PracaGrupypl.praca.dyskusjeRozmowa na Poczcie Polskiej › Re: Rozmowa na Poczcie Polskiej
  • Data: 2005-03-28 13:40:43
    Temat: Re: Rozmowa na Poczcie Polskiej
    Od: Ziemek Borowski <z...@Z...Waw.PL> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Przewłocki na pl.praca.dyskusje:

    > Czy Poczta Polska może być, czy szukać jeszcze?
    > Kryteria? Firma (lub instytucja) działająca na rynku handlowym lub
    > usługowym, pobierająca opłaty za towary lub usługi posiadająca zaplecze
    > finansowe zapewnione przez państwo. Wysokość tych finansów nie jest
    > zależna od wyników finansowych firmy lub instytucji.

    Czekaj: czy spółka prawa handlowego (np. akcyjna) której jedynym
    udziałowcem jest Skarb Państwa łapie się w tę definicję? Jak dla mnie
    tak.
    I w drugą stronę: Poczta Polska nie ma obecnie specjalnej możliwości bycia
    dokapitalizowaną inaczej niż przez standardwoe metody pomocy publicznej
    (co jest mocno punktowane przez Komisję Europejską).

    > Firma prywatna różni się tym od państwowej, że może zbankrutować.

    Akurat sporo przedsiębiorstw państwowych zostało sprywatyzowanych drogą
    upadłości (firm nie, bo często jedyne co było wartościowe w majątku
    upadłego to była właśnie firma i inne prawa do znaków towarowych).

    Problem prywatny <-> państwowy polega raczej na skłonności do kultywacji
    monpoli (choć akurat monopol pocztowy powoli traci rację bytu, zwłaszcza
    wobec utraty rynku przesyłek ekspersowych) czy relatywnie świadomego
    ulegania naciskom "grup pracowniczych".