PracaGrupypl.praca.dyskusje › Płaca minimalna jest niekorzystna dla pracowników

  • 11. Data: 2005-02-02 20:53:37
    Temat: Re: Płaca minimalna jest niekorzystna dla pracowników
    Od: Kira <k...@e...pl>

    Re to: Michal Talaga [Wed, 2 Feb 2005 21:50:42 +0100]:

    > Tam jest tak, ze ludzie ida do pracy nawet ponizej tego co
    > dostaja na zasilku, bo chca zdobyc doswiadczenie.

    U nas tez. Nawet za friko.

    > pracodawca nie moze sobie wziasc studenta za 200 zl na miesiac,
    > zeby go sprawdzic

    Moze. Umowa-zlecenie sie to nazywa. Inna sprawa, ze chyba bym
    sobie w oczy nie spojrzala gdyby ktos u mnie zapierdzielal przez
    okragly miesiac za 200zl.

    > I co sie dzieje?
    > Ani pracodawca nie ma, ani student nie ma.

    No jak sie nie mysli to sie nie ma, dosc znana regula ;)

    Kira

  • 12. Data: 2005-02-02 21:04:41
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    Michal Talaga wrote:

    > Placa minimalna to wymysl socjalistow.

    mamy socjalistow;

    > Wolny rynek (USA) jakos sobie radzi bez placy minimalnej.

    o! i jest USA!

    > Tam jest tak, ze ludzie ida do pracy nawet ponizej tego co dostaja na
    > zasilku, bo chca zdobyc doswiadczenie.

    nawet jesli to prawda, to wynika to z ogolnej kultury
    narodu; w Polsce sa raczej odwrotne tradycje;

    > A u nas tak nie mozna, bo placa minimalna sprawia, ze pracodawca nie moze
    > sobie wziasc studenta za 200 zl na miesiac, zeby go sprawdzic, bo musi na
    > niego wylozyc 800 iles plus jakies zusy i inne pierdy.

    no niestety - wiekszosc pracodawcow zatrudnia studentow na
    umowy-zlecenia; bardzo wygodna forma dla obydwu stron; dla
    studentow jest to nawet wygodniejsze niz umowa o prace;

    ci, co zatrudniaja studentow na umowy o prace, albo traktuja
    ich na rowni z innymi pracownikami (tzn. ze student nie jest
    dla nich materialem do przyuczenia, tylko pelnowartosciowym
    pracownikiem), albo sa to gigantyczne korporacje, ktora maja
    program stazy i praktyk - wtedy zarabia sie na takim poziomie,
    jak sie zarabia w danej korporacji;

    adas;

  • 13. Data: 2005-02-02 21:25:03
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > Moze. Umowa-zlecenie sie to nazywa.

    Moze sie nie znam, ale moim zdaniem nie moze.
    Jezeli charakter pracy wskazuje ze jest to praca na umowe o prace to taka
    musi byc umowa.
    Inne przypadki to obchodzenie przepisow.
    Ktos moze to podeprzec odpowiednim paragrafem, ja nie znam.

    > Inna sprawa, ze chyba bym
    > sobie w oczy nie spojrzala gdyby ktos u mnie zapierdzielal przez
    > okragly miesiac za 200zl.

    No tu nawet nie chodzi o to jak sam siebie bym postrzegal, tylko o wartosc
    pracownika.
    Jezeli stwierdze ze student przynosi mi wiecej zysku niz te 200 zl co mu
    place to moge mu zaplacic wiecej.
    Jak juz sie rozgrzeje i bedzie dobry to tym bardziej bede chcial go
    zatrzymac, bo jego praca jest cos warta - a tak otworzy mi konkurencje :-)

    > No jak sie nie mysli to sie nie ma, dosc znana regula ;)

    Jak sie chce legalnie to nie ma :-(

    --
    Michal

  • 14. Data: 2005-02-02 21:28:26
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > nawet jesli to prawda, to wynika to z ogolnej kultury
    > narodu; w Polsce sa raczej odwrotne tradycje;

    Ja tam wierze w _PRAWDZIWY_ wolny rynek.
    Szkoda ze jestem w mniejszosci.

    > no niestety - wiekszosc pracodawcow zatrudnia studentow na
    > umowy-zlecenia;

    Pod warunkiem ze to legalne.
    O czym nie jestem przekonany na 100% ale na wiecej niz 50 :-)
    Moglo sie cos zmienic.

    --
    Michal

  • 15. Data: 2005-02-02 21:50:02
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Użytkownik "Michal Talaga" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Ja tam wierze w _PRAWDZIWY_ wolny rynek.
    > Szkoda ze jestem w mniejszosci.

    Przepraszam - pytam z ciekawości.
    Co to jest ten "prawdziwy" wolny rynek, tzn. jakie są wg Ciebie jego
    podstawowe cechy konstytucjonalne, czy może mieć jakieś odmiany, warianty
    (od czego zależne) i dlaczego uważasz, że w Polsce go nie ma?

    Jotte

  • 16. Data: 2005-02-02 21:54:36
    Od: Kira <k...@e...pl>

    Re to: Michal Talaga [Wed, 2 Feb 2005 22:25:03 +0100]:

    > Moze sie nie znam, ale moim zdaniem nie moze.

    Moze.

    > Jezeli charakter pracy wskazuje ze jest to praca na umowe o prace
    > to taka musi byc umowa.

    Po co Ci umowa o prace jesli dopiero sprawdzasz czy ten
    chlopak sie nadaje? Jesli przez ten miesiac poprzychodzi,
    pouczy sie, pokreci po firmie, pozna jej specyfike -- to
    w zupelnosci wystarczy zeby go ocenic.

    Chyba ze szukasz frajera ktory porobi za free a potem sie
    nastepnego poszuka. Wtedy faktycznie, tak sie nie da.

    > No tu nawet nie chodzi o to jak sam siebie bym postrzegal, tylko
    > o wartosc pracownika.

    Ja uwazam ze dowolna praca wykonywana rzetelnie przez 8h dziennie
    okragly miesiac jest warta wiecej niz 200zl. Ale to moje zdanie.

    > Jak sie chce legalnie to nie ma :-(

    Nastepna STD(TM)...?

    Kira

  • 17. Data: 2005-02-02 22:00:23
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 02 Feb 2005 21:53:37 +0100, Kira <k...@e...pl>
    napisał:

    > Moze. Umowa-zlecenie sie to nazywa. Inna sprawa, ze chyba bym
    > sobie w oczy nie spojrzala gdyby ktos u mnie zapierdzielal przez
    > okragly miesiac za 200zl.

    Znajomy kiedys pracowal w firmie pewnej kobiety Miala zwyczaj sobie
    poplotkowac z pracownicami.
    Sila rzeczy czestym tematem byly problemy bytowe. Kobieta przewaznie
    konczyla dyskusje stwierdzeniem "Jak wy mozecie wyzyc" - krecila z
    niedowierzaneim glowa....i szla naliczac wyplaty (niiiziutkie)

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 18. Data: 2005-02-02 22:53:49
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > Moze.

    Ja swojego pewny nie jestem, widac Ty jestes, wiec poprosze o paragrafy.

    > Po co Ci umowa o prace jesli dopiero sprawdzasz czy ten
    > chlopak sie nadaje?

    Po to jest okres probny.

    > Ja uwazam ze dowolna praca wykonywana rzetelnie przez 8h dziennie
    > okragly miesiac jest warta wiecej niz 200zl. Ale to moje zdanie.

    A ja uwazam ze praca jest tyle warta na ile wycenia ja rynek.
    Nie widze sensu sztucznego tworzenia minimum - o tym juz mowilem - placa
    minimalna jest zla.

    > Nastepna STD(TM)...?

    Co to jest STD(MT)?

    --
    Michal

  • 19. Data: 2005-02-02 22:56:46
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > Co to jest ten "prawdziwy" wolny rynek, tzn. jakie są wg Ciebie jego
    > podstawowe cechy konstytucjonalne, czy może mieć jakieś odmiany, warianty
    > (od czego zależne) i dlaczego uważasz, że w Polsce go nie ma?

    Moim zdaniem wolnosc polega na braku ograniczen pod warunkiem ze nie
    szkodzimy innym.
    W polsce nie moge zrobic wielu rzeczy, np zatrudnic kogos za tyle ile chce.
    Zwolnic kiedy chce itp.

    Wszystko co robie regulowane jest milionem przepisow, ktore mnie
    ograniczaja.

    Nie wiem na ile moje mysli pokrywaja sie z programem UPR, ale mysle ze sa mu
    bliskie.
    Odnosnie konkretow odsylam na ich strony.

    --
    Michal

  • 20. Data: 2005-02-02 22:58:47
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    Michal Talaga wrote:

    > Ja tam wierze w _PRAWDZIWY_ wolny rynek.
    > Szkoda ze jestem w mniejszosci.i

    alez to nie jest kwestia wiary, tylko naszych realiow; i wcale
    nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, tylko widze jakie
    jest ogolne podejscie ludzi do zycia i jak wiekszosc spoleczenstwa
    przyjelaby oferte "rozwoju" na zasadzie stazu, czy pracy dla
    samego doswiadczenia; i rowniez widze pracodawcow, ktorzy
    wykorzystuja urzedy pracy do zdobywania pracownikow za 849PLN,
    ktorych po kilku miesiacach zwalniaja - jak myslisz, co by
    zrobili tego typu pracodawcy gdyby zniesiono place minimalna??
    (oczywistie to jest nierealne);

    > Pod warunkiem ze to legalne.
    > O czym nie jestem przekonany na 100% ale na wiecej niz 50 :-)
    > Moglo sie cos zmienic.

    wiadomo, ze w kazdej brazny sa rozne stanowiska i co do niektorych
    rzeczywiscie trudno sobie wyobrazic prace na umowe-zlecenie;
    tylko ze dla studenta taka forma pracy jest wygodna i w zasadzie
    jest tylko jedno "ale": pracujac na umowe o prace w firmie X,
    mozesz miec DG i nie odprowadzac z niej skladek, maja je oplacone
    na etacie w X; to jest naprawde jedyna sensowna niedogodnosc;

    student na zlecenie jest wygodny, bo mu sie nie odprowadza skladek;
    a jemu to nie przeszkadza, bo jako student jest ubezpieczony na
    zdrowie, a o skladki emerytalne nie musi sie martwic; taki student
    ma zajecia na studiach, wiec na wiecej niz 3/4 etatu i tak sie
    go nie da zatrudnic; z racji studiow student moze pracowac niezbyt
    regularnie; skoro taki student dopiero zdobywa swoje pierwsze
    doswiadczenia zawodowe, to realnie myslacy pracodawca i tak nie
    przerzuci na niego zadnego strategicznego zadania, bo student
    jest zbyt niedoswiadczony - zatem nieregularna praca jest
    uzasadniona; student moze nie do konca wie, ze uda mu sie dobrze
    pracowac, nie jest doswiadczony - pracujac na umowe-zlecenie
    latwiej jest mu zerwac taka umowe i nie wiaza sie z tym zadne
    powazne konsekwencje; ... mysle ze wiekszosc pracujacych
    studentow podpada pod powyzszy opis - stad wiekszosc pracuje
    wlasnie na umowe-zlecenie;

    pzdrv;
    adas;