznie ok. 2,5%).
    3). Zleceniobiorca płaci składkę zdrowotną od podstawy: [kwota
    brutto - (E + R + Ch)] w wysokości 8,5%, przy czym 7,75% może odliczyć
    od podatku.
    Od tej samej podstawy oblicza się koszty uzyskania przychodu,
    standardowe 20%, ale można również uwzględniać rzeczywiste kup (np.
    imienne bilety kolejowe lub autobusowe).

    wa