PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie do grupowiczow - zakladanie firmy...

  • 1. Data: 2003-09-25 12:49:30
    Temat: Pytanie do grupowiczow - zakladanie firmy...
    Od: "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam problem i pomyslalem, ze tutaj znajde zarowno praktykow jak i teoretykow
    tematu.
    W czym rzecz? Swiadcze uslugi graficzne (freelancer) dla wydawnictw na
    zasadzie umowy zlecenia itp. W tym momencie chcialbym sformalizowac
    dzialanie ze wzgledu na porozumienie z druga osoba podobnie pracujaca.
    Stanelismy przed dylematem czy zakladac firme czy tez dalej po partyzancku
    dzialac bez swiadczen i bez sformalizowania naszej dzialalnosci... Jednak...
    Okazalo sie, ze chcac troche bardziej sie rozwinac (lokal, sprzet i inne
    dobra pomagajace w pracy) dobrze by bylo brac na wszystko rachunek i
    odliczac sobie VAT. Przyznam, ze jestem noga w tych sprawach i szukam
    informacji na sieci jaka forma bylaby najkorzystniejsza w tym ukladzie i czy
    jest jakas mozliwosc zmniejszenia kosztu - chodzi konkretnie o ZUS (np. czy
    mozna czasowo zawieszac placenie skladek bez jakis konsekwencji takiej
    decyzji)?
    Co o tym sadzicie? Co byscie zrobili na moim miejscu w tym temacie?

    Pozdrawiam
    Daniel

  • 2. Data: 2003-09-25 13:40:53
    Temat: Re: Pytanie do grupowiczow - zakladanie firmy...
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    Daniel Biernacki <d...@p...onet.pl> wrote:
    > Co o tym sadzicie? Co byscie zrobili na moim miejscu w tym temacie?

    W obecnej sytuacji? Zastanowili się nad zarejestrowaniem firmy
    zagranicą :)

    --
    FYI: "Ja jestem osłem i Ty jesteś osłem" -- Anthony de Mello
    A tak poza tym to dziś jest mój 10433 dzień życia, sprawność

  • 3. Data: 2003-09-25 14:01:30
    Od: "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl>

    W obecnej sytuacji? Zastanowili się nad zarejestrowaniem firmy
    > zagranicą :)

    hi hi hi - ale za ktora granica???

    Powaznie. Ludzie pomocy. Laze po internecie ale informacje, ktore odnajduje
    sa dosyc lakoniczne. Powiedzcie mi jakie koszty wiaza sie z zarejstrowaniem
    firmy i jak je zminimalizowac, zeby na samym poczatku nie placic jak za woly
    urzednikom... Ile czasu to moze zajac i jaka forme dzialalnosci wybrac, zeby
    bylo jak najmniej klopotow....

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-09-25 21:32:31
    Od: "card []" <c...@t...fr.pl>

    Użytkownik "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bkusj2$7km$1@nemesis.news.tpi.pl...

    [ogolnie duzo pisania :)]

    > firmy i jak je zminimalizowac, zeby na samym poczatku nie placic jak za
    woly
    > urzednikom...

    na to nie ma rady, bedziesz bulil kase i tyle, niezaleznie czy zysk bedzie
    czy nie (jesli dobrze rozumuje Twoje zamiary)

    --
    C[]

  • 5. Data: 2003-09-26 08:37:33
    Od: "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl>

    na to nie ma rady, bedziesz bulil kase i tyle, niezaleznie czy zysk bedzie
    > czy nie (jesli dobrze rozumuje Twoje zamiary)

    :(
    smutek mnie ogarnia...........

  • 6. Data: 2003-09-26 10:17:39
    Od: "card []" <c...@t...fr.pl>

    In Daniel Biernacki <d...@p...onet.pl> typed:

    > na to nie ma rady, bedziesz bulil kase i tyle, niezaleznie czy zysk bedzie
    >>
    > :(
    > smutek mnie ogarnia...........

    niestety nie tylko Ciebie, ucisk fiskalny w naszym kraju powoduje, ze bardzo
    duzo osob rezyguje z zalozenia wlasnej firmy (znam przypadki) -> jesli ktos
    zarobi 1,2 tys zl (mowimy o calosci) a musi oplacic 700 zl ZUS to woli
    pracowac na czarno niz glodowac za 500 miesiecznie

    --
    C[]

  • 7. Data: 2003-09-26 10:23:30
    Od: "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > zarobi 1,2 tys zl (mowimy o calosci) a musi oplacic 700 zl ZUS to woli
    > pracowac na czarno niz glodowac za 500 miesiecznie

    W moim przypadku jest podobnie - tylko, ze zarabiam o wiele wiecej...
    Myslalem zeby dalej robic to co robie ale jako firma - niestety - koszty
    stale na urzednikow i watpliwa emeryture w ZUSie mnie powalaja... Pewnie
    dalej zostane w tym ukladzie...
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-09-26 11:08:26
    Od: "Inzynier" <i...@o...pl>

    Użytkownik "Daniel Biernacki" <d...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bl0u09$910$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > na to nie ma rady, bedziesz bulil kase i tyle, niezaleznie czy zysk bedzie
    ______________

    Gwoli scisłosci :
    Bedziesz placil skladki ZUS na poczet :
    - panstwowej opieki szpitalnej, pogotowia ratunkowego, refundacji leków itp
    (zapewne korzystales i bedziesz korzystal)
    - czesci swojej przyszlej emerytury (w wieku 65 lat ok. 360 zl miesiecznie
    jak na dzis)
    - ewentualnej swojej renty w razie trwalej lub czasowej utraty zdrowia -
    (odpukac ...)
    - ewentualnego swojego zasilku dla bezrobotnych (odpukac ...)
    - ewentualnych zasilkow rodzinnych
    - zasilku pogrzebowego (niestety, bedzie to konieczny wydatek, a ZUS zwroci
    ok 2000-4000 tys)
    - ewentualnych powyzszych swiadczen dla wspolmalzonka i dzieci (partnera ?)

    ... a takze czesci powyzszych swiadczen dla ludzi ze starego systemu, pewnie
    gdzies az do 2020 r - kosztuje to pewnie po jakies 100 zl m-cznie.

    Za wszystkie powyzsze przyjemnosci zaplacisz ok. 650 zl miesiecznie.
    Notabene te same pieniadze, tylko znacznie wieksze placi sie pracujac na
    etacie. Jak widac korzysci jest calkiem sporo, z wiekszosci skorzystasz
    wczesniej czy pozniej. Twierdzenie, ze sam lepiej zarzadzalbys swoimi
    pieniedzmi jest prawdziwe o tyle, o ile bedziesz mial na to czas i
    pieniadze. Aby dobrze zainwestowac (powiedzmy powyzej 7-8% rocznie) trzeba
    naprawde umiec to robic i najlepiej miec na to wolne minimum 100.000 aby
    prowizje nie zjadaly kapitalu.

    Jesli chodzi o pozostale oplaty to :
    - zwiekszony podatek od nieruchomosci, jesli przeznaczysz czesc mieszkania
    lub domu na firme (rzedu 5..15 zl/m2 rocznie, chyba, ze nikomu tego nie
    zglosisz, a i nikt o to nie zapyta)
    - podatek od srodkow transportu (o ile zarejestrujesz osobowy samochod jako
    ciezarowy- dodatkowo ok 100-200 zl / rok)
    - podatek VAT (ale klienci raczej go pokryja bez problemow, jesli wystawisz
    fakture)

    Powyzsze koszty sa raczej nie do unikniecia. Pytanie, czy sam bedziesz
    prowadzil obsluge prawno-ksiegowa. Przy 2-3 zleceniach w m-cu wystarcza na
    to 3-5 godzin + wizyta na poczcie lub w urzedzie, ale najpierw trzeba
    poswiecic kilka dni na zapozanie sie z przepisami.

    A jakie korzysci :
    - podatek liniowy 19%, zamiast 30 czy 40%. W skali roku to moze byc naprawde
    duzo.
    - mozliwosc odliczenia VAT
    - mozliwosc obnizenia podatkow wynikajaca z dzielenia kosztow: paliwo,
    telefon, internet, materialy biurowe

    W normalnych warunkach korzysci z DG przewyzszaja ponoszone koszty
    obligatoryjne.
    A dla tych , co uwazaja, ze najtaniej jest nie placic nic nikomu za nic, mam
    rade - jeszcze taniej nie pracowac i nie kupowac. Ale to juz calkiem
    humorystycznie.

    Pozdrawiam i zycze powodzenia.

  • 9. Data: 2003-10-08 10:58:46
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > - ewentualnego swojego zasilku dla bezrobotnych (odpukac ...)

    Z tym gorzej, bo DG ma karencję (karę za aktywność).

> [...]
    > naprawde umiec to robic i najlepiej miec na to wolne minimum 100.000 aby

    650 x 12 x 40 = 312.000 zł; 312.000/20/12 = 1.3 tys. miesięcznie
    emerytury - licząc, że będzie ona pobierana przez dwadzieścia lat tj. do
    85 roku życia, co dla wielu osób jest założeniem czysto hipotetycznym.
    Zakładam zerowe oprocentowanie wpłacanych kwot, ewentualny uzysk z tego
    tytułu przeznaczyłbym na ubezpieczenie - trudno jest założyć, że nikomu
    nic się nigdy nie stanie.

    Przedpiszca założył, że zrezygnuje z "udogodnień" ZUSu w celu
    zwiększenia posiadanych środków - podejmie więc ryzyko, co jest
    immanentną cechą przedsiębiorcy.

    > W normalnych warunkach korzysci z DG przewyzszaja ponoszone koszty
    > obligatoryjne.

    Święte słowa - problem jednak w tym, jak definiuje się warunki normalne.

    > A dla tych , co uwazaja, ze najtaniej jest nie placic nic nikomu za nic, mam
    > rade - jeszcze taniej nie pracowac i nie kupowac. Ale to juz calkiem
    > humorystycznie.

    Rzecz w tym, że twój przedpiszca zauważył, chociaż wprost tego nie
    wyartykułował - że zastany stan spraw jest taki, że układ jako całość
    jest niestabilny - znaczy się występuje w nim degenerujące sprzężenie
    zwrotne, które powoduje wzrost bezrobotnych i próbę dobrania się do kasy
    tych, którym udało się dotychczas conieco zakumulować.
    Efekt może być taki, że układ jako całość ustabilizuje się na poziomie
    średnio niższym, czego byśmy sobie nie życzyli, bo nie jest celem życia
    wegetacja.

    Z pozdrowieniami:

    Catbert, również Inżynier-przedsię-podsię- i zasiębiorca;

    Firmę zakładać warto, po jak pójdzie dobrze, to będzie miodzik.

  • 10. Data: 2003-10-27 21:11:10
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 25 Sep 2003 16:01:30 +0200, "Daniel Biernacki"
    <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >urzednikom... Ile czasu to moze zajac i jaka forme dzialalnosci wybrac, zeby
    Mozecie sprobowac kupic lub zalozyc spolke z o.o.
    W tej formie jest duzo mozliwosci ucieczki od zusu, lub placenia zusu
    w mniejszej wysokosci. Tyle ze do zalozenia potrzeba formalnei 50.000
    zl, a do kupienia - no coz - w zaleznosci od oferty. Tyle ze jesli
    kupicie spolke z mniejszym kapitalem to do konca 2003 roku kapital ten
    nalezy podniesc do 25.000 zl.
    Dalej mozna robic rozne cuda o ktorych byla juz kiedys mowa tu lub na
    pl.biznes (google).

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl