PracaGrupypl.praca.dyskusjeOkulary › Re: Okulary
    From: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Okulary
    Date: Thu, 9 Feb 2006 23:54:14 +0100

    Użytkownik "Radio69" <r...@u...com.pl> napisał w wiadomości
    > Nie znam tematu,.ale jeśli okulary należą się osobom z wadą wzroku,
    nie
    > nabytą podczas pracy w danej firmie,
    > to powstaje pytanie, czy osoba która zataila podczas rozmowy
    > kwalifikacyjnej, lub w cv, lub w innym etapie procesu zatrudnienia
    > danej wady nie zlamala prawa?

    Pracodawca /przyszły pracodawca/ nie może pytać się o stan zdrowia
    kandydującego. Tzn. spytać może, ale kandydat nie musi odpowiadać.
    Lekarz medycyny pracy tylko stwierdza czy dany człowiek nadaje się na
    dane stanowisko i na tej podstawie pracodawca zatrudnia albo nie.

    A co do okularów, tu też jest problem podatkowy /pl.soc.prawo.podatki/.
    Spotkałam się z takim tlumaczeniem, że musi być na orzeczeniu o
    zdolności do pracy 'praca w okularach przy komputerze' /czy coś
    podobnego/ aby us uznał to jako koszt firmy. I właśnie nie mogą to być
    tylko okulary korekcyjne - bo pracodawca nie ma obowiązku korygowania
    czyjegoś wzroku (np. okulary do czytania), ale chronienie pracownika
    przez szkodliwym działaniem urządzenia typu monitor. Nawet osoba nie
    mająca wady wzroku może mieć okulary do komputera. To pracodawca jednak
    powinien określić, czy na danym stanowisku pracy występują czynniki
    szkodliwe - bo zamiast okularów z filtrem do monitorów może zastosować
    super nowoczesne filtry na monitor zupełnie eliminujące szkodliwe
    oddziaływanie /przykład trochę 'z bajki'/.

    Oczywiście pracodawca może wszystkie okulary sfinansować, jednak jeżeli
    nie będzie to miało związku z pracą w warunkach szkodliwych /np. dla
    kierowcy bo jest krótkowidzem/ wtedy taka kwota dofinansowania powinna
    zostać oskładkowana i opodatkowana - bo to będzie po prostu traktowane
    jako inny przychód ze stosunku pracy.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)