PracaGrupypl.praca.dyskusjeSwiadectwo pracy › Re: Swiadectwo pracy
    From: Herbi <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Swiadectwo pracy
    Date: Tue, 17 Oct 2006 12:03:15 +0200

    Dnia 17 paź o godzinie 11:48, na pl.praca.dyskusje, Herbi napisał(a):

    > jako że znasz literę prawa, to wiesz zapewne że *były* pracodawca
    > świadectwo pracy musi wydać niezwłocznie *byłemu* pracownikowi, o czym mówi
    > Art. 97. KP
    > § 1. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca
    > jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie
    > świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się
    > pracownika z pracodawcą.
    >
    > Zwyczajowo, przynajmniej w znanych mi przypadkach, jeżeli pracownik nie
    > odbiera osobiście świadectwa pracy - wysyła się pocztą za ZPO.

    Aha dopowiem jeszcze że wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić
    bezpośrednio do rąk pracownika w miejscu i czasie, w którym pozostaje on do
    dyspozycji pracodawcy.
    Świadectwo pracy pracodawca dostarcza pracownikowi do stanowiska pracy lub
    zawiadamia go, iż świadectwo jest do odebrania w miejscu przez niego
    wskazanym.
    Pracownik może upoważnić na piśmie inną osobę do odebrania świadectwa
    pracy. W stosunku do osoby dysponującej pisemnym upoważnieniem stosuje się
    przepisy dotyczące terminu i sposobu spełnienia obowiązku wydania
    świadectwa, odnoszące się do pracownika.
    Jeżeli wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca nie później niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób, np. przez
    posłańca. Pracodawca może porozumieć się z pracownikiem np. telefonicznie i
    uzgodnić z nim najbardziej dogodny dla niego termin i sposób dostarczenia
    świadectwa pracy.
    Ponieważ nieterminowe wydanie świadectwa pracy może stanowić dla pracownika
    podstawę roszczeń odszkodowawczych, pracodawca powinien dysponować dowodem
    doręczenia świadectwa. W razie sporu ciężar udowodnienia, że wydanie
    świadectwa pracy nastąpiło bez nieuzasadnionej zwłoki (tj. w terminie
    możliwie najkrótszym), obciąża pracodawcę.
    Jeżeli - mimo dołożenia wymaganej staranności przez pracodawcę - nie mogło
    dojść do przesłania świadectwa pracy lub jego doręczenia, pracodawca
    powinien złożyć je do akt osobowych pracownika, aby w każdej chwili było
    możliwe jego wydanie do rąk pracownika lub doręczenie w inny sposób,
    niezwłocznie po wskazaniu aktualnego adresu pracownika, pod który
    świadectwo ma być przesłane.

    --
    Herbi
    17-10-2006 12:03:12