PracaGrupypl.praca.dyskusje › Przemysl ciezki - kula u nogi "bogatych" spoleczenstw

  • 1. Data: 2002-12-12 01:16:21
    Temat: Przemysl ciezki - kula u nogi "bogatych" spoleczenstw
    Od: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>

    Moze troche ntg. ale jakos ostatnio sporo tego typu tematow na tej grupie.
    Wlasnie chcialem tutaj rozpoczac dyskusje na temat braku perspektyw dla
    przemyslu ciezkiego i wydobywczego w bogatych spoleczenstwach. To ze teraz
    naszemu przmyslowi ciezkiemu i wydobywczemu oraz rolnictwu powodzi sie coraz
    gorzej i bedzie powodzic jeszcze gorzej w duzej mierze wynika z tego ze
    stajemy sie krajem coraz bogatszym. Niestety w przemysle ciezkim wzrost
    wydajnosci jest bardzo powolny, a pensje rosly i rosna o wiele szybciej co
    powoduje spadek rentownosci, a w konsekwencji jej brak i straty.
    W naszym kraju na dodatek mamy chora systuacje, bo oprocz oficjalnych
    dotacji sa jeszcze te ukryte jak w przypadku ubezpieczen spolecznych:
    -niska skladka ubezpieczenia emerytalnego - pracownicy tych branz powinni
    placic o wiele wyzsze skladki emerytalne, na moje oko co najmniej 2 razy
    wiecej
    -niska skladka rentowo wypadkowa- wiadomo liczba wypadkow jest znaczna co
    tez wiaze sie z punktem poniezej
    -niska skladka ubezpieczenia zdrowotnego - ludzie pracujacy w przemysle
    ciezkim sa zagrozeni chorobami zawodowymi, ktore sa drogie i dlugotrwale w
    leczeniu.
    Do tego dochodzi brak zroznicowania skladki ze wzgledu na miejsce
    zamieszkania. Przeciez kazdy osiol wie ze na slasku powinna byc wyzsza niz w
    reszcie kraju.

    Reasumujac, z powyzszego wynika ze branza ta jest wyjatkowo szkodliwa w
    panstwach juz srednio zamoznych, do jakich Polska sie zalicza. Jedyny
    przemawiajacy fakt istnienia tego przemyslu(o rozwoju nalezy zapomniec) sa
    wzgledy strategiczne. Nalezy sie wiec pogodzic z faktami, a nie walczyc z
    wiatrakami.

  • 2. Data: 2002-12-12 01:56:57
    Od: "Dante" <i...@g...pl>

    Użytkownik Leszek Wilczek <w...@w...edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:at8o17$ave$...@n...tpi.pl...
    > Moze troche ntg. ale jakos ostatnio sporo tego typu tematow na tej grupie.
    > Wlasnie chcialem tutaj rozpoczac dyskusje na temat braku perspektyw dla
    > przemyslu ciezkiego i wydobywczego w bogatych spoleczenstwach.

    na jakiej podstawie takie bzdury wypisujesz?
    znam kilka krajow gdzie przemysl ciezki jest glownym fundamentem gospodarki
    albo takie gdzie przemysl ciezki sprawil jej duzy wzrost
    podac Ci przyklady??

> [...]
    coraz
    > gorzej i bedzie powodzic jeszcze gorzej w duzej mierze wynika z tego ze

    skad wziales te dane , ze stajemy sie panstwem coraz bogatszym????
    ja jakos widze cos zupelnie innego
    takze argumenty poprosze:)

    Niestety w przemysle ciezkim wzrost
    > wydajnosci jest bardzo powolny, a pensje rosly i rosna o wiele szybciej co
    > powoduje spadek rentownosci, a w konsekwencji jej brak i straty.

    pensje wcale nie rosna a wrecz odwrotnie istnieje tendencja spadkowa i to
    dosc znaczna
    duzo ludzi nie otrzymuje w terminie wynagrodzen a kodeks pracy w tego typu
    zakladach jest nagminnie lamany

> [...]
    > placic o wiele wyzsze skladki emerytalne, na moje oko co najmniej 2 razy

    z tego co wiem to placa normalne skladki emerytalne tak jak kazdy

> [...]
    > zamieszkania.
    Przeciez kazdy osiol wie ze na slasku powinna byc wyzsza niz w

    moze osiol tak ,ale jako ze sie nie zaliczam do oslow to nie wiem i uwazam
    ze skladka powinna byc taka sama tylko opieka medyczna na wyzszym poziomie
    niz w innych rejonach kraju
    nikt nie jest winny , ze mieszka na terenie bardziej zanieczyszczonym i
    jezeli juz to panstwo jest mu za to cos winne

    > Reasumujac, z powyzszego wynika ze branza ta jest wyjatkowo szkodliwa w
    > panstwach juz srednio zamoznych, do jakich Polska sie zalicza.

    polska nie jest panstwem srednio zamoznym , przynajmniej nie w europie
    a o szkodliwosci branzy to chyba dowiedziales sie z dobranocki bo nie wiem
    na jakiej podstawie takie wnioski wysuwasz

> [...]
    > wzgledy strategiczne. Nalezy sie wiec pogodzic z faktami, a nie walczyc z

    co do wzgledow ekonomicznych patrz wyzej co napisalem
    a co do wzgledow strategicznych to sa tak samo wazne jak kazde inne i maja
    ogromny wplyw na cene , no ale chyba takich prostych rzeczy nie musze tobie
    tlumaczyc

    Dante

  • 3. Data: 2002-12-12 08:01:16
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wzgledy strategiczne. Nalezy sie wiec pogodzic z faktami, a nie walczyc z

    Dawno już takich głupot nie czytałem na tej grupie.

    Wiesiek

  • 4. Data: 2002-12-12 08:54:10
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <at8qd8$kbi$1@news.tpi.pl> Dante napisał(a):

> [...]
    > znam kilka krajow gdzie przemysl ciezki jest glownym fundamentem gospodarki
    > albo takie gdzie przemysl ciezki sprawil jej duzy wzrost

    Ile lat temu?

    Słuchaj, nikt nie neguje konieczności posiadnia przemysłu cieżkiego w
    pewnej skali, natomiast socjalistyczne kolekcje hut ('...budujemy Nową
    Hutę, nowy dom dla nas wszystkich, budujemy Nową Hutę...') to już przeżytek.

    Porównaj PKB sprzed 15 lat i obecny.
    --
    Samotnik
    Michal Jeczalik Sr, http://www.samotnia.eu.org/

  • 5. Data: 2002-12-12 11:15:05
    Od: "Dante" <i...@g...pl>

    Użytkownik Samotnik <s...@s...eu.org> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:s...@l...localdomai
    n...

    > Ile lat temu?
    obecnie lub kilka lat temu

> [...]
    > pewnej skali, natomiast socjalistyczne kolekcje hut ('...budujemy Nową
    > Hutę, nowy dom dla nas wszystkich, budujemy Nową Hutę...') to już

    a kto tu mowi o socjalistycznych zakladach???
    przemysl ciezki ma to do siebie ze dobrze zarzadzany generuje zyski a zle
    przynosi ogromne straty
    a co do hut to mysle , ze nadal beda potrzebne
    w momencie" wzrostu gospodarczego" takie branze powinny "kwitnac" a nie
    upadac
    jak myslisz dlaczego tak sie dzieje???

    porownaj na co starczala przecietna pensja w polsce 15 lat temu a na co
    starcza obecnie
    sam sie zdziwisz:)

    Dante

  • 6. Data: 2002-12-12 12:19:46
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <at9r40$9ed$1@news.tpi.pl> Dante napisał(a):
    > przeżytek.
    >
    > a kto tu mowi o socjalistycznych zakladach???

    No właśnie, ale w Polsce przemysł ciężki to właśnie socjalistyczne
    zakłady z pracownikami myślącymi pod względem socjalnym kategoriami
    poprzedniej epoki. ;)

  • 7. Data: 2002-12-12 12:58:57
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@g...pl>

    W wiadomości news:at9r40$9ed$1@news.tpi.pl,
    Dante <i...@g...pl> napisał(a):
    > porownaj na co starczala przecietna pensja w polsce 15 lat temu a na co
    > starcza obecnie

    A co bylo do kupienia 15 lat temu za przecietna pensje ? :P Maluch na
    asygnate, kartki na to i owo. Moze nie pamietasz albo jestes tak mlody, ale
    ja pamietam jak sie polowalo na papier toaletowy(!) i stalo sie miesiacami
    pod sklep w listach spolecznych bo mieli rzucic 3 telewizory marki Rubin :P
    albo jeden komplet mebli.

    Przemek

  • 8. Data: 2002-12-12 14:55:35
    Od: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>

    Użytkownik "Dante" <i...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    gospodarki
    > albo takie gdzie przemysl ciezki sprawil jej duzy wzrost

    Bardzo prosze. Tylko nie podawaj przykladu Niemiec gdzie tego typu zaklady
    sa regularnie dotowane, przez roznego rodzaju ulgi.

    > To ze teraz
    > coraz
    >
    > skad wziales te dane , ze stajemy sie panstwem coraz bogatszym????
    > ja jakos widze cos zupelnie innego
    > takze argumenty poprosze:)

    Prosze bardzo. Przecietna pensja w latach 70 wynosila okolo 30 dolador,
    teraz chyba sam wiesz ile. TO musialo sie przelozyc na spadek rentownosci,
    tych zakladow.

> [...]
    >
    > pensje wcale nie rosna a wrecz odwrotnie istnieje tendencja spadkowa i to
    > dosc znaczna duzo ludzi nie otrzymuje w terminie wynagrodzen a kodeks

    Zwroc uwage nie na sile nabywcza, bo ta jest rozna w zaleznosci od stopnia
    fiskalizmu panstwa i wielkosci szarej strefy.
    Realne zarobki w $ wzrosly i to znacznie.

    > z tego co wiem to placa normalne skladki emerytalne tak jak kazdy

    No wlasnie. Wiec ludzie ktorzy pracuja dluzej funduja emerytury ludziom
    pracujacym krocej.

> [...]
    > ze skladka powinna byc taka sama tylko opieka medyczna na wyzszym poziomie

    A z kad na to niby maja isc pienieadze?? Jezeli pieniadze na leczenie ida ze
    skladek, a skladki sa mniej wiecej takie same(oczywiscie tu dochodzi jeszcze
    poziom zarobkow) w calym kraju, to z tego wynika ze jezeliby wszczyscy
    zarabialmi mniej wiecej tyle samo, to paradoksalnie opieka medyczna bylaby
    najwyzsza w miejscach zyje sie zdrowiej, poniewaz na jednego pacjenta bedzie
    wiecej pieniedzy z ze skladek niz w miejscu gdzie tych pacjentow bedzie
    wiecej.

    > nikt nie jest winny , ze mieszka na terenie bardziej zanieczyszczonym i
    > jezeli juz to panstwo jest mu za to cos winne

    ?? A czym jest winny wlasciciel samochodu mieszkajacy w regionie o
    najwyzszym stopni kradziezy?? Ubezpieczenie wozu kosztuje tam znacznie
    wiecej.

    > polska nie jest panstwem srednio zamoznym , przynajmniej nie w europie
    > a o szkodliwosci branzy to chyba dowiedziales sie z dobranocki bo nie wiem
    > na jakiej podstawie takie wnioski wysuwasz

    Na podstawie umieralnosci noworodkow. Spojrz w statystyki, a dowiesz sie
    gdzie zycie jest najbardziej szkodliwe.

> [...]
    >
    > co do wzgledow ekonomicznych patrz wyzej co napisalem
    > a co do wzgledow strategicznych to sa tak samo wazne jak kazde inne i maja

    Nie za bardzo wiem o co ci w tym punkcie chodzi

  • 9. Data: 2002-12-12 14:58:55
    Od: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>

    > porownaj na co starczala przecietna pensja w polsce 15 lat temu a na co
    > starcza obecnie
    > sam sie zdziwisz:)

    Widze ze kolega chyba pracowal w jakiejsc strategicznej branzy i mial sporo
    bonusow ;). Bo z oficjalnych statystyk pamietam ze na kupienie
    malucha(pomijajac koniecznosc posiadania talonu) trzeba bylo z oficjalnej
    pensji pracowac 30-40 miesiecy. Nie bede mowil o rynku wtornym, bo tam bylo
    jeszce gorzej.

  • 10. Data: 2002-12-12 14:59:30
    Od: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>

    Użytkownik "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com> napisał w
    wiadomości news:at9fnr$hta$2@news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl> napisał w wiadomości
    sa

    > Dawno już takich głupot nie czytałem na tej grupie.

    Jakies argumenty??