PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozliczenie przez DG

  • 1. Data: 2008-01-31 19:12:08
    Temat: Rozliczenie przez DG
    Od: ToMac <b...@m...pl>

    Witam,

    Jestem zatrudniony na umowe o prace na czas nieokreslony, ale mysle nad
    zalozeniem firmy i zapronowanie pracodawcy rozliczanie sie przez nia.
    Zalozmy, ze zarabiam 3000 tys zl. na reke, brutto bedzie to 4250zl, a
    calkowity koszt pracodawcy wyniesie 5040zl.
    Chcialbym zaproponowac pracodawcy, aby nadal co miesiac wydawal na mnie
    5000zl, ale w rozliczeniu przez moja firme.
    I teraz caly moj problem sprowadza sie do faktu, ze nie mam pojecia ile z
    tych 5000zl byloby rzeczywiscie dla mnie?
    Pytania pomocnicze:
    1. Czy faktury bede wystawial na 5000zl+vat czy na 4100+vat, co w sumie da
    te 5000zl? Po prostu chodzi mi o to czy w pierwszym przypadku pracodawca
    ten vat moze sobie jakos "spozytkowac" i nie byc stratnym.
    2. Jezeli jestem jedyna osoba w firmie zatrudniona na umowe o prace (sa
    jeszcze dwie inne na umowe-zlecenie) to czy pracodawca ma z tego tytulu
    jakies ulgi?

    --
    Tomek

  • 2. Data: 2008-01-31 19:34:31
    Temat: Re: Rozliczenie przez DG
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-01-31, ToMac <b...@m...pl> wrote:

> [...]
    > I teraz caly moj problem sprowadza sie do faktu, ze nie mam pojecia ile z
    > tych 5000zl byloby rzeczywiscie dla mnie?

    Masz do opłacenia podatek dochodowy (przeważnie 19%) oraz ZUS.
    ZUSu masz do zapłacenia (w chwili obecnej) min.:
    - 547,77 (składka społeczna, wrzucana 'w koszty' OIDP)
    - 195,15 (składka zdrowotna, stanowiąca 9% podstawy - do odliczenia 168.04)
    - 39,74 (fundusz pracy)

    Obliczenia (na szybko) do podatku:
    (5000 - 547.77) * 0.19 - 168.04 = 678 zł

    Czyli od 5000 musisz odjąć ok. 1460 zł. Do tego musisz oczywiście albo
    znać się na księgowości, albo ją komuś zlecić (ok. 100-150 zł), pogodzić
    się z brakiem przywilejów (brak urlopów). Na rękę zostaje Ci 3520 zł
    bez kombinowania. Kombinując *możesz* tą kwotę oczywiście zwiększyć,
    ale możesz równie dobrze się w ten sposób pogrzebać.

    > Pytania pomocnicze:
    > 1. Czy faktury bede wystawial na 5000zl+vat czy na 4100+vat, co w sumie da
    > te 5000zl?

    Dla firm, które są płatnikami VAT - ten podatek jest przezroczysty.

    > Po prostu chodzi mi o to czy w pierwszym przypadku pracodawca
    > ten vat moze sobie jakos "spozytkowac" i nie byc stratnym.

    Może.

    > 2. Jezeli jestem jedyna osoba w firmie zatrudniona na umowe o prace (sa
    > jeszcze dwie inne na umowe-zlecenie) to czy pracodawca ma z tego tytulu
    > jakies ulgi?

    ZTCW to nie, chyba że zachodzi jakiś szczególny przypadek.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-01-31 20:35:28
    Od: "andrzej" <u...@o...eu>

    > pogodzić
    > się z brakiem przywilejów (brak urlopów).

    Jest jakiś zakaz w kodeksie cywilnym i nie można uzgodnionych warunków
    współpracy wpisać do umowy?

    --
    andrzej

  • 4. Data: 2008-01-31 21:37:18
    Od: tw <t...@g...com>

    W dniu 31.01.2008 20:34, Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > Może.

    > ZTCW to nie, chyba że zachodzi jakiś szczególny przypadek.

    Na rękę średnio będzie trochę mniej, gdyż autor wątku wpadnie w 2 próg
    podatkowy. Nie może wybrać liniowego 19%, gdyż będzie świadczył usługi
    dla niedawnego pracodawcy.

  • 5. Data: 2008-01-31 21:45:07
    Od: "Jackare" <jacek.leszczuk_WYCIĄĆ...@i...pl_wyciąć>

    Użytkownik "ToMac" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2. Jezeli jestem jedyna osoba w firmie zatrudniona na umowe o prace (sa
    > jeszcze dwie inne na umowe-zlecenie) to czy pracodawca ma z tego tytulu

    1. 5 tys powinienes podac netto. Vat jest dla pracodawcy przezroczysty. Nie
    są to jego pieniądze a tylko przepływ finansowy. Co wyda to odliczy.
    2. Jeżeli w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziłes DG to na podstawie nowej
    ustawy będziesz przez 24 miesiące płacić obniżoną do 30% stawkę ZUS czyli na
    styczeń 2008 było to chyba 283 zł łacznie za wszystkie składki
    3. Zaliczkę na PIT w wys 19% - jeżeli dobrze pokombinujesz - możesz przez
    jakiś czas nie płacić
    4. Możesz sobie odliczać koszty: komórkę, samochód jakieś osobiste wydatki
    typu komputer aparat fotograficzny

    Zagrożenie: jeżeli w trakcie ewentualnejh kontroli US stwierdzi że to
    samozatrudnienie w rozumieniu ustawy, to masz przekichane.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2008-01-31 21:53:26
    Od: ToMac <b...@m...pl>

    Dnia 31-01-2008 o 22:37:18 tw <t...@g...com> napisał(a):

    > Na rękę średnio będzie trochę mniej, gdyż autor wątku wpadnie w 2 próg
    > podatkowy. Nie może wybrać liniowego 19%, gdyż będzie świadczył usługi
    > dla niedawnego pracodawcy.

    Jeszcze dodam, ze nie zazmierzam swiadczyc uslug tylko dla pracodawcy, ale
    takze dla paru innych klientow z ktorymi teraz rozliczam sie
    umowa-zlecenie. Jednak ewentualna firma bylaby zakladana glownie przez
    wzglad na pracodawce, wiec zewezilem opis do tej kwestii.

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2008-01-31 23:12:26
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2008-01-31 22:45 [Jackare] napisał(a):
> [...]
    > ZUS czyli na styczeń 2008 było to chyba 283 zł łacznie za wszystkie składki
    > 3. Zaliczkę na PIT w wys 19% - jeżeli dobrze pokombinujesz - możesz

    Nie będzie. Świadcząc usługi byłemu pracodawcy nie ma prawa do podatku
    liniowego i ulgi ZUS.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 8. Data: 2008-02-01 00:05:29
    Od: none <""marek.jazdzyk\"@(none)gmail.com">

    Pe.Ka pisze:

    > Nie będzie. Świadcząc usługi byłemu pracodawcy nie ma prawa do podatku
    > liniowego i ulgi ZUS.

    Pozatym kto mu broni zalozyc dodatkowo DG i swiadczyc uslugi dla innych.
    Wedlug mnie 3 netto to za mala kwota aby rezygnowac z umowy stalej.
    Zbyt maly zysk po przejsciu na DN.
    Jak zalozysz DN to doplacisz jedynie zdrowotne dodajac sobie wszelakei
    przywileje zwiazane z dzialalnoscia.

  • 9. Data: 2008-02-01 08:10:09
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-01-31, andrzej <u...@o...eu> wrote:

    [...]

    > Jest jakiś zakaz w kodeksie cywilnym i nie można uzgodnionych warunków
    > współpracy wpisać do umowy?

    Oczywiście, że nie. Ale odpowiednio czepliwy urząd może przy pewnych
    konstrukcjach umów stwierdzić, że to jest umowa o pracę i doliczy ZUS,
    zaległe składki itp. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2008-02-01 08:13:21
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-01-31, Jackare <jacek.leszczuk_WYCIĽĆ...@i...pl_wycišć> wrote:

    [...]

    > 2. Jeżeli w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziłes DG to na podstawie nowej
    > ustawy będziesz przez 24 miesiące płacić obniżoną do 30% stawkę ZUS czyli na
    > styczeń 2008 było to chyba 283 zł łacznie za wszystkie składki

    Właśnie nie będzie mógł. Jak świadczysz usługi dla byłego pracodawcy,
    to nie możesz ani wziąć liniówki, ani ulgowego ZUSu. Stąd liczyłem
    koszty zwykłego ZUSu.

    > 3. Zaliczkę na PIT w wys 19% - jeżeli dobrze pokombinujesz - możesz przez
    > jakiś czas nie płacić

    Kombinować można, ale trzeba się na tym znać.

    > 4. Możesz sobie odliczać koszty: komórkę, samochód jakieś osobiste wydatki
    > typu komputer aparat fotograficzny

    O ile wyjaśnisz w razie kontroli dlaczego to było na firmę. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl