PracaGrupypl.praca.dyskusje › Renta rodzinna i umowa o dzielo

  • 1. Data: 2005-12-01 13:59:07
    Temat: Renta rodzinna i umowa o dzielo
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Szukam na stronach ZUSu ale pisza tam tylko o sytuacjach gdy sie podejmie
    prace...

    A przeciez umowa o dzielo to nie podjecie pracy. Przynajmniej tak to
    rozumiem wg prawa.
    Chodzi o to ze mam rente rodzinna, ktorej wysokosc jest zmniejszana jesli
    sie zarabia wiecej niz okreslona kwota.
    Pracuje normalnie na etat i moje wynagrodzenie tej kwoty nie przekracza.
    Ale mam tez umowe o dzielo teraz jednorazowo i razem to juz haczy o te
    limity okreslone dla rent.

    Wiec umowa o dzielo zalicza sie do tego czy nie? I czy ZUS to jakos
    sprawdza? :)

    --
    Kapsel
    kapsel(malpka)op.pl

  • 2. Data: 2005-12-01 14:02:14
    Temat: Re: Renta rodzinna i umowa o dzielo
    Od: Emi <e...@c...pl>

    Kapsel napisał(a):

    > Wiec umowa o dzielo zalicza sie do tego czy nie? I czy ZUS to jakos
    > sprawdza? :)

    z umowy zlecenia również rozliczasz się w picie, więc "zalicza się"

    --
    E_m_i_

    "Ci co poznali mrok, światło kochają,
    Oczekują świtu, nocy się lękając" D.R.Koontz

  • 3. Data: 2005-12-01 20:04:52
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    umowa o dzieło, jeżeli jest w innej firmie niż pracodawca, to nie
    powinna wpływać na wstrzymanie renty (lub zmniejszanie). Najlepiej
    jednak jeszcże przed podpisaniem umowy o dzieło zapytać o to w ZUS, od
    tego są tam stanowiska w tzw. "informacji emerytalno-rentowej".
    Umowa zlecenie będzie doliczana do przychodu.

    wa

  • 4. Data: 2005-12-02 08:50:31
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Thu, 01 Dec 2005 15:02:14 +0100, na pl.praca.dyskusje, Emi napisał(a):

    > z umowy zlecenia również rozliczasz się w picie, więc "zalicza się"

    Umowa jest o dzielo, wiec mniemam ze skoro nazywa sie inaczej, to rowniez i
    inne zasady wobec niej obowiazuja :) Tylko nie wiem jakie.

    --
    Kapsel
    kapsel(malpka)op.pl

  • 5. Data: 2005-12-02 08:51:00
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Thu, 1 Dec 2005 21:04:52 +0100, na pl.praca.dyskusje, wektor napisał(a):

> [...]
    > tego są tam stanowiska w tzw. "informacji emerytalno-rentowej".
    > Umowa zlecenie będzie doliczana do przychodu.

    OK, czyli trzeba wiec jechac do ZUSu i swoje odstac :]

    --
    Kapsel
    kapsel(malpka)op.pl

  • 6. Data: 2005-12-02 09:54:28
    Od: Emi <e...@c...pl>

    Kapsel napisał(a):

    > Umowa jest o dzielo, wiec mniemam ze skoro nazywa sie inaczej, to rowniez i
    > inne zasady wobec niej obowiazuja :) Tylko nie wiem jakie.

    no tak, ale bierzesz za to pieniądze??

    sa one opodatkowane??

    jeżeli tak, to musisz się z tego rozliczyć...

    zresztą, co roku dostajesz wydruk o tym, jakie dochodzy uzyskałeś w
    danym miejscu pracy w ubiegłym roku (kopia) zaś oryginał wędruje do US

  • 7. Data: 2005-12-02 22:25:08
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Zawsze uważam, że najlepiej zasięgać informacji u źródła, dlatego
    doradzam przede wszystkim kontakt z ZUS. Skoro to dla Ciebie takie
    uciążliwe, to proponuję zapoznanie się z informacjami na stronie:
    http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm

    Znajduje się tam taki akapit:

    "Do przychodów mających wpływ na zawieszanie prawa do świadczeń
    emerytalno-rentowych NIE wlicza się natomiast przychodów uzyskiwanych
    z tytułu wykonywania pracy zarobkowej nie objętej obowiązkowymi
    ubezpieczeniami społecznymi.
    Przychody nieobjęte obowiązkiem ubezpieczenia społecznego, a tym samym
    nie uwzględniane przy ustalaniu przychodu wpływającego na zawieszenie
    lub zmniejszenie świadczeń, to np. uzyskiwane z tytułu:

    darowizn i zapomóg,
    umowy o dzieło, praw autorskich i patentowych,
    wynajmu lub dzierżawy nieruchomości albo lokali, chyba że wynajem lub
    dzierżawa stanowią przedmiot działalności gospodarczej."

    Wynika z niego, że przychodu z umowy o dzieło nie wlicza się do
    przychodu, od którego zależy zawieszanie lub zmniejszanie renty.

    wa

  • 8. Data: 2005-12-03 06:54:46
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 02 Dec 2005 10:54:28 +0100, na pl.praca.dyskusje, Emi napisał(a):

    > no tak, ale bierzesz za to pieniądze??
    > sa one opodatkowane??
    > jeżeli tak, to musisz się z tego rozliczyć...

    No tak, ale wlasnie mialem pewne watpliwosci i ktos wyzej wykazal moja
    nieumiejetnosc przeszukiwania stron ZUSu i wyglada, ze umowa o dzielo
    jednak jest traktowana nieco inaczej :)

    --
    Kapsel
    kapsel(malpka)op.pl

  • 9. Data: 2005-12-03 06:57:04
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 2 Dec 2005 23:25:08 +0100, na pl.praca.dyskusje, wektor napisał(a):

> [...]

    > Wynika z niego, że przychodu z umowy o dzieło nie wlicza się do
    > przychodu, od którego zależy zawieszanie lub zmniejszanie renty.

    Oj, dalem ciala :(
    Siedzialem na strona ZUSu dobre pol godziny i nic nie wyczytalem, byc moze
    nie zauwazylem, albo jakos.
    Tym bardziej serdeczne podziekowania naleza sie Tobie, ze oszczedziles mi
    wycieczki do ZUSu i kolejek z gazeta :))

    A tym lepszy mam humor ze wlasnie z 1 zrobily mi sie 4 umowy o dzielo i
    mialem pewne obawy jak to bedzie uwzglednione. Az sobie zjem czekolade,
    taki zadowolony jestem =)

    Dzieki za pomoc!

    --
    Kapsel