PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca w niedziele

  • 1. Data: 2007-01-31 08:38:22
    Temat: Praca w niedziele
    Od: "Kamil S." <k...@w...pl>

    Mam problem z interpretacją dnia wolnego za pracę w niedzielę, który
    pracodawca musi dać w ciągu 6 dni poprzedzających bądź następujących. Czy
    ten dzień jest dodatkowym dniem płatnym?

    Załóżmy, że mamy harmonogram pracy w mieciącu lutym, gdzie czas pracy wynosi
    160g, czyli nie przekracza czasu pracy w tym miesiącu. Praca obejmuje 2
    niedziele pracujące. Czas pracy od 12-25 jest następujący:
    W1112W22222W23

    W-wolne 1,2,3-zmiana

    Czas w tym okresie wynika z harmonogramu tak, aby czas pracy nie przekroczył
    160g w miesiącu. Gdzie w tym okresie jest dzień wolny dany przez pracodawcę
    za pracę w niedzielę.
    No, bo jeżeli załóżmy że pracodawca nie da takiego dnia to mam prawo go
    sobie wybrać w okresie rozliczeniowym (załóżmy, że miesiąc). To czy ten
    dzień jeżeli wybiorę będzie płatny?

    No bo jeżeli ani pracodawca mi nie da ani ja nie wybiorę to czy za ten dzień
    należy mi się dodatek taki jak za nadgodziny 100%?

    Proszę o odpowiedź

  • 2. Data: 2007-01-31 15:05:17
    Temat: Re: Praca w niedziele
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Sprawdź jeszcze czy ten dzień należy Ci się w stosunku 1:1 bo wydawanie dni
    wolnych za przepracowany czas w dniach wolnych opiera się na takich zasadach
    jak wypłacanie nadgodzin w dni wolne od pracy, czyli za jedną przepracowaną
    niedzielę może Ci się należeć dwa dni wolnego.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2007-01-31 16:53:11
    Od: "Kamil S." <k...@w...pl>

> [...]
    > zasadach jak wypłacanie nadgodzin w dni wolne od pracy, czyli za jedną
    > przepracowaną niedzielę może Ci się należeć dwa dni wolnego.

    A jeżeli jest to ruch ciągły to czy za pracę w niedzielę należy się dzień
    wolny?

    Rozchodzi mi się o to czy na dzień wolny za pracę w niedziełe i święta ma
    wpływ ustalony grafik pracy. Załóżmy, że grafik jest tak zrobiony że czas
    pracy nie jest przekraczany w miesiącu ale praca obejmuje pracę w niedzielę.
    Czy w związku z tym należy się jakiś dodatkowy dzień z tego powodu, że praca
    jest świadczona w niedzielę? Jak interpretować rozdział VII KP. Według mnie
    pracodawca powinien dać pracownikowi dodatkowy dzień wolny płatny za pracę w
    niedzielę. No bo jeżeli takiego nie da to musi wypłacić 100% dodatku za
    pracę w niedzielę. Czyli rozumuję to tak, że jeżeli daje dzień wolny to to
    100% idzie na dzień wolny plus normalnie płacony dzień za niedzielę. Z tym
    że ten dzień wolny jest wydawany pracownikowi w dniu kiedy miałby przyjść do
    pracy wg grafiku. Dobrze rozumuję?

  • 4. Data: 2007-01-31 21:01:55
    Od: Alien <l...@g...pl>

    Kamil S. napisał(a):
    > Mam problem z interpretacją dnia wolnego za pracę w niedzielę, który
    > pracodawca musi dać w ciągu 6 dni poprzedzających bądź następujących. Czy
    > ten dzień jest dodatkowym dniem płatnym?

    W jakim sensie dodatkowo płatnym ? Należy się normalne wynagrodzenie.
    Dodatki zależą od sytuacji. Ale o tym dalej.

> [...]
    > 160g w miesiącu. Gdzie w tym okresie jest dzień wolny dany przez pracodawcę

    Nie rozumiem... Skoro do przepracowania jest 160h w lutym i nie
    przekraczamy tej normy, a mimo to były dwie zaplanowane niedziele
    pracujące - to przecież musiały być dwa dni wolne za te niedziele, bo
    inaczej miałbyś 176h.

    > No, bo jeżeli załóżmy że pracodawca nie da takiego dnia to mam prawo go
    > sobie wybrać w okresie rozliczeniowym (załóżmy, że miesiąc). To czy ten
    > dzień jeżeli wybiorę będzie płatny?

    Znowu...tylko normalne wynagrodzenie.

    > No bo jeżeli ani pracodawca mi nie da ani ja nie wybiorę to czy za ten dzień
    > należy mi się dodatek taki jak za nadgodziny 100%?

    Art. 151 ze znaczkiem 11 par.3 KP - tak, w takim przypadku należy się
    dodatek.

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 5. Data: 2007-01-31 23:59:06
    Od: "Kamil S." <k...@w...pl>

> [...]
    > przekraczamy tej normy, a mimo to były dwie zaplanowane niedziele
    > pracujące - to przecież musiały być dwa dni wolne za te niedziele, bo

    Praca nie jest od poniedziałku do piątku, nie jest też pracą w ruchu
    ciągłym. Jest pracą zmianową składającą się z 4 brygad pracujących wg
    grafiku.
    Jeżeli pracuję wg grafiku i wg grafiku wypada mi praca w niedzielę i jeżeli
    grafik jest tak ułożony że z tymi niedzielami wychodzi 160h to co z dniami
    wolnymi za te niedziele wtedy? Przecież jest napisane że każdemu pracującemu
    w niedzielę i święto należy się dzień wolny. Jak ugryź ten dzień wolny skoro
    czas pracy jest tak ułożony by nie przekroczył 160h w lutym. Przecież te
    160h w miesiącu wynika z tego by czas pracy nie był przekroczony i nie
    wynika z tego, że pracodawca dał dzień wolny za niedzielę. Bo przecież można
    powiedzieć że chciałbym przyjść w ten dzień co mi niby oddał z czasu pracy i
    co wtedy? Wtedy wyszłoby, że przepracowałbym więcej. Nie dość że dodatek za
    niedzielę wtedy bym musiał dostać to jeszcze dodatek za pracę w godzinach
    nadliczbowych.

  • 6. Data: 2007-02-01 16:22:56
    Od: Alien <l...@g...pl>

    Kamil S. napisał(a):

> [...]
    > niedzielę wtedy bym musiał dostać to jeszcze dodatek za pracę w godzinach

    No to właśnie wtedy, jeśli masz dzień wolny za niedzielę, a mimo to
    pojawiasz się w pracy to masz 100% dodatek wynikający z Art.151(1) par.1
    pkt. c) Dodatkowo, nastąpi przekroczenie przeciętnie tygodniowej normy
    czasu pracy i tu: wg opinii GIP-u należy się następny dodatek 100%, a wg
    uchwały Sądu Najwyższego z 15.02.2006 r. (II PZP 11/05) należy się
    tylko jeden dodatek 100%. Kwestia tego, na co się zdecydujesz...U mnie w
    firmie płacimy normalne wynagrodzenie + 100% (za niedziele/święto) +
    100% (przekroczenie normy)

    Jeśli możesz podeślij mi na priv grafik i rozliczenie czasu pracy w
    excelu to może się zrozumiemy w końcu :)

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 7. Data: 2007-02-01 16:40:49
    Od: "xxx" <s...@o...pl>

    a co powiecie na taki system kiedy praca wypada w systemie 3 zmianowym,na
    okrągło cały miesiąc gdzie najciekawsze są przejscia ze zmiany 3 na 2 (do
    pracy idziesz w niedziele na 22.00 konczysz o 6.00 w poniedziałek i o 14
    zaczynasz w poniedziałek 2 zmiane)a zeby niepłacic nadliczbowych dali gosciom
    na stanowiskach fizycznych funkcyjne,jako ze członkom zarzadu nie wypada płaca
    za godziny nadliczbowe....

  • 8. Data: 2007-02-01 16:55:12
    Od: Alien <l...@g...pl>

    xxx napisał(a):
> [...]
    > na stanowiskach fizycznych funkcyjne,jako ze członkom zarzadu nie wypada płaca

    Ja tu mam problem z rozumieniem wszystkich :) Jak na stanowiskach
    fizycznych - funkcyjne ? Co to za patent ? :)

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 9. Data: 2007-02-01 17:15:51
    Od: "xxx" <s...@o...pl>

    no tak ze do umów mają aneksy z paragrafami ze sa członkami zarzadu...

  • 10. Data: 2007-02-01 17:28:43
    Od: Alien <l...@g...pl>

    xxx napisał(a):
    > no tak ze do umów mają aneksy z paragrafami ze sa członkami zarzadu...

    ROTFL :) Pomysłowość ludzka nie zna granic :) Ja tam sie nie znam ale
    czy członkiem Zarządu nie zostaje się przez powołanie i nie wystarczy
    jakiś tam aneks do umów ?
    Poza tym nadal obowiązuje Art. 132 par. 3
    --
    http://8nostromo.blogspot.com/