PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przyczyny zwalniania pracownikow, inne podejscie >czesc (I)

  • 1. Data: 2004-03-13 10:16:50
    Temat: Przyczyny zwalniania pracownikow, inne podejscie >czesc (I)
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Drogi/a Adamie. Alicja

    Część 1.

    Zanim w ogóle przejdziemy do tego co trzeba zrobic, aby miec mozliwosc
    zatrudnienia należy się przyjrzeć, w czym leży problem w obecnej gospodarce.
    Przedstawiam ci na początek główną idee.

    Przykład A
    Niech będzie, że mamy jakąś gospodarkę, która nie kontaktuje się z innymi.
    W tej gospodarce mamy np. 10 firm. Firmy te wyprodukowały np. 10 000 szt.
    różnych towarów.
    Można wyliczyć, że średnie wydatki na jedną sztukę wynosiły np. 20 zł.
    Z powyższego wynika, że całkowite wydatki firm zamknęły się kwotą 200 000
    zł.

    Z definicji transakcji, która mówi, że jedna strona kupuje towar a druga
    sprzedaje i strona sprzedająca uzyskuje pieniężne

    wpływy a strona kupująca ponosi pieniężne wydatki wynika, że wpływy ze
    sprzedaży są równe wydatkom z tytułu zakupów.

    Tak więc można oznaczyć przez:
    - q - iczbę różnych towarów,
    - ksjc - średnie jednostkowe całkowite wydatki.
    Równanie wydatków zapisać można w postaci

    (1) ksjc*q

    Co się dzieje z wpływami ze sprzedaży. Otóż firmy chcą sprzedać całą swoją
    produkcje q.
    Ale nie chcą jej sprzedać po cenie ksjc, czyli po tyle ile wynosił ich koszt
    wyprodukowania.
    Firmy doliczają swój narzut, oznaczmy go n.
    Teraz ofertę sprzedaży wszystkich firm można zapisać iloczynem

    (2) (ksjc+n)*q

    Mamy wiec równość wydatków i wpływów (z definicji transakcji).
    Możemy teraz przyrównać równania (1) i (2)

    (3) (ksjc+n)*q= ksjc*q

    Widzimy, że lewa strona jest większa od prawej.
    Jedynym parametrem, który może się zmienić (zmniejszyć) po lewej stronie
    jest q, ksjc nie zmieni się, a n jest dodatnie.
    Te zmienione q oznaczmy qs, jest to sprzedana ilość towarów.

    Równanie (3) przybiera postać:

    (4) (ksjc+n)*qs= ksjc*q

    (5) qs= [ksjc/(ksjc+n)]*q
    Wróćmy teraz do naszego przykładu A.
    Wiemy, że
    q=10 000 szt.
    ksjc =20 zł.

    Teraz dowiadujemy się, że firmy ustaliły narzut 10%, czyli n=0,1*ksjc, czyli
    towary są sprzedawane drożej o 10%, niż

    poniesione wydatki na każdą sztukę towaru.
    Podstawiamy nasze dane do (5) równania.

    qs=[20 zł/(20+ 0,1*20)]*10 000 szt.
    qs=9090,909 szt.
    Stąd wynika, że wszystkie firmy sprzedadzą tylko 9090 szt. A w magazynach
    zostanie 910 szt.
    Teraz firmy mogą i podejmują decyzje, żeby ograniczyć produkcje. Tym samym
    część pracowników jest niepotrzebna i jest

    zwalniana.

    ------------------------
    Część 2.

    Tu przeciwnicy tego opisu podejmują próbę obrony i przedstawiają sytuacje
    inaczej.
    A tak.
    Firma i jej właściciel nie wydają wszystkich pieniędzy na produkcje.
    Firmy wydają na produkcje nie 200 000zł, ale np. 160 000 zł.
    A 40 000 zł jest transferowana dla właścicieli firm.
    Tak więc wydatki firm można zapisać

    (6) (ksjc+c)*q

    c - transfery firm dla właścicieli firm
    Oferta sprzedaży jest taka sama jak w równaniu (2) (ksjc+n)*q
    Przyrównajmy (2) i (6)

    (7) (ksjc+n)*q=(ksjc+c)*q
    Wyliczając sprzedane qs, zapisujemy

    (8) (ksjc+n)*qs=(ksjc+c)*q

    (9) qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q

    qs=q, dopóki n<c

    Dopóki narzut n na jednostkowe całkowite wydatki ksjc (bez transferów na
    rzecz włąscicieli c) będzie mniejszy od c, to całość

    produkcji może zostać sprzedana.

    Ale przecież istnieje w ekonomii zasada maksymalizacji zysków.
    Wiec właściciel firmy, którzy np. dopiero zaczyna działalność gospodarczą,
    wcale nie chcę ustalać ceny sprzedaży swoich

    towarów o tyle ile sam wydał c.
    Taki właściciel chcę coraz więcej zarabiać, chcę zwiększać swoją konsumpcje
    c.
    Przecież właściwie żaden z właścicieli nie chce stale tyle samo.
    Duzo chce mieć szanse zostania drugim Kulczykiem, drugim Gudzowatym.
    A taką będą mieli, jeśli będą zwiększać narzuty (zyski).
    Więc właściciele firm ustalają jednostkowe ceny sprzedaży z narzutem n
    większym od c.
    Wówczas ilość sprzedana towarów qs jest mniejsza od ilości wyprodukowanej q.
    Tak więc cała krytyka przeciwników mojego opisu legła w gruzach.

    Wracając do naszego przykładu A.
    Jeśli właściciele firm ustalą c=4 zł, to n ustalą większe od c, np. n=6 zł,
    10% narzutu na (ksjc+c), czyli mamy

    qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q
    qs=[(16 zł+4 zł)/(16+6)]*10 000 szt.
    qs= 9090,9(09)szt.

    Czyli jak poprzednio, przy 10% narzucie n, mamy 9090 szt. sprzedanych i 910
    szt. w magazynach, czyli firmy będą zmniejszać produkcje i zwalniać
    pracowników.

    -----------
    cdn...

    Klus

  • 2. Data: 2004-03-13 15:57:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    > Drogi/a Adamie. Alicja

    daj se siana.............

    a najlepiej weź się do jakiejś uczciwej pracy

  • 3. Data: 2004-03-13 22:40:04
    Od: Przemek Wrzesinski <p...@n...gazeta.pl>

    Jakiś czas temu, Marek Dyjor w wiadomosci
    <c2vb5d$jeh$1@nemesis.news.tpi.pl>
    w swoim donosie napisał(a):

    >a najlepiej weź się do jakiejś uczciwej pracy

    Przeciez napisal, ze uczciwie zyje ... na koszt podatnikow :->
    Chwycenie za przyslowiowa lopate pewnie pozbawia go czlowieczenstwa :>

    Przemek

  • 4. Data: 2004-03-13 23:30:00
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > wpływy a strona kupująca ponosi pieniężne wydatki wynika, że wpływy ze
    > sprzedaży są równe wydatkom z tytułu zakupów.

    zasadniczy blad - slyszales kiedys o akumulacji?
    A po ludzku - dlaczego zakladasz, ze firma ma wydac co do grosza caly utarg? A
    z czego ma finansowac naprawe maszyn? Remont pomieszczen? Zakup nowych maszyn,
    lepszych maszyn?

    reszta wywodu traci wartosc.

    pozdrawiam,

    glos

  • 5. Data: 2004-03-14 01:53:38
    Od: "interpio" <i...@f...polbox.pl>

> [...]
    utarg? A
    > z czego ma finansowac naprawe maszyn? Remont pomieszczen? Zakup nowych

    Remont, naprawa maszyn, pomieszczeń zakup lepszych maszyn to nie wydawanie
    utargu???
    Oprócz odkładania środków są jeszcze środki z pożyczek.
    To prawda, że układ jest uprosczony bo brakuje wpływu podatków, wpływu
    importu, konkurencji
    i setki innych elemetów ale przez to jest czytelny

  • 6. Data: 2004-03-14 16:05:40
    Od: "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com>

    "interpio" <i...@f...polbox.pl> wrote in message

> [...]

    A nie jest czasem tak, ze ten kto decyduje gdzie zainwestowac, zainwestuje
    tam gdzie bedzie mial najwieksze zyski...
    a tam gdzie moze zostac wpuszczony w kanal, to nie wlozy ani centa?

    ---

  • 7. Data: 2004-03-14 17:12:45
    Od: g...@p...onet.pl

    > Remont, naprawa maszyn, pomieszczeń zakup lepszych maszyn to nie wydawanie
    > utargu???

    zwroc uwage, ze w modelu klusa firmy PLANUJA wydac utarg co do grosza.

    Naprawy maja to do siebie, ze rzadko bywaja planowane i dlatego tworzy sie na
    nie w budzetach rezerwy celowe.

    Remonty - fakt - jako planowane, mozna je przewidziec.

    > Oprócz odkładania środków są jeszcze środki z pożyczek.

    przesledz najpierw model klusa, do ktorego sie odnosze - na tym etapie NIE
    przewiduje pozyczek.

    > To prawda, że układ jest uprosczony  bo brakuje wpływu podatków, wpływu
    > importu, konkurencji
    > i setki innych elemetów ale przez to jest czytelny

    model klusa w/w rowniez nie przewiduje -> WZGB :D

    pozdrawiam,

    glos

  • 8. Data: 2004-03-14 17:14:14
    Od: g...@p...onet.pl

> [...]
    > tam gdzie bedzie mial najwieksze zyski...
    > a tam gdzie moze zostac wpuszczony w kanal, to nie wlozy ani centa?

    przesledz najpierw model klusa (WZGB). Dowiesz sie wieeeeelu ciekawych rzeczy :D
    Na przyklad, ze wkrotce nie bedzie pieniadza, jako takiego :)

    pozdrawiam,

    glos

  • 9. Data: 2004-03-14 18:19:54
    Od: "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com>

    <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > przesledz najpierw model klusa (WZGB). Dowiesz sie wieeeeelu ciekawych
    rzeczy :D
    > Na przyklad, ze wkrotce nie bedzie pieniadza, jako takiego :)

    No to rzeczywiscie powinien poszukac sobie jakiegos hobby !

    ---

  • 10. Data: 2004-03-15 09:37:33
    Od: <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > daj se siana.............
    >
    > a najlepiej weź się do jakiejś uczciwej pracy

    Na poczatek zamienimy sie?

    Klus