PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przyczyny zwalniania pracownikow, inne podejscie >czesc (I)

  • 21. Data: 2004-03-24 01:05:22
    Temat: Re: Przyczyny zwalniania pracownikow, inne podejscie >czesc (I)
    Od: "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message
    news:c3p7f8$gvu$1@korweta.task.gda.pl...

    > Alez ilosc srodkow pienieznych w obiegu nei ma znaczenia,
    > licza sie tylko towary.

    Albo pieniadze ktore maja parytet w towarach lub zlocie !
    Tu jest napisane dlaczego tak jest:
    http://www.kapitalizm.republika.pl/kryzys.html

    > Czy zarabiasz tyle samo lub gora dwa, trzy razy wiecej
    > niz twoi pracownicy?

    A co to ma do rzeczy ? Sam na siebie zarobi i jeszcze mu zostanie!

    > Tym co nie maja zatrudneinia i tym co mimo, ze pracuja nie sa
    > w stanie sie utrzymac.

    To znaczy, ze nie ma wolnego rynku i dlatego tak jest !
    Poczytaj Mises'a, to jak na razie jedyna spojna teoria !
    http://www.mises.pl//images/swf/mises_banner468x60.s
    wf
    http://www.mises.pl

    > Jeszcze wiekszosc ludzi o tym nie wie, dowiedza sie po 1 maja,
    > jak pojda po zasilku.

    Oj... wiedza wiedza...

    ---

  • 22. Data: 2004-03-24 10:23:18
    Od: <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com> napisał w wiadomości

    > <k...@p...onet.pl> wrote in message
    > Albo pieniadze ktore maja parytet w towarach lub zlocie !
    > Tu jest napisane dlaczego tak jest:
    > http://www.kapitalizm.republika.pl/kryzys.html

    Slowa i slowa w tym tekscie.
    Zmierz sie z matematycznym opisem gospodarki.
    --------
    Część 1.

    Główna idea.

    Przykład A
    Niech będzie, że mamy jakąś gospodarkę, która nie kontaktuje się z innymi.
    W tej gospodarce mamy np. 10 firm. Firmy te wyprodukowały np. 10 000 szt.
    różnych towarów.
    Można wyliczyć, że średnie wydatki na jedną sztukę wynosiły np. 20 zł.
    Z powyższego wynika, że całkowite wydatki firm zamknęły się kwotą 200 000
    zł.

    Z definicji transakcji, która mówi, że jedna strona kupuje towar a druga
    sprzedaje i strona sprzedająca uzyskuje pieniężne wpływy a strona kupująca
    ponosi pieniężne wydatki wynika, że wpływy ze sprzedaży są równe wydatkom z
    tytułu zakupów.

    Tak więc można oznaczyć przez:
    - q - liczbę różnych towarów,
    - ksjc - średnie jednostkowe całkowite wydatki.
    Równanie wydatków zapisać można w postaci

    (1) ksjc*q

    Co się dzieje z wpływami ze sprzedaży. Otóż firmy chcą sprzedać całą swoją
    produkcje q.
    Ale nie chcą jej sprzedać po cenie ksjc, czyli po tyle ile wynosił ich koszt
    wyprodukowania.
    Firmy doliczają swój narzut, oznaczmy go n.
    Teraz ofertę sprzedaży wszystkich firm można zapisać iloczynem

    (2) (ksjc+n)*q

    Mamy wiec równość wydatków i wpływów (z definicji transakcji).
    Możemy teraz przyrównać równania (1) i (2)

    (3) (ksjc+n)*q= ksjc*q

    Widzimy, że lewa strona jest większa od prawej.
    Jedynym parametrem, który może się zmienić (zmniejszyć) po lewej stronie
    jest q, ksjc nie zmieni się, a n jest dodatnie.
    Te zmienione q oznaczmy qs, jest to sprzedana ilość towarów.

    Równanie (3) przybiera postać:

    (4) (ksjc+n)*qs= ksjc*q

    (5) qs= [ksjc/(ksjc+n)]*q
    Wróćmy teraz do naszego przykładu A.
    Wiemy, że
    q=10 000 szt.
    ksjc =20 zł.

    Teraz dowiadujemy się, że firmy ustaliły narzut 10%, czyli n=0,1*ksjc, czyli
    towary są sprzedawane drożej o 10%, niż poniesione wydatki na każdą sztukę
    towaru.
    Podstawiamy nasze dane do (5) równania.

    qs=[20 zł/(20+ 0,1*20)]*10 000 szt.
    qs=9090,909 szt.
    Stąd wynika, że wszystkie firmy sprzedadzą tylko 9090 szt. A w magazynach
    zostanie 910 szt.
    Teraz firmy mogą i podejmują decyzje, żeby ograniczyć produkcje. Tym samym
    część pracowników jest niepotrzebna i jest zwalniana.

    ------------------------
    Część 2.

    Tu przeciwnicy tego opisu podejmują próbę obrony i przedstawiają sytuacje
    inaczej.
    A tak.
    Firma i jej właściciel nie wydają wszystkich pieniędzy na produkcje.
    Firmy wydają na produkcje nie 200 000zł, ale np. 160 000 zł.
    A 40 000 zł jest transferowana dla właścicieli firm.
    Tak więc wydatki firm można zapisać

    (6) (ksjc+c)*q

    c - transfery firm dla właścicieli firm
    Oferta sprzedaży jest taka sama jak w równaniu (2) (ksjc+n)*q
    Przyrównajmy (2) i (6)

    (7) (ksjc+n)*q=(ksjc+c)*q
    Wyliczając sprzedane qs, zapisujemy

    (8) (ksjc+n)*qs=(ksjc+c)*q

    (9) qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q

    qs=q, dopóki n<c

    Dopóki narzut n na jednostkowe całkowite wydatki ksjc (bez transferów na
    rzecz włascicieli c) będzie mniejszy od c, to całość produkcji może zostać
    sprzedana.

    Ale przecież istnieje w ekonomii zasada maksymalizacji zysków.
    Wiec właściciel firmy, którzy np. dopiero zaczyna działalność gospodarczą,
    wcale nie chcę ustalać ceny sprzedaży swoich towarów o tyle ile sam wydał c.
    Taki właściciel chcę coraz więcej zarabiać, chcę zwiększać swoją konsumpcje
    c.
    Przecież właściwie żaden z właścicieli nie chce stale tyle samo.
    Duzo chce mieć szanse zostania drugim Kulczykiem, drugim Gudzowatym.
    A taką będą mieli, jeśli będą zwiększać narzuty (zyski).
    Więc właściciele firm ustalają jednostkowe ceny sprzedaży z narzutem n
    większym od c.
    Wówczas ilość sprzedana towarów qs jest mniejsza od ilości wyprodukowanej q.
    Tak więc cała krytyka przeciwników mojego opisu legła w gruzach.

    Wracając do naszego przykładu A.
    Jeśli właściciele firm ustalą c=4 zł, to n ustalą większe od c, np. n=6 zł,
    10% narzutu na (ksjc+c), czyli mamy

    qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q
    qs=[(16 zł+4 zł)/(16+6)]*10 000 szt.
    qs= 9090,9(09)szt.

    Czyli jak poprzednio, przy 10% narzucie n, mamy 9090 szt. sprzedanych i 910
    szt. w magazynach, czyli firmy będą zmniejszać produkcje i zwalniać
    pracowników.
    --------

    > A co to ma do rzeczy ? Sam na siebie zarobi i jeszcze mu zostanie!

    Powiedz mi jak moze zarobic na siebie tyle, ze sam nie moglby
    tyle rzeczy wyprodukowac.
    Przykladowo niech zarobi 5000 zl.

    Przedstaw mi jak to mozliwe, ze moglby zebrac
    w ciagu jednego miesiaca 500 kg grzybow (po 10 zl za 1kg)?

    > To znaczy, ze nie ma wolnego rynku i dlatego tak jest !
    > Poczytaj Mises'a, to jak na razie jedyna spojna teoria !
> [...]

    Alez prosze, juz analizowalem pewien przyklad Rothbarda.

    --------------------
    Użytkownik hezekaja <h...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
    napisał:004601c2c7b2$63e36bf0$1c92573e@PCISecurity..
    .
    > 1.; 100 wydatki na kosumpcje.
    > 2. 5 dla Kapitalu (K), 80 dla stadium nizszego (SNnr3), 15 dla Pracy i
    Ziemi
    > (PZ)
    > 3. 4 dla K, 60 dla SNnr4, 16 dla PZ
    > 4. 3 dla K, 45 dla SNnr5, 12 dla PZ
    > 5. 2 dla K, 30 dla SNnr6, 13 dla PZ
    > 6. 2 dla K, 20 dla SNnr7, 8 dla PZ.
    > 7. 1 dla K, 0 dla SN (koniec procesu produkcyjnego), 19 dla PZ.
    --------------------
    Klus:
    Z powyzszego wynika, ze konsumpcja finansuje wszystko, lacznie z zyskiem
    kapitalu, wynagrodzeniem ziemi i pracy.

    Mozna to podsumowac jako
    ............Konsumpcja 100
    ......v...........................v
    ....zysk....................PZ. 83
    ..kapitalu.17................v
    ......v...........................v
    ..Konsumpcja 17......Konsumpcja.83

    Jak widac konsumpcja 17 jest tym samym co oznaczenie [ c ] w
    matematycznym opisie gospodarki zamieszonym wyzej w tym samym
    liscie.
    I przykladowo we wzorze
    (9) qs= [(ksjc+c)/ (ksjc+n)]*q

    > Oj... wiedza wiedza...

    Tak to bedzie wiedza oparta na tym, ze ich zaladki beda
    coraz mniej konsumowac.

    Klus

  • 23. Data: 2004-03-25 00:47:06
    Od: "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message

    Stanowczo za duzo napisales...

    Gospodarka, rynek to nie tylko ''towary'', jest jeszcze spora grupa dobr
    niematerialnych, ktorych ten model nie uwzglednia.
    Jest jeszcze cos takiego jak ''energia'', pod dowolna znana nam postacia
    ktora, jak wiesz pochodzi z kosmosu, z tamtad do nas doplywa i tam w koncu
    powraca, aby nastepnie bladzic po bezkresach wszechswiata... ale nim uleci w
    kosmos powoduje okreslone skutki na rynku (akcysska) i inne takie...

    Poza tym, zakladasz, ze kazdy uczestnik rynku zachowuje sie w okreslony
    sposob, jak ''matematychny model'' ktory jest wyrafinowany w swym dzialaniu,
    polegajacym na maksymalizacji zysku. W rzeczywistosci tak nie jest...
    niektorzy zachowuja sie nieracjonalnie i nic na to nie poradzisz, tak maja i
    juz ! Wielkie korporacje wydaja ogromne ilosci srodkow na badania ktore nic
    nie przynosza poza tym, ze spora grupa ludzi ma co robic i tym samym,
    zaspokaja swoje potrzeby. Takze niewlasciwie skalkulowana prodykcja w
    gospodarce sterowanej recznie przez ''Wielkiego Planiste'', ktory nie ponosi
    zadnej odpowiedzialnosci za skutki swioch decyzji, a tylko przeklada srodki
    z jednej kieszeni do drugiej.

    Proponuje Ci, abys popatrzyl na ''rynek'' i ''gospodarke'' jak na
    ''ekosystem'', w ktorym zyja mniej lub bardziej rozwiniete organizmy, ktore
    takze, jak my ludzie maja okreslone potrzeby i zaspokajaja je. Procesy te
    trwaja od bardzo dawna i nie widac zadnych racjonalnych powodow dla ktorych
    nie mialo byc tak dalej. Rynek, podobnie jak ekosystem kieruje sie swoimi
    prawami ktore sa niewzruszalne, tak jak prawa fizyki, (czy komus
    przyszlo do glowy aby odwrocic dzialanie grawitacji, albo zmienic jakies
    inne prawo fizyki ?). Niemiej jednak do takiego spojzenia potrzebna jest
    wizja nieskrepowanego dzialania uczestnikow tego ekosystemu, czy tez ukladu
    fizycznego, albo ekonomicznego. Jedne stworzenia (firmy) umieraja, a na ich
    szczatkach wyrastaja piekne inne formy (inne firmy) i tak dalej, i tak
    dalej... Problemy zaczynaja sie jak ktos zakloca ten nieskrepowany obieg
    srodkow w gospodarce lub przemiane materialu organicznego w przyrodzie, czy
    tez przemiane energii z jednej formy w inna. Ale zapewniam Cie, ze zawsze
    uklad rozregulowany wczesniej czy pozniej powraca do rownowagi, wystartczy
    zostawic go samemu sobie.

    ---