PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę, umowa zlecenie czy dzieło?

  • 1. Data: 2006-06-16 14:02:38
    Temat: Umowa o pracę, umowa zlecenie czy dzieło?
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    Jak w temacie. Napiszcie co sądzicie na temat zatrudniania na poszczególne
    rodzaje umów. W szczególności interesują mnie wasze opinie na temat umowy
    zlecenia i umowy o dzieło. Wiem (z własnego doświadczenia) że jest wiele firm
    które najchętniej zatrudniałoby ludzi w ten sposób, w celu ograniczenia kosztów
    i pewnie paru innych "przywilejów". Co o tym sądzicie.

    Marcin

  • 2. Data: 2006-06-16 14:31:22
    Temat: Re: Umowa o pracę, umowa zlecenie czy dzieło?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:7624.000000bb.4492b9fd@newsgate.onet.pl Marcin
    <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > firm które najchętniej zatrudniałoby ludzi w ten sposób, w celu
    > ograniczenia kosztów i pewnie paru innych "przywilejów". Co o tym
    A co tu jest do sądzenia? Prawo definiuje ten obszar dość precyzyjnie. Czy
    potrafisz uściślić pytanie?

    Jotte

  • 3. Data: 2006-06-19 09:15:11
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    > A co tu jest do sądzenia? Prawo definiuje ten obszar dość precyzyjnie. Czy
    > potrafisz uściślić pytanie?

    Prawo - prawem, a życie - życiem. Interesuja mnie wasze opinie, moze macie
    jakieś doświadczenie, np: w pracy na umowe zlecenie albo dzieło. Ja np: pracuje
    w pewniej firmie na umowe zlecenie (obiecywano mi umowę o pracę) ale po pół roku
    pracy usłyszałem że szef nie chce tworzyć nowych etatów. Oczywiscie chciałbym
    ten stan rzeczy zmienić. Takie są moje doświadczenia, a jakie są wasze?

  • 4. Data: 2006-06-19 14:38:31
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > A co tu jest do sądzenia? Prawo definiuje ten obszar dość precyzyjnie. Czy
    > potrafisz uściślić pytanie?

    Co ma prawo do czyjejś opinii na ten temat?

    Boa.

  • 5. Data: 2006-06-19 17:20:37
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e76ct7$ljs$1@daniel-new.mch.sbs.de Boa
    <u...@p...onet.pl> pisze:

    > Co ma prawo do czyjejś opinii na ten temat?
    Uważam, że trudno mieć własną sensowną opinię w tej materii nie znając
    prawa.
    Warto np. wiedzieć, że nawet mając na papierze napisane umowa-zlecenie, tak
    naprawdę pozostaje się w stosunku pracy ze wszystkimi tego stanu
    konsekwencjami.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-06-19 17:43:56
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:7346.00000051.44966b1e@newsgate.onet.pl Marcin
    <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > ale po pół roku pracy usłyszałem że szef nie chce tworzyć nowych etatów.
    > Oczywiscie chciałbym ten stan rzeczy zmienić. Takie są moje
    Jestem zdania, że realizacja umów-zleceń czy o dzieło to znakomity sposób na
    dodatkowe dochody. Dobre na początek, dobre dla uczniów, studentów których
    głównym źródłem utrzymania są rodzice. W trudnej sytuacji na rynku pracy
    może być także przez jakiś czas podstawowym źródłem utrzymania - z
    konieczności.
    Natomiast człowiek dojrzały, obarczony odpowiedzialnością za rodzinę i
    potomstwo, myslący przyszłościowo winien zapewnić im i sobie źródło dochodów
    charakteryzujące się nie tylko odpowiednią wysokością zarobków ale przede
    wszystkim stabilnością. Tu widzę raczej przewagę umowy o pracę.
    Niemniej są zawody, w których zatrudnienie na umowę o prace w ogóle nie ma
    wielkiej racji bytu (dość liczne tzw. wolne zawody). Czasem warto się
    samozatrudnić i może po jakimś czasie rozwinąć DG.
    Osobiście mam własną taktykę: zapewnić sobie bardzo stabilną, nawet
    niespecjalnie atrakcyjną płacowo pracę. Ma starczyć na rachunki, papu,
    paliwo, ciuchy, jakieś tam niewielkie oszczędności. Ale ona mieć pewna
    cechę - nie być bardzo czasochłonną. Zatem reszta czasu (w rozsądnych
    granicach) - umowy zlecenia. I da się żyć, nawet niezgorzej jak na polskie
    warunki.
    Tyle, jeśli chodzi o moje zdanie.

    Z tego co napisałeś o swojej sytuacji wynika moim zdaniem, że prawdopodobnie
    nie wykonujesz umowy zlecenia (choć tak masz na piśmie), lecz jesteś de
    facto zatrudniony na umowę o pracę. Dlaczego?
    Wykonujesz jakąś pracę, którą docelowo miałeś wykonywać w ramach umowy o
    pracę. Oznacza to, że wykonywane obowiązki prawdopodobnie wypełniają
    znamiona art. 22 §1 KP. Jeśli tak, to zachodzi sytuacja opisana w art. 22
    §1^1 i §1^2 tegoż kodeksu.
    To nie jest taka całkiem zła sytuacja, bo jeśli (albo raczej: kiedy)
    "pracodawca" spróbuje Cię wyrolować to zapewne dojdziesz wszelkich praw
    przed sądem pracy. Może wystarczy poczekać?
    No to tyle, ależ się rozpisałem...

    Jotte

  • 7. Data: 2006-06-19 17:45:30
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:e76ng8$95g$1@news.dialog.net.pl Jotte
    <t...@w...spam.wypad.polska> pisze:

    > Warto np. wiedzieć, że nawet mając na papierze napisane umowa-zlecenie,
    > tak naprawdę pozostaje się w stosunku pracy ze wszystkimi tego stanu
    > konsekwencjami.
    Oczywiście w pewnych okolicznościach - zapomniałem dodać.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2006-06-20 07:04:41
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    kosztów
    > i pewnie paru innych "przywilejów". Co o tym sądzicie.

    A co tu sądzić ;-) Wystarczy trochę popracować oraz poczytać przepisy.
    Z punktu widzenia pracownika to w kolejności od najgorszej do najlepszej:
    -umowa zlecenie
    -umowa o dzieło
    -umowa o prace na czas określony
    -umowa o prace na czas nieokreslony

    Pozdr

  • 9. Data: 2006-06-20 07:52:28
    Od: "Marcin" <m...@o...pl>

    > A co tu sądzić ;-) Wystarczy trochę popracować oraz poczytać przepisy.
    > Z punktu widzenia pracownika to w kolejności od najgorszej do najlepszej:
> [...]

    A nie jest przypadkiem taka kolejność:
    -umowa o dzieło
    -umowa zlecenie
    -umowa o prace na czas określony
    -umowa o prace na czas nieokreslony

    od zlecenia chociaż płacą ZUS i ma się ubezpieczenie zdrowotne, a w przypadku
    dzieła już nie, no chyba że jest sie studentem

  • 10. Data: 2006-06-30 23:13:05
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:2eb5.00000046.4497a93b@newsgate.onet.pl Marcin
    <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > od zlecenia chociaż płacą ZUS i ma się ubezpieczenie zdrowotne, a w
    > przypadku dzieła już nie, no chyba że jest sie studentem
    A koszty uzysku?
    Zarówno umowa o dzieło jak i zlecenie mają swoje zalety - juz pisałem.
    Poza tym dwóch pierwszych rodzajów umów w ogóle nie ma sensu rozpatrywać z
    punktu widzenia pracownika, bo one nie mają nic wspólnego ze stosunkiem
    pracy. Zatem nie ma mowy o pracowniku.

    Jotte