PracaGrupypl.praca.dyskusje › Swiadectwo pracy

  • 1. Data: 2006-10-17 08:00:54
    Temat: Swiadectwo pracy
    Od: "Michał Buslik" <b...@i...pl>

    Czy pracodawca moze mi robic jakies problemy gdy nie moglem/nie chcialem
    fatygowac sie osobiscie po jego odbior czy tez ma obowiazek bez szemrania
    przeslac mi je na adres domowy w ciagu tych 7 dni od wygasniecia umowy ?

    Litere prawa znam ale nie znam "ducha i praktyki" - to moje pierwsze
    doswiadczenie ze "zdalnym" odbiorem swiadectwa

  • 2. Data: 2006-10-17 08:17:59
    Temat: Re: Swiadectwo pracy
    Od: "Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:eh22p7$b7j$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Michał Buslik <b...@i...pl> pisze:

> [...]
    > chcialem fatygowac sie osobiscie po jego odbior czy tez ma obowiazek
    > bez szemrania przeslac mi je na adres domowy w ciagu tych 7 dni od

    Ma obowiązek.

    --
    Nixe

  • 3. Data: 2006-10-17 09:48:13
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 17 paź o godzinie 10:00, na pl.praca.dyskusje, Michał Buslik
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Litere prawa znam ale nie znam "ducha i praktyki" - to moje pierwsze
    > doswiadczenie ze "zdalnym" odbiorem swiadectwa

    jako że znasz literę prawa, to wiesz zapewne że *były* pracodawca
    świadectwo pracy musi wydać niezwłocznie *byłemu* pracownikowi, o czym mówi
    Art. 97. KP
    § 1. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca
    jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie
    świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się
    pracownika z pracodawcą.

    Zwyczajowo, przynajmniej w znanych mi przypadkach, jeżeli pracownik nie
    odbiera osobiście świadectwa pracy - wysyła się pocztą za ZPO.

    --
    Herbi
    17-10-2006 11:48:11

  • 4. Data: 2006-10-17 10:03:15
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 17 paź o godzinie 11:48, na pl.praca.dyskusje, Herbi napisał(a):

> [...]
    >
    > Zwyczajowo, przynajmniej w znanych mi przypadkach, jeżeli pracownik nie
    > odbiera osobiście świadectwa pracy - wysyła się pocztą za ZPO.

    Aha dopowiem jeszcze że wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić
    bezpośrednio do rąk pracownika w miejscu i czasie, w którym pozostaje on do
    dyspozycji pracodawcy.
    Świadectwo pracy pracodawca dostarcza pracownikowi do stanowiska pracy lub
    zawiadamia go, iż świadectwo jest do odebrania w miejscu przez niego
    wskazanym.
    Pracownik może upoważnić na piśmie inną osobę do odebrania świadectwa
    pracy. W stosunku do osoby dysponującej pisemnym upoważnieniem stosuje się
    przepisy dotyczące terminu i sposobu spełnienia obowiązku wydania
    świadectwa, odnoszące się do pracownika.
    Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca nie później niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób, np. przez
    posłańca. Pracodawca może porozumieć się z pracownikiem np. telefonicznie i
    uzgodnić z nim najbardziej dogodny dla niego termin i sposób dostarczenia
    świadectwa pracy.
    Ponieważ nieterminowe wydanie świadectwa pracy może stanowić dla pracownika
    podstawę roszczeń odszkodowawczych, pracodawca powinien dysponować dowodem
    doręczenia świadectwa. W razie sporu ciężar udowodnienia, że wydanie
    świadectwa pracy nastąpiło bez nieuzasadnionej zwłoki (tj. w terminie
    możliwie najkrótszym), obciąża pracodawcę.
    Jeżeli - mimo dołożenia wymaganej staranności przez pracodawcę - nie mogło
    dojść do przesłania świadectwa pracy lub jego doręczenia, pracodawca
    powinien złożyć je do akt osobowych pracownika, aby w każdej chwili było
    możliwe jego wydanie do rąk pracownika lub doręczenie w inny sposób,
    niezwłocznie po wskazaniu aktualnego adresu pracownika, pod który
    świadectwo ma być przesłane.

    --
    Herbi
    17-10-2006 12:03:12