PracaGrupypl.praca.dyskusjeSkad sie biora niskie zarobki w Polsce... › Re: Skad sie biora niskie zarobki w Polsce...
    From: k...@v...pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Skad sie biora niskie zarobki w Polsce...
    Date: 24 Jul 2004 15:35:06 +0200

    > Bardziej z hobbystycznej niż profesjonalnej ciekawości chciałbym
    > niniejszym wywołać dyskusję na powyższy temat.
    > Interesuje mnie, jaka jest Waszym zdaniem przyczyna tego, że w Polsce
    > (ale oczywiście nie tylko) zarobki są znacząco niższe niż w takich
    > krajach, jak Niemcy, Francja, itd.
    >
    > Oczywiście mam swój pogląd na ten temat, i z chęcią się nim podzielę,
    > ale ciekawy jestem, czy zastanawialiście się nad tym, i czy interesuje
    > Was udział w takiej dyskusji. Wszystkich chętnych zapraszam.
    >

    > Wieslaw Bicz

> [...]
    Chyba zajęcie się tylko samą wysokością zarobków w Polsce i porwnywanie ich do
    innych krajów nie jest najlepszym pomysłem. Bardziej odpowiednie byłoby
    porównywanie siły nabywczej. Nie można porównać w sposób prosty naszych pensji
    z Niemcami. Bo tam są inne ceny. A jakby ktoś chciał je porównać np. do Anglii
    to okaże się że jest tam dla nas bardzo drogo. Ale dla angoli już nie jest tak
    drogo. Za to przy porównaniu z jakimś afrykańskim krajem okaże się że jesteśmy
    krezusami. Według mnie stan naszych kieszeni odzwierciedla stan gospodarki.
    Mamy niska wydajność pracy. Nie wynika ona z naszego lenistwa tylko z innych
    uwarunkowań. U nas jeszcze bardzo dużo pracy wykonuje się przy użyciu
    najprostrzych narzędzi. Trochę zaczeło się już zmieniać. Widać to po tym że
    podobno istnieje niewielki wzrost gospodarczy, nie towarzyszy jednak temy
    proporcjonalny wzrost zatrudnienia. Taka sytuacja świadczy o tym że zaczynamy
    sie mechanizować. Załóżmy taką sytuacje. Jest firma produkująca pierogi.
    Pensja pani je robiącej nie wynika z żadnych uregulowań, tylko z ilości
    wyprodukowanych przez nią pierogów. Ma płacone jakąś kwote od sztuki. Tak jest
    wszędzie na stanowiskach robotniczych. A świat składa się przede wszystkim z
    robotników. Ostateczą cenę pieroga ustala nie szef firmy tylko rynek. Jeśli
    szef kupi maszynę zastępującą 9 osób, to osoba zatrudniona przy jej obsłudze
    nie zarobi 9 razy więcej tylko 3 razy więcej niż ręczna sklejaczka pierogów.
    Będzie to i tak dwa razy mniej niż w Niemczech. Ale i pierogi w Niemczech sa
    droższe niż u nas. Okaże się że w przypadku niewolniczego wykorzystania
    maszyny ZUS wcale nie jest tak strasznie wysoki. Bo zamiast obciążać
    miesięczną produkcję kwotom 4500 zł obciąża ja na 1500zł. Jednak pozostanie
    problem 9 niepotrzebnych osób. Zasilą one niezliczoną rzesze bezrobotnych.
    Mając niewielką ilośc pieniędzy skutecznie ograniczą możliwość podniesienia
    ceny tego co do niedawna robiły. Konkurencja wymusi obniżenie ceny wyrobu. To
    będzie skutkowało jeśli nie obniżeniem pensji operatorów maszyn to
    przynajmniej ich zamrożeniem. Jakby nie patrzeć dupa zawsze z tyłu. Według
    mnie istnieje jeszcze jedna bariera uniemożliwiająca podniesienie zarobków.
    Załóżmy że wchodzi przepis zabraniający płacić za pracę mniej niż 2000zł i nie
    towarzyszy temu proporcjonalny wzrost cen. Bo jeśli ceny miały by
    proporcjonalnie wzrosnąć to taki manewr byłby głupi. Oszaleli z nadmiaru kasy
    rodacy rzucili by się na sklepy i zaczeli kupować zagraniczne telewizory,
    ciuchy i samochody. Taki manewr odpompował by z Polski wymienialną złotówkę.
    Byłoby jeszcze gorzej. Cały czas dupa z tyłu. Tomek