PracaGrupypl.praca.dyskusjePrace w TPSA › Re: Prace w TPSA
  • Data: 2003-04-29 22:18:10
    Temat: Re: Prace w TPSA
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin napisał:

    > Tylko ktory bank, by zmienil tyle wymagan co do systemu w trakcie prac nad
    > nim?

    Każdy? Wdrożenie systemu w mojej ostatniej instytucji trwało kilka lat,
    ale w międzyczasie zmieniały się kilkakrotnie przepisy, regulacje
    wewnętrzne banku, instrumenty finansowe itd. I o dziwo jakoś działało i
    pieniądze nie ginęły. Fakt - było to kilka lat, ale związane to było też
    z dostosowaniem się do określonych regulacji oraz z bezkolizyjnym
    przeniesieniem danych z innych systemów. PROKOM w ZUSie miał naprawdę
    świetną sytuację, bo tworzył NOWY system wg niezbyt trudnych do
    implementacji regulacji.
    O ile się nie mylę, PROKOM wziął też kasę za wdrożenie systemu a nie
    tylko za jego stworzenie - skoro nie umiał przewidzieć potrzeb jego
    modyfikacji i stworzył "sztywny" system, to kto dał d...? :)

    > Przeciez od razu bylo wiadomo, ze system nie ma prawa pracowac od pierwszego
    > dnia,
    > skoro wymagania byly zmieniane na kilkanascie dni od premeiery (gdzie czas
    > na jakis
    > przemyslany projekt, implementacje, testy, opracowanie planu awaryjnego
    > gdyby sie cos
    > nie udalo). Nie mowiac juz o fatalnej organizacji pracy w ZUS.

    Może ktoś bardziej lotny się wypowie, ale ja obserwując poczynania z
    systemem Płatnik mam wrażenie, że dwóch lotnych informatyków było by w
    stanie zastąpić tę firmę - kiedy w drugim roku obowiązywania raportów
    rocznych Prokom nie chciał dać do nich programiku (ponieważ rok
    wcześniej zafiksował daty i nie dało się poprzedniego programiku
    wykorzystać), zrobiłem jego odpowiednik na bazie języka MacroSoftu (z
    wykorzystaniem tylko silnika bazy danych a nie samych baz) z kolorowym
    wydrukiem w HTML'u. Co ciekawsze mój wynalazek był bardziej szczegółowy
    (ważne przy kontroli danych) od produktu PROKOMu i wykazał, że któraś
    wersja Płatnika nie stosowała się do specyfikacji (zamiast zer wstawiała
    puste pola)

    > Zreszta spojrz na system dla ostatnich wyborw. Wydano ponad (AFAIR)17 mln a
    > nie bylo
    > juz kilku procent wiecej na przeprowadzenie testow. Cos mi podpowiada, ze z
    > systemem
    > dla ZUSu moglo byc podobnie. Nie bylo zadnego planu awaryjnego.

    Tu (w trakcie wyborów) rzeczywiście dano tyły, bo wystarczyła aplikacja
    w komisjach i szyfrowana podpisem cyfrowym poczta eletroniczna - resztę
    mógł zrobić już człowiek albo automat zczytujący dane z programu
    pocztowego.

    Ale jakoś nie mogę uwierzyć w winę małej firmy z Łodzi. Przecież
    aplikacje w komisjach były autonomiczne (znały tylko swój status i
    status serwera centralnego) i nawet gdyby nie zablokowały serwera
    oczekując na kolejkę, to i tak by go zablokowały ponawiając połączenie
    co 5 minut. Tu też projektanci serwera nie przewidzieli możliwości
    buforowania odbioru danych od ich przetworzenia. MZ oprócz w/w błędu,
    zostało niedoszacowane obciążenie serwera - komisje i tak i tak by
    musiały czekać w nieskończoność.

    Flyer