PracaGrupypl.praca.dyskusjeRozmowa na Poczcie Polskiej › Re: Rozmowa na Poczcie Polskiej
  • Data: 2005-03-27 16:08:09
    Temat: Re: Rozmowa na Poczcie Polskiej
    Od: "Jotte" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:d24huq$sie$1@news.onet.pl Piotr Przewłocki

    > Spodziewałaś się czegoś innego po państwowej firmie, gdzie wciąż panuje
    > przeświadczenie "czy się stoi, czy się leży 1500 się należy"?
    > Może kiedyś sprywatyzują tego kolosa na glinianych nogach. Ja pewnie
    > tego nie dożyję (mam 29 lat), ale może moje dzieci.
    A po co to prywatyzować?
    Wielu grupowiczów (choć z pewnością internauci nie są dla ogółu
    społeczeństwa grupą reprezentatywną w rozumieniu badań statystycznych)
    prezentuje naiwniutki podział na firmy państwowe, które są "be", i prywatne,
    które są, że "ho ho ho...".
    To dziecinny sposób postrzegania.
    Szczególnie charakterystyczny jest brak umiejętności zdefiniowania co to
    jest firma państwowa. Czy to firma:
    - w której właścicielem całości majątku jest państwo
    - w której właścicielem większości majątku jest państwo
    - firma, która korzysta z dotacji przyznawanych z budżetu państwa
    - inne kombinacje, inne rozwiązania?
    Osobiście uważam, że państwo jako instytucja, jest (może być) właścicielem
    jakiejś firmy na warunkach identycznych z dostępnymi innym podmiotom. Któż
    zabroni prywatnej firmie kupić, utworzyć, a więc posiadać i prowadzić inna
    firmę?
    Rozumiem, że wielu ludzi burzy się na myśl, że państwo korzysta do tego celu
    z funduszy pozyskiwanych w drodze siłowego zaboru mienia obywateli (zwanych
    na tę okolicznośc podatnikami), a który to proceder zwany jest płaceniem
    podatków.
    Jest w tym sporo racji, choć z pewnością nie 100 i nie 90%.
    No, ale już nie nie truję więcej i wracam do pytania, którym rozpocząłem ten
    post.
    Po co prywatyzować?
    Nie lepiej na rozsądnych warunkach otworzyć drogę konkurencji?
    Monopol jest deprawujący dla _każdego_ rodzaju działalności (vide MS ;)),
    zaś konkurencja rodzi potrzebę bezustannego rozwoju i poszukiwania nowych
    rozwiązań.

    Jotte