PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE › Re: Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE
  • Data: 2002-01-31 08:28:11
    Temat: Re: Praca + Ciaza + Brak umowy o prace a jednak praca stala ? BARDZO WAZNE DLA MNIE
    Od: Krzysiek <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr napisał(a):

    > Witam
    >
    > Sprawa jest dosc ciezka a mianowicie pracodawca, o ktorego pracuje moja
    > chyba sie chce zabezpieczyc przed ciaza mojej zony
    > ( a zona wlasnie zaszla w ciaze i konczy sie juz 3 miesiac )
    > i jakos nie daje jej umowy, dlaczego nie wiadomo :)
    > Powiem wiecej, zona pracuje u niego 1.5 roku, w momencie zatrudnienia nie
    > bylismy jeszcze nawet malzenstwem i o slubie jeszcze tez nikt nie wiedzial,
    > wobec tego ewentualne podejzenia o ciaze raczej tutaj odpadaja.
    > Niestety ciezko jest poprosic o umowe, ktora sie juz chyba nalezy,
> [...]

    Cześć, my jesteśmy w podobnej sytuacji ( przeczytaj mojego posta wraz z
    odpowiedziami z poniedziałku, temat Ciąża= zwolnienie???). Sprawa jest tego typy
    jeśli żona ma umowęna czas nieokreślony to od pierwszego dnia ciąży jest
    chroniona, nawet jeśli już jest na wypowiedzeniu to nie można jej zwolnić. Jeśli
    ma umowę czasową to jest chroniona od trzeciego miesiąca ciąży.

    Art. 177. Par. 1. Pracodawca pracy nie może wypowiedzieć ani rozwi?zać umowy o
    pracę w okresie ci?ży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodz? przyczyny uzasadniaj?ce rozwi?zanie umowy bez wypowiedzenia z
    jej winy i reprezentuj?ca pracownicę zakładowa organizacja zwi?zkowa wyraziła
    zgodę na rozwi?zanie umowy.
    Par. 2. Przepisu Par. 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczaj?cym jednego miesi?ca.
    Par. 3. Umowa o pracę zawarta na czas okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej
    pracy albo na okres próbny przekraczaj?cy jeden miesi?c, która uległaby
    rozwi?zaniu po upływie trzeciego miesi?ca ci?ży, ulega
    przedłużeniu do dnia porodu.
    Par. 4. Rozwi?zanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ci?ży lub urlopu macierzyńskiego może nast?pić tylko w razie ogłoszenia
    upadło?ci lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowi?zany uzgodnić z
    reprezentuj?c? pracownicę zakładow? organizacj? zwi?zkow? termin rozwi?zania
    umowy o pracę. W razie niemożno?ci
    zapewnienia w tym okresie innego zatrudnienia, pracownicy przysługuj?
    ?wiadczenia okre?lone w odrębnych przepisach. Okres pobierania tych ?wiadczeń
    wlicza się do okresu zatrudnienia, od którego zależ? uprawnienia pracownicze.

    Najlepiej zadzwonić do PIP'u tak jak podpowiada ci poprzedni post. Jest to
    najlepsze rozwiązanie, powiesz na czym stoice, jaką żona ma umowe i fachowcy (
    przeważnie tacy tam pracują. chociaż spotkałem się też chyba z ludzmi którzy nie
    skonczyli jeszcze studiów prawniczych ) powiedzą wam bezstronnie co wam się
    należy i czego możecie dochodzić od pracodawcy. Nam pomogli.

    Powodzenia trzymajcie się.