PracaGrupypl.praca.dyskusje › Prawa autorskie

  • 11. Data: 2008-03-01 18:43:11
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Michal <b...@m...pl>

    Dnia 01-03-2008 o 15:41:59 <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Musisz sprawdzić co masz wpisane w umowę o pracę.
    > Nie można publikować jeśli nie ma się do tego prawa.
    > Prawo autorskie na mocy umowy może zostać przeniesione na pracodawcę.
    > Lecz autorem będziesz zawsze.

    Jak juz wspomnialem moja umowa o prace w ogole nie reguluje tej kwestii.
    Zawiera ona jedynie "standardowe" informacje - stanowisko, miejsce pracy,
    wymiar czasu pracy i wynagrodzenie oraz kilka warunkow zatrudnienia (norma
    czasu pracy, urlop, nieobecnosc).

    > Wygodnie byłoby stowrzyć stronę w takim kierunku,aby potęcialny klient
    > wypełnił formularz kontaktowy. Zaawansowany dostęp (login,hasło) dla
    > sprawdzonych potęcialnych klientów. Przy można okazji poinformować
    > potęcialnych odbiorców o swoim istnieniu, folder drukowany
    > + ew.spotkanie =
    > prezentacja.

    To akurat nie jest takie proste. Zlecenia sa czesto z drugiego kranca
    Polski i wszystko odbywa sie za posrednictwem internetu. Strona www ma na
    celu prezentacje prac, aby przyciagnac Klienta - wtedy dopiero nastepuje
    kontakt mailowy czy telefoniczny. Moze i taki potencjalny Klient
    wypelnilby formularz, ale najpierw cos musi przykuc jego uwage, musi
    zobaczyc kilka dobrych prac (mozliwie jak najwiecej), aby mu sie chcialo
    tracic czas na formularz.

    Michal

  • 12. Data: 2008-03-01 18:56:58
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > celu prezentacje prac, aby przyciagnac Klienta - wtedy dopiero nastepuje

    Przy odpowiednich kwotach dla mnie warto spotkac się z klientem.
    Sama strona to nie 100% sukcesu .Znajomości na rynku , poczta pantofolowa.
    Nie wiem ,o jakich kwotach mówimy za zlecenie.

    Ile kosztują twoje narzędzia pracy ?
    Czy potrzebujesz podwykonawców?
    Jakie masz koszty miesięczne ?
    Jakie masz potrzeby miesięczne ?
    Ile kosztuje średnio jeden projekt ?
    Ile trwa opracowanie jednego projektu ?
    Ile zleceń rocznie możesz obsłużyć ?

    to sa podstawowe pytania

  • 13. Data: 2008-03-01 19:07:28
    Od: Michal <b...@m...pl>

    Dnia 01-03-2008 o 19:56:58 <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > Przy odpowiednich kwotach dla mnie warto spotkac się z klientem.
    > Sama strona to nie 100% sukcesu .Znajomości na rynku , poczta
    > pantofolowa.
    > Nie wiem ,o jakich kwotach mówimy za zlecenie.

    OK. Potrafie sobie odpowiedziec na te pytania, ale nie w tym rzecz, bo
    troche odchodzimy od meritum.

    Zatem upraszczajac: pracuje w firmie A na umowe o prace jako grafik
    komputerowy (nie zawiera zadnych klauzul poufnosci czy na temat praw
    autorskich), zwalniam sie i zakladam konkurencyjna firme B. Czy moge
    grafiki stworzone w firmie A, ktorych bylem wspolautorem, pokazywac swiatu
    (zarowno na stronie internetowej, jak i w formie papierowej) w celu
    pozyskania nowych Klientow?
    Podkreslam, ze grafiki nie beda dalej sprzedawane, a jedynie pokazywane
    jako portfolio. Poza tym zostalyby opatrzone odpowiednim komentarzem,
    mowiacym ze zostaly wykonane dla firmy A.

    Pytanie bardzo uproscilem, wiec licze tez na jednoznaczna odpowiedz :)

    Dziekuje i pozdrawiam,

    Michal

  • 14. Data: 2008-03-01 23:26:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 1 Mar 2008 12:42:01 +0000 (UTC), " "
    <f...@N...gazeta.pl> wrote:

    >do tego prawa. Lecz to nadal ty jesteś autorem/wynonawcą lecz niekoniecznie
    >właścicielem praw autorskich.

    Właścicielem praw jest, one sa niezbywalne. Nie ma tylko prawa do
    czerpania korzyści z tych praw.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 15. Data: 2008-03-02 08:51:45
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > mowiacym ze zostaly wykonane dla firmy A.
    > Pytanie bardzo uproscilem, wiec licze tez na jednoznaczna odpowiedz :)

    Więc będą publikowane w celu osiągniecia przychodu - nie możesz tak zrobić.
    Jeśli dasz info skąd pochodzi rysunek bez zgody właściciela praw autorskich
    to też nie możesz tak zrobić.(W Twoim przypadku trudno określić na kim
    spoczywają prawa autorskie, w umowie o tym nie ma mowy ,ale jeszcze są
    przepisy prawa.)
    Jako projekty pokazywane niepublicznie (login.haslo) to będzie OK.

    Każda informacje z grupy warto potem potwierdzić u kogoś bardziej
    rzetelnego , niż grupa anonimowych osób.

  • 16. Data: 2008-03-02 09:40:14
    Od: ToJaJarek <t...@g...com>

    Michal napisał(a):
> [...]

    > Na koniec moze opisze troszke szerzej czym sie zajmuje. Praca nad taka
    > wizualizacja sklada sie z kilku etapow, mniej wiecej takich: modelowanie,
    > nadawanie materialow, oswietlenie i montaz oraz nieskonczona ilosc
    > poprawek od klienta. Nigdy nie bylo sytuacji, ze samodzilnie zajmuje sie
    > danym projektem. Czesto robie wiekszosc z powyzszych czynnosci, ale i tak
    > zawsze szef (ktory czynnie bierze udzial w pracach) stawia "kropke nad i".
    > Oczywiscie sposrod wielu grafik przy ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub
    > wiekszy udzial, wybralbym tylko te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem

    Niezależnie od tego co niektórzy tu piszą:

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych określa dwa rodzaje
    praw:
    1. autorskie prawo osobiste, to jest niezbywalne i zawsze masz prawo
    rządać swojego nazwiska "pod Twoją pracą"
    2. Autorskie prawo majątkowe: jego posiadaczem jest autor dzieła
    chyba, że dzieło (prace) zostało wykonane w ramach umowy o pracę,
    wtedy wszelkie prawa majatkowe posiada pracodawca. Drugi przypadek to
    oczywiscie pzrekazanie praw majątkowych innemu podmiotowi.

    Zgodnie z prawem, pracujac na umowie o pracę masz więć prawo pokazać
    każdą twoja pracę jednak nie masz żadnych praw do jakichkolwiek zysków
    z obrotu tymi dziełami (poza oczywiście wynagrodzeniem wynikajacym z
    umowy o pracę). Nie masz prawa bez zgody pracodawcy nawet publicznie
    pokazywać tych prac np. na swojej stronie służącej Ci np. do
    nawiazywania kontaktów handlowych możesz jednak pokazac odnośniki.

    Cokolwiek zrobisz uzgadniaj to z pracodawcą bo poza prawem autorskim
    sa jeszcze dobre obyczaje.

    Tak więc dorobek masz ale tylko tyle.

  • 17. Data: 2008-03-02 10:04:40
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 01 Mar 2008 20:07:28 +0100, Michal <b...@m...pl> wrote:

> [...]
    >grafiki stworzone w firmie A, ktorych bylem wspolautorem, pokazywac swiatu
    >(zarowno na stronie internetowej, jak i w formie papierowej) w celu

    Tak.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 18. Data: 2008-03-02 12:01:53
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Możesz swobodnie umieszczać Twoje prace w portfolio i pisać, że są Twoje. Są to
    tzw. "niemajątkowe prawa autorskie". Takie prawa są niezbywalne żadna umowa z
    pracodawcą nie może ich wyłączyć. Prawa niemajątkowe to - mówiąc prosto -
    możliwość chwalenia się swoimi pracami.

    Inna sprawa jest, gdybyś chciał sprzedawać te prace. Podejrzewam, że
    właścicielem praw majątkowych do tych prac jest Twój pracodawca. To tak, jakbyś
    sporzedawał jego własność, która kupił od Ciebie.

    Poszukaj pod hasłami "majątkowe prawa autorskie" i "niemajątkowe prawa
    autorskie".

    Łukasz

  • 19. Data: 2008-03-02 12:04:05
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    Oczywiście mój błąd: niemajątkowe = osobiste.

  • 20. Data: 2008-03-02 13:37:05
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 2 Mar 2008 08:51:45 +0000 (UTC), " "
    <f...@N...gazeta.pl> wrote:

    >to też nie możesz tak zrobić.(W Twoim przypadku trudno określić na kim
    >spoczywają prawa autorskie, w umowie o tym nie ma mowy ,ale jeszcze są
    >przepisy prawa.)

    Żadne trudno. Bardzo łatwo - na autorze spoczywają.

    --
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356