PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie do grupowiczow - zakladanie firmy... › Re: Pytanie do grupowiczow - zakladanie firmy...
    From: "Inzynier" <i...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Pytanie do grupowiczow - zakladanie firmy...
    Date: Fri, 26 Sep 2003 13:08:26 +0200

    Użytkownik "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bl0u09$910$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > na to nie ma rady, bedziesz bulil kase i tyle, niezaleznie czy zysk bedzie
    ______________

    Gwoli scisłosci :
    Bedziesz placil skladki ZUS na poczet :
    - panstwowej opieki szpitalnej, pogotowia ratunkowego, refundacji leków itp
    (zapewne korzystales i bedziesz korzystal)
    - czesci swojej przyszlej emerytury (w wieku 65 lat ok. 360 zl miesiecznie
    jak na dzis)
    - ewentualnej swojej renty w razie trwalej lub czasowej utraty zdrowia -
    (odpukac ...)
    - ewentualnego swojego zasilku dla bezrobotnych (odpukac ...)
    - ewentualnych zasilkow rodzinnych
    - zasilku pogrzebowego (niestety, bedzie to konieczny wydatek, a ZUS zwroci
    ok 2000-4000 tys)
    - ewentualnych powyzszych swiadczen dla wspolmalzonka i dzieci (partnera ?)

    ... a takze czesci powyzszych swiadczen dla ludzi ze starego systemu, pewnie
    gdzies az do 2020 r - kosztuje to pewnie po jakies 100 zl m-cznie.

    Za wszystkie powyzsze przyjemnosci zaplacisz ok. 650 zl miesiecznie.
    Notabene te same pieniadze, tylko znacznie wieksze placi sie pracujac na
    etacie. Jak widac korzysci jest calkiem sporo, z wiekszosci skorzystasz
    wczesniej czy pozniej. Twierdzenie, ze sam lepiej zarzadzalbys swoimi
    pieniedzmi jest prawdziwe o tyle, o ile bedziesz mial na to czas i
    pieniadze. Aby dobrze zainwestowac (powiedzmy powyzej 7-8% rocznie) trzeba
    naprawde umiec to robic i najlepiej miec na to wolne minimum 100.000 aby
    prowizje nie zjadaly kapitalu.

    Jesli chodzi o pozostale oplaty to :
    - zwiekszony podatek od nieruchomosci, jesli przeznaczysz czesc mieszkania
    lub domu na firme (rzedu 5..15 zl/m2 rocznie, chyba, ze nikomu tego nie
    zglosisz, a i nikt o to nie zapyta)
    - podatek od srodkow transportu (o ile zarejestrujesz osobowy samochod jako
    ciezarowy- dodatkowo ok 100-200 zl / rok)
    - podatek VAT (ale klienci raczej go pokryja bez problemow, jesli wystawisz
    fakture)

    Powyzsze koszty sa raczej nie do unikniecia. Pytanie, czy sam bedziesz
    prowadzil obsluge prawno-ksiegowa. Przy 2-3 zleceniach w m-cu wystarcza na
    to 3-5 godzin + wizyta na poczcie lub w urzedzie, ale najpierw trzeba
    poswiecic kilka dni na zapozanie sie z przepisami.

    A jakie korzysci :
    - podatek liniowy 19%, zamiast 30 czy 40%. W skali roku to moze byc naprawde
    duzo.
    - mozliwosc odliczenia VAT
    - mozliwosc obnizenia podatkow wynikajaca z dzielenia kosztow: paliwo,
    telefon, internet, materialy biurowe

    W normalnych warunkach korzysci z DG przewyzszaja ponoszone koszty
    obligatoryjne.
    A dla tych , co uwazaja, ze najtaniej jest nie placic nic nikomu za nic, mam
    rade - jeszcze taniej nie pracowac i nie kupowac. Ale to juz calkiem
    humorystycznie.

    Pozdrawiam i zycze powodzenia.